streda, 30 január 2013 21:57

Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko

Tento román vyhral cenu za najlepšiu knihu roka 2005, bol ospevovaný vo všetkej tlači od The Times až po Vouge a stal sa z neho celosvetový bestseller. Prečo vlastne? Pretože každý z nás už niekedy v živote niekoho stratil a každý z nás už niekedy pocítil smútok. Ako sa s ním vyrovnať alebo ako s ním aspoň žiť? Táto otázka trápi množstvo ľudí po celom svete. A kto iný by sa mal pustiť do jej riešenia ak nie malý odhodlaný chlapec?

Aj keď je Oscar ešte dieťa, cíti sa dospelo. Niet divu, veď vymyslel ako podnikateľ – amatér kopec zaujímavých vecí. Tak napríklad: náramky z koráliek symbolizujúcich morzeovku tak, že každý z náramkov je vlastne správou a tiež košeľu z vtáčieho zobu.

„V tú noc v posteli som vymyslel špeciálny kanál, ktorý by bol pod každou poduškou v New Yorku a viedol by do umelého jazera. Vždy keď by ľudia plakali, až kým by nezaspali, všetky ich slzy by odtekali na jedno miesto a ráno by meteorológ v televízii mohol oznámiť, či hladina v Jazere sĺz stúpla, alebo klesla, a vy by ste vedeli či mal New York ťažkú hlavu.“

Oscar však nie je iba vynálezcom. Predovšetkým je synom, ktorému umrel otec pri atentáte na dvojičky. Pomaly zisťuje, koľko ľudí po celom svete prežilo za svoj život vlastné tragédie, vrátane jeho starých rodičov. Samotné rozprávanie je zároveň prerývané listami jeho starého otca, ktorý, bohužiaľ, svojho syna i ženu opustil. Stačí však jedna tragédia a všetko sa mení. Zrazu si ľudia uvedomia na čom skutočne záleží, a že niekedy záleží na tých najobyčajnejších veciach. Oscarovi záleží na kľúči. Na kľúči, ktorý nájde jedného dňa v otcovej skrini a ktorý ho možno niekam dovedie alebo aspoň odvedie od smútku. Pri svojom hľadaní získava však omnoho viac než len vyriešenie rébusu v podobe účelu kľúču. Získava od ľudí tie najzaujímavejšie, najabsurdnejšie i najtragickejšie príbehy. Príbehy ich života.

A čo na to všetko ja? Myslím, že niekedy je povzbudzujúce vedieť, že v tom nie ste sám. A o tom pre mňa táto kniha je. Aj keď cítite smútok, nikdy v tom nie ste sám. A aj keď zatiaľ ešte nezhotovili Oliverove Jazero sĺz, ku ktorému by sme v prípade záplav nosili spolu vrecia, aj tak táto kniha ponúka nefalšovanú spoluúčasť. A na záver ešte moje obľúbené posolstvo priamo z dielne Oscarovej babičky: „Človek sa nemôže chrániť pred smútkom bez toho, aby sa chránil pred šťastím.“

• Meno autora: Jonathan Safran Foer
  • Počet strán: 325
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2012