utorok, 15 júl 2014 23:57

Predavačky bublín

(6 hlasov)

Očakávate od ružového prebalu romantiku a srdiečka na každej strane? Nenechajte sa pomýliť. Zdanie klame. A to v prípade tejto knihy, ale aj v živote. Irónia, sarkazmus, svet slovenského šoubiznisu. Presne o tom sú Predavačky bublín. A tiež o tom, že nie je všetko zlato, čo sa blyští.

Najčastejšie skloňovaným slovom v tejto knihe je „kaktus.“ Prečo? Pretože Eva Wiedermanová je ako kaktus. Pichľavá zvonku, no sladká zvnútra. Eva, zamestnaná ako asistentka šéfredaktorky v bulvárnom časopise, denne varila kávu a bojovala so svojou vlastnou podstatou. Nemala totiž žalúdok na ten svet, na ktorý mnohí z nás obdivne hľadíme z našich obývačiek. Ak by som mala Evu opísať jedným slovom, bolo by to: nešťastná. Ale za ním sa z môjho slovníka sype hŕba iných prívlastkov. Frustrovaná. Opustená. Nepochopená. Nemilovaná. Podceňovaná. Nepatriaca nikam. Zbytočná. Smutná osoba pracujúca v novinách, ktorej realita rozbila sny.

Ak by som mala Evu opísať jedným slovom, bolo by to: nešťastná.

Pestujem kaktusy a najradšej mám opuncie. Kaktusy nevyžadujú veľa opatery, vody ani hnojiva. Najradšej mám tie s väčšími, asi centimetrovými pichliačmi. Menšie nemám až tak rada. Rastú pomaly, niekedy skoro vôbec. Tých malých mám však viac, lebo sú lacnejšie."

Eva nesplnila očakávania rodiny, keďže si nedokončila vysokú školu. Nesplnila ani len tie svoje, pretože variť kávu a sledovať, ako sú slovenské celebritky ochotné urobiť všetko pre to, aby boli na titulke, prijímať od nich telefonáty, v ktorých žalovali samé na seba, len pre kúsok miesta v časopise, ju oberalo o sily. O tie ju oberal i vzťah s Mirom, ktorý bol všetko, len nie úprimný, čistý a plný lásky. To by bolo dosť aj na koňa, nemyslíte? Evina duša ochorela. Nastúpili antidepresíva a hľadanie pokoja v duši.

Kniha nebola rozdelená na úvod, jadro a záver. Dej prosto kontinuálne plynul. Bol rozdelený na množstvo odsekov a tie mu dodávali dynamiku. Lákavá je využívaná slovná zásoba, ktorá je blízka každému z nás.

Predavačky bublín ponúkajú príbeh, ktorý nie je vytrhnutý z reality, ale týka sa nás. Je akousi sondou do ľudskej psychiky a priznaním, že na to, aby človek prežil v médiách, musí byť sakra silná osobnosť. A nie len v médiách. Dnešný svet citlivých ľudí s krehkou dušičkou, akú mala Eva, pošliape, udupe, zaškrtí. Prosia o pomoc, no nik ich nepočúva.

Dnešný svet citlivých ľudí s krehkou dušičkou, akú mala Eva, pošilape, udupe, zaškrtí.

Šepkám si. Nie som ruža a nemám komu padnúť do ruky. Do ruky, ktorá by ma poláskala. Pozerám sa na kvapky zlievajúce sa do tenkých potôčikov a je mi smutno. Okno zahmlené, reflektory svietia. Ťažké je žiť ľahko. Ťažké je žiť so mnou. Niekedy sa mi to ani samej nedarí. Ani dážď nezmyje bremená, ktoré nosíme na chrbre. Navyše som závislá na láske, ktorú nemám."

Novinárky alias predavačky bublín, ktoré denne produkovali bublinu, aby mohla prasknúť, a potom nafúkli z bublifuku opäť ďalšiu, pretože uzávierky tlačia... Počas čítania som si kládla otázku, sú obeťou systému? Som jednou z nich?

Každá kapitola začínala vysvetlením nejakého pojmu, tak ako je všeobecne prijímaný. Pod ním nasledovalo vysvetlenie toho istého pojmu z pohľadu Evy. Iná, nezlúčiteľná so spoločnosťou, veriaca v svoj pohľad na svet. A zrazu som chcela, aby bola mojou kamarátkou.

Francúzsky bozk podľa Evy Wiedermanovej: Bozk z lásky. Niekedy cítime jeho chuť aj mesiace potom, ako sa pery od seba odpojili."

Zomrela mladá, na záchodoch, úplne sama...

Kniha ma nesmierne zaujala už vtedy, keď som zrakom prebehla názvy kapitol: Nula na účte, nula v živote; Aj mlčanie je odpoveď; Ak nemiluje, nie je čo riešiť; Niekedy stačí iba deň, aby sme stratili všetko; Zomrela mladá, na záchodoch, úplne sama... Celá kniha je obrazom smutnej pravdy, a napriek tomu z nej ten smútok na mňa nepreskočil. Dovolím si tvrdiť, že cieľom Tamary Heribanovej nebolo znechutiť čitateľa zo života, ale ukázať mu pravdu. Trpkú pravdu.

• Meno autora: Tamara Heribanová
  • Knihu vydalo: Herial
  • Počet strán: 216