štvrtok, 25 september 2014 17:36

Let 365

Život medzi nebom a zemou, krásne uniformy, veľké diaľky a závratné výšiny – presne toto je každodenná realita pilota Pavla až do chvíle, kým sa ako pasažier Airbusu nestane svedkom nepríjemného incidentu.

Kniha Let 365 je vsadená do leteckého prostredia, orámcovaná letom z Dubaja do Lagosu a sebareflexiou jednej z hlavných postáv – Pavla. Pavel je skúsený pilot, ktorý tentoraz zavíta na palubu Airbusu ako obyčajný cestujúci. Počas dlhej cesty si všíma všetky detaily, ktoré mu ako pilotovi unikali pomedzi prsty. Pozoruje a počúva svojich spolucestujúcich a je súčasťou udalosti, ktorá v ňom vyvolá náhlu potrebu analyzovať vlastný život a spomienky na Československo – na bývalú ženu Vieru a dcéru Hanu. Vedie dlhé monológy sám so sebou o tom, čo by sa stalo, keby jeho tehotná dcéra nežila v Európe – či by jej osud bol alebo nebol odlišný od toho, ktorý sa mu práve zomlel pred očami.

Kniha Let 365 je vsadená do leteckého prostredia, orámcovaná letom z Dubaja do Lagosu a sebareflexiou jednej z hlavných postáv – Pavla.

„Ako sa to všetko mení… Keď bol mladý, myslel si, že sex je atribútom mladých ľudí, krásnych štíhlych tiel. To je také estetické. Nechcel by vidieť svoje telo nahé teraz vedľa obdobne starého tela."

Táto knižka vo mne zanechala stopy nielen pre jej obsah, ale najmä vďaka teplu, ktoré sálalo z každého riadku príbehu. Spomienky na detstvo, staré lásky a malé mestečká na severe Slovenska vnášajú do sŕdc večných cestovateľov v ďalekých cudzích krajinách tú správnu vôňu domova. Rozhovory medzi matkou a dcérou, triezve nazeranie na krajinu a súčasné názory pasažierov Airbusu dodávajú deju ten správny pocit domácej pôdy. Pocítite vlhkosť slovenských Tatier, žblnkotanie mohutného Váhu a neutíchajúci ruch lesov Slovenského raja.

Spomienky na detstvo, staré lásky a malé mestečká na severe Slovenska vnášajú do sŕdc večných cestovateľov v ďalekých cudzích krajinách tú správnu vôňu domova.

„Nie napriek tej zdanlivej temnote. Práve kvôli nej. Ten kolorit. Všetko od hrozného prízvuku až po tú kosu v zime. Má to svoj zmysel. A bola radosť tu vyrastať. Odžiť si tú drsnú krásu, spoznávať svoj domov, ktorý si nevybrala, ale on si vybral ju.“

Dielo Let 365 je štíhly spoločník do každého vrecka. Svieže dialógy, životné spomienky plné melanchólie a citlivé rozjímanie nad dnešným svetom sa rozprestierajú na stotridsiatich šiestich stranách. Postavy si neustále premietajú svoj život spätne, čím umožňujú myšlienkam vytvárať klbko plné nekonečných úvah. Autorkina obľuba v retrospektíve sa prejavila nielen v myslení hlavných protagonistov, ale aj v troch opačne ladených častiach. Knižka nezvyčajne začína časťou číslo tri a končí časťou číslo jedna. Obmena rozprávačov rôznych vekových kategórií dopĺňa chutné menu príbehu a dáva tomu potrebný šmrnc.

Postavy si neustále premietajú svoj život spätne, čím umožňujú myšlienkam vytvárať klbko plné nekonečných úvah.

„To ako ja s Vierou, spomenie si na moment Pavel a prekvapí ho, prečo toľko myslí na svoju bývalú ženu počas tohto letu. Je to predsa už zabudnutá minulosť.“

Nevedela som sa s úplnou presnosťou rozhodnúť, akému typu čitateľa bude knižka ladiť so šálkou horúcej čokolády. Dá sa prelúskať za rekordne krátky čas, trebárs aj počas obednej prestávky v práci, ale zároveň nepatrí ku knihám, ktoré otvoríte a hneď bez mihnutia brvou opäť rýchlo odložíte. Jedni pri nej zažijú najlepší wellness svojho života, iní naopak, debatu storočia. Viete čo? Najlepšie bude, ak si s ňou každý z vás podebatuje osobne. STOP

• Meno autora: Kristína Baluchová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 136