streda, 30 júl 2014 09:20

Syn pána sirôt

(8 hlasov)

Diktátorský režim, pracovné tábory a vymývanie mozgov. Dá sa o tom napísať dobrý román? Dá. Len ho treba okoreniť tou správnou zmesou, ktorá vaše oči doslova priklincuje k stránkam knihy.

Občania, zhromaždite sa okolo ampliónov, prinášame vám dôležité správy! V kuchyniach, v kanceláriách, v továrenských halách, nech sa váš amplión nachádza kdekoľvek, zvýšte hlasitosť!“

Viete si predstaviť, že by ste toto mali počúvať každé ráno z povinných ampliónov vo vašom byte? Že by ste nemohli mať psa a manžela či manželku by vám vyberal drahý vodca? Alebo že by vám od detstva huckali do hlavy, že vy ste jediný a pravý čistý národ na svete a že celý svet sa proti vám spikol? A čo takto „večierka“, kedy v celej krajine vypnú elektrinu? Sú to možno bizarné predstavy, ale nie pre realitu románu Syn pána sirôt. Ten sa odohráva v Severnej Kórei, krajine, v ktorej je život úplne iný ako ten náš bežný.

Autor Adam Johnson za svoje dielo získal prestížnu Pulitzerovu cenu, a to nie náhodou.

Autor Adam Johnson za svoje dielo získal prestížnu Pulitzerovu cenu, a to nie náhodou. Predviedol v ňom totiž majstrovské písanie, ktoré vás úplne pohltí a vy budete všetko prežívať s hlavným hrdinom o to intenzívnejšie, že situácie, v ktorých sa ocitne, vám prídu nielen absurdné, ale aj nespravodlivé a až kruté. Na druhej strane však zažije aj lásku, takú trocha inú, nie bežnú, ale za to väčšiu a silnejšiu. Pak Džun-do je chlapec žijúci v sirotinci, ale nie je sirota. Jeho otec je správcom (pánom sirôt) a matka žije niekde v hlavnom meste, pretože kvôli svojej kráse bola odvedená, aby zabávala panstvo. Hlavný hrdina sa dostáva do tmavo-čiernych podzemných baní, na rybársku loď, kde má tajne odpočúvať „nepriateľských imperialistov“, a napokon aj do obávaných trestaneckých baní, aby nakoniec dosiahol nedosiahnuteľné a zmenil sa na národného hrdinu po boku krásnej národnej umelkyne, herečky Sun Moon. Ako sa toto všetko môže zvrtnúť tak, aby bol nakoniec obvinený zo surovej vraždy a odvedený na oddelenie výsluchov, z ktorého niet návratu?

Hlavný hrdina sa dostáva do tmavo-čiernych podzemných baní, na rybársku loď, kde má tajne odpočúvať „nepriateľských imperialistov“, a napokon aj do obávaných trestaneckých baní, aby nakoniec dosiahol nedosiahnuteľné a zmenil sa na národného hrdinu po boku krásnej národnej umelkyne, herečky Sun Moon.

„Vždy keď človek príde o blízkeho, ešte dlho cíti bolesť. Američania hovoria, že čas všetko zahojí. Nie je to pravda. Experimenty dokazujú, že hojenie urýchľuje len verejná sebakritika, motivačné spisy Kim Čong-ila a náhradní blízki. Takže keď vám dá drahý vodca nového manžela, oddajte sa mu.“

Keď schytíte túto knihu do rúk, garantujem vám, že sa s ňou zžijete. Nie nadarmo bol román ocenený Pulitzerovou cenou. Čitatelia na celom svete si jednoducho musia zamilovať postavu Pak Džun-doa a doslova a do písmena mu fandiť aj počas jeho kríz. Príbeh je neuveriteľne pútavý, má, samozrejme, aj hlbší zmysel, na prvý pohľad smutno-smiešnu zápletku, ale na ten druhý zas neuveriteľne krásnu. Sama som bola prekvapená, že som dokonca hltala aj pasáže, ktoré by mali byť na prvý pohľad super nudné (napríklad spomínaný pobyt na rybárskej lodi). Keď sa blížil koniec a ja som už dopredu vytušila záver, nechcela som, aby sa román skončil. Pri niektorých pasážach som neveriacky krútila hlavou, pri iných som zadržiavala slzy a pri ďalších zas neskrývala rozhorčenie. Čo viac, ak nie toto robí knihu nezabudnuteľnou?

Príbeh je neuveriteľne pútavý, má, samozrejme, aj hlbší zmysel, na prvý pohľad smutno-smiešnu zápletku, ale na ten druhý zas neuveriteľne krásnu.

„Kapitán pokračoval: ,Nie je to len preto, lebo si druhému dôstojníkovi natlačil do hlavy hlúpe nápady. Ani preto, lebo máš na hrudi vytetovanú herečku, a nie skutočnú ženu, ktorá by od teba závisela. Nie je to preto, že ťa v armáde vycvičili, aby si zvládol bolesť. Je to preto, lebo ťa nikto nenaučil, čo je to rodina a obeta, že pre ochranu svojich musíš spraviť všetko.´“

Pri výborných knihách sa často pristihnem, že mi na nich niečo prekáža. Možno to ani neviem pomenovať alebo možno aj viem. Na tejto knihe mi však neprekážalo absolútne nič. Ani štýl písania, ani dej, zápletka, striedanie rozprávačských línií či akákoľvek postava. Aj vďaka všetkým superlatívam pevne verím tomu, že sa Syn pána sirôt stretne s nadšením aj u tých čitateľov, ktorí by po knihe ani nesiahli. Na jednej strane má pútavý dej, čo je výborných základom, a na druhej strane obsahuje niečo ako posolstvo alebo len obyčajný pocit toho, ako sa nám napriek všetkému zlému žije dobre. Tak nech vás neodradí hrúbka knihy ani trochu kuriózne prostredie deja.

johnson newso-NORTH-KOREA-SWIMMER-SHOT-facebook

• Meno autora: Adam Johnson
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri