štvrtok, 25 september 2014 05:27

Let 365

Človek asi najviac premýšľa nad svojím životom, keď cestuje. Vtedy sa zadívate von oknom, krajina sa vám míňa pred očami a začnete spomínať. Jednou veľkou spomienkovou púťou je i Let 365.

Pavel je skúsený pilot, ktorý nastúpil do lietadla tentoraz však nie ako kapitán, ale ako pasažier. Chystá sa totiž do Lagosu na obchodné stretnutie. Jeho let prebieha celkom pokojne, až kým sa na palube nestane niečo, čo Pavlovi spustí prílev spomienok. A nie je jediný, kto spomína. Nad minulosťou premýšľa i jeho tehotná dcéra Hana spolu s jeho exmanželkou Vierou.

Jeho let prebieha celkom pokojne, až kým sa na palube nestane niečo, čo Pavlovi spustí prílev spomienok.

Tak a to je asi tak všetko, čo by som vedela o deji a myšlienke tejto knihy povedať. Jasné, ak budete precízne hľadať, nájdete v nej nejaké metafory alebo hlboké myšlienky, nad ktorými sa na päť sekúnd zamyslíte. Autorka sa o to fakt snažila. Na mňa však jej štýl písania pôsobil tak, akoby som bola úplne nekompletná a potrebovala všetko vysvetliť. Píše strohé a jednoduché vety. A rozhovory medzi rodinnými príslušníkmi sú divné, akoby sa zhovárali neznámi ľudia, čo si vlastne ani nemajú veľmi čo povedať, ale i tak sa zhovárajú, lebo sa musia. A pravdupovediac, celá kniha mi pripadala, akoby bola napísaná z donútenia a hlavne narýchlo, bezmyšlienkovito. Niekedy som mala pocit, že čítam divadelnú hru či skôr scenár a dozvedám sa všetko, čo sa deje v zákulisí a vedieť to nechcem. Niektoré veci treba predsa nechať aj na čitateľovu fantáziu, nie?

„Baví ho, tak ako vždy, tá situácia, možnosť sedieť medzi cudzími ľuďmi, za dňa a myslieť na takú intimitu, nočnú. V duchu sa musí pousmiať. Začuje hrmot z prednej časti lietadla. Letuška odkladá veci v kuchynke, znak toho, že odlet sa neodkladne blíži. Pravdepodobne sa čaká na posledného alebo posledných cestujúcich. Áno, aj pohľad na hodinky v tom Pavla utvrdí.“

Nechcem nikoho urážať, no ja som z tejto knihy dosť sklamaná a možno aj pobúrená. Keď sa mi dostala do rúk, zapáčila sa mi jej obálka, aj keď zadnú stranu trošku pokazili. Ale čo. Nič nie je dokonalé. Keďže som sama v lietadlách strávila dosť času, na knihu som sa tešila. Bola som zvedavá, čo sa z nej dozviem o pilotoch. No keď som ju otvorila, nemohla som sa ubrániť smiechu. Z každej stránky na mňa zízalo obrovské písmo ako v šlabikári. Jediné čo mi tam chýbalo, boli nejaké ilustrácie. No výtvarne nadaný čitateľ s tým určite nebude mať problém. K dispozícii má tri voľné strany na začiatku knihy, ďalšie voľné strany nájde za jednotlivými kapitolami a voľné strany oddeľujú aj jednotlivé časti knihy. Jednoducho, na realizáciu tu máte priestoru a priestoru.

Bola som zvedavá, čo sa z nej dozviem o pilotoch. No keď som ju otvorila, nemohla som sa ubrániť smiechu. Z každej stránky na mňa zízalo obrovské písmo ako v šlabikári.

Po úvodnom sklamaní som sa však odradiť nenechala. Stále som čakala, či sa stane niečo zaujímavé. Či nejakým zázrakom autorka nezmení štýl písania a konečne sa začítam do dramatického románu, ktorý som očakávala. Nestalo sa tak. Knihu som dočítala a som zmätená. Neviem, či sa mám smiať a či plakať. Nemám tušenia, čo autorka chcela týmto svojim dielom povedať. A už vôbec netuším, ako to mohol niekto vydať ako román. Kniha skôr pôsobí ako poviedka, ktorá vďaka veľkému písmu vyzerá, že je dlhšia. No nedáva nám veľa možností spoznať jednotlivé postavy do hĺbky a neprináša odpovede na otázky, ktoré sa počas čítania budete pýtať.

Knihu som dočítala a som zmätená. Neviem, či sa mám smiať a či plakať.

Číre. Tehotnosť, hormóny. Dobré to bude. Ale aj nevypovedaný strach, že veď to dieťa sa má v lone dobre, ticho tam je, pokoj, je tam samé, užíva si svoju individualitu, nerieši krutosť iných, smog či skorumpovanú vládu."

Čítanie Letu 365 vám veľa času nezaberie. Veď knižočka je to naozaj veľmi útla. Môžeme ju nazvať trebárs autobusovou oddychovkou. Je dosť možné, že kniha v sebe nesie nejaké hlboké posolstvo, ja som ho zjavne nepochopila. Chyba je však asi vo mne, ktovie. No ak ste dosť odvážni, skúste ho nájsť v nej vy. ;-)

• Meno autora: Kristína Baluchová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 136