piatok, 10 október 2014 20:37

Manželovo tajomstvo

Máte deti? Vzťah? Priateľov? A čo o nich viete? Že všetko? Všetko podstatné? Naozaj? Žijete v predstave, že sa vám blízki členovia rodiny vždy zdôveria so všetkým dôležitým? A čo vy, ste úprimní? Klamali ste niekedy o niečom dôležitom? Mali ste potom výčitky svedomia? Zvieravý pocit vnútri a nutkanie priznať sa? Och, že kladiem príliš veľa otázok? Ubezpečujem vás, že táto kniha ich položí omnoho viac…

D
ívala sa mu do tváre, ako v duchu putoval od bodu A do bodu B a nakoniec dospel k hroznej zodpovednosti C.“

Tri ženy a veľa pretvárky. Tak by sa v piatich slovách dal zhrnúť pútavý príbeh, ktorý nám Austrálčanka Liane Moriartyová ponúka v knihe Manželovo tajomstvo. Hlavnými hrdinkami sú zrelé ženy, ktorých zdanlivo nič nespája. Cecilia je dokonalá manželka a matka, dom má ako z katalógu a manžela, ktorého jej každá závidí. Tess úspešne vedie rozrastajúci sa rodinný podnik a spolu so sesternicou a manželom tvoria zohratú trojicu. Rachel je stále pracujúca dôchodkyňa, ktorej najväčšou radosťou je jej malý vnuk. Ak by ste ich stretli na ulici, možno by ste im závideli to, ako šťastne vyzerajú, no ak by ste im mohli nazrieť do hláv a prečítať si pár ich myšlienok, pocítili by ste znepokojujúci smútok zmiešaný s ľútosťou.

Tri ženy a veľa pretvárky.

Zistili by ste totiž, že Cecilia sa musí vyrovnať s ťaživým manželovým tajomstvom, Tess s faktom, že jej manžel oznámi, že miluje inú a Rachel s tragickou stratou svojej dcéry. A všetky tri čelia neutíchajúcemu prívalu otázok, ktoré sa im v hlave množia ako hnilobné baktérie...

„Ľudia si myslia, že po tragédii človek zmúdrie, že tá skúsenosť ho automaticky posunie na vyššiu duchovnú úroveň, ale Rachel sa zdalo, že je to naopak. Tragédia robí človeka malicherným a protivným. Neposkytne človeku nijaké vedomosti.“

Autorka nám prostredníctvom hlavných postáv ponúka pohľad na jednu tému z rôznych hľadísk. Tou témou je potreba úprimnosti vo vzťahoch, a to nielen tých manželských. Zaoberá sa otázkou, kam až má úprimnosť a otvorenosť siahať. Polemizuje o tom, či má nejaký limit, za ktorým už môže viac ublížiť ako pomôcť. Veď čo ak je úprimnosť len globálne preceňovaný luxus? Nie je naozaj niekedy lepšie mlčať a v tichosti niesť svoj kríž? A ak sa už raz, po rokoch, rozhodneme zdôveriť, nie je za bolestným priznaním niekedy len prízemná túžba oslobodiť sa od ťaživého pocitu viny a snaha nechať druhých, aby nad nami vyniesli ortieľ? Nie je to zbabelé a pokrytecké? A čo v prípade, že sa nám už partner zdôveril... máme pripravený zoznam hriechov, ktoré ešte dokážeme odpustiť? No a ak zvolíme cestu každodenného potláčania vlastných citov, môžeme byť ešte niekedy k niekomu úprimní? Áno, Manželovo tajomstvo naozaj vyvoláva množstvo otázok. A ani na jednu nedá jednoznačnú odpoveď.

čo ak je úprimnosť len globálne preceňovaný luxus?

„Človeka uvádzajú do rozpakov skutočné prejavy dôvernosti... Bolo jednoduchšie o všetkom hovoriť predtým, než začnú mať spoločnú kúpeľňu a bankové konto.“

Mňa osobne tento román veľmi príjemne prekvapil. Ani som nezbadala, ako som sa dostala na poslednú stranu a pri čítaní som nezaznamenala ani jednu mdlú pasáž. Postavy sú vykreslené pomocou ich vnútorných monológov tak, že máme pocit, akoby to boli naše dobré priateľky už od prvej strany. Ľahká provokatívnosť množstva otázok, ktoré si hrdinky kladú, je garanciou pútavosti a zatieni aj ľahšiu predvídateľnosť deja. Román však sklame tých, ktorí (možno podľa peknej obálky) čakajú ľahké romantické čítanie. Nie, tento titul ponúka nahú realitu a v tom je ukryté jeho tajomstvo.

motyle-flasa1 bux54683 Untitled 1

• Meno autora: Liane Moriartyová
  • Národnosť: austrálska