piatok, 11 júl 2014 15:00

Tri kroky do pekla

(11 hlasov)

„Tri kroky. Presne toľko ich musel spraviť, aby sa dostal odo dverí k mojej posteli. Pri prvom som zatajila dych. Pri druhom mi v hlave začali víriť zúfalé prosby o zázrak. Tretí ma obral aj o posledné zvyšky nádeje. To, čo zvyčajne nasledovalo, môžem pokojne nazvať peklom.“

Tento príbeh je o dievčati menom Kristína. Má sedemnásť rokov, čo je presne ideálny vek na bláznenie sa, na malicherné problémy, na ich rozoberanie s priateľmi a na užívanie si života. Jej však nič z tohto nie je dopriate. Stratila detstvo, jej duša je roztrhaná na milióny kúskov a to len kvôli jej otcovi, ktorý ju od trinástich rokov zneužíva. Toto obrovské tajomstvo nosí v srdci bez toho, aby o tom niekomu povedala. Potichu trpí a dúfa, že to prekliatie jedného dňa skončí.

Stratila detstvo, jej duša je roztrhaná na milióny kúskov a to len kvôli jej otcovi

Zdesenie, hrôza, zimomriavky a odpor. Všetko toto ma sprevádzalo hneď, ako som otvorila knihu a začítala sa do prvých stránok. Autorkine opisy v celej knihe mi dodávali pocit, že je to všetko skutočné, že sa to deje pred mojimi očami a ja s tým nič nezmôžem. Nedokážem pomôcť dievčaťu, ktoré potrebuje pomoc ako nič iné. Uvedomila som si však, že nie ja som tá, ktorá by jej mala pomôcť. Mali by to robiť jej najbližší. Nemohli jej však pomôcť, keď o ničom nevedeli a podľa mňa Kristína bola dosť stará na to, aby vedela trochu rozumne uvažovať a našla u niekoho ochranné krídla. Vcítila som sa však do jej situácie a premýšľala, ako by som konala na jej mieste. Samozrejme, do situácie ako bola tá jej som sa vžiť nedokázala natoľko, ako bolo potrebné, preto som sa snažila aspoň trochu chápať jej mlčanie. To mi každou stranou prišlo viac a viac správne.

Opisy v celej knihe mi dodávali pocit, že je to všetko skutočné

„,Choď preč,´ šepla som. Prosila som ho o to už toľký raz!
,Nemôžem.´
,Ale áno, otec, môžeš. Vráť sa do spálne, choď za mamou a mňa nechaj tak! Nechcem, aby si tu bol.´
Trpko sa zasmial a krátko uhol pohľadom. Ako už neraz pred tým, opäť som sa na okamih prepadla planej nádeji, že možno predsa len odíde.“

Možno viac ako celý príbeh ma desilo to, s akou dôkladnosťou a presnosťou to autorka napísala. Jeden by si pomyslel, že na to, aby sa dalo niečo takéto spracovať, by si to človek musel prežiť na vlastnej koži, pretože tento príbeh presne tak vyzeral. Celý čas ma sprevádzal pocit, že je to snáď autobiografický román a to len vďaka autorkinej zručnosti narábania so slovami a pocitmi. Slová ovládla na papieri, no pocity v nás. Presne vedela, na ktoré struny zahrať, aby nás počas celého príbehu neopúšťala ľútosť a strach. Prežívali sme s hlavnou hrdinkou jej trápenie, často tak silno, ako by sa to dialo nám.

Slová ovládla na papieri, no pocity v nás

„Niekto sa zbytočne trápi láskou, iný sa dookola mučí výčitkami a premýšľaním nad vecami, ktoré sa stali a nedajú sa už zmeniť, a niekto...niekto radšej dlhé roky mlčí a znáša zvrátenosť vlastného otca, ako by sa mal vzchopiť a vyhľadať pomoc.“

Jediná vec, čo by som asi vedela vytknúť, bolo ukončovanie Kristíninho príbehu o utrpení. Prišlo mi to také náhle a rozhodne nečakané. To, že ma kniha dokázala takto prekvapiť, je ale zas veľké plus. Rozhodne ma dielo nesklamalo a donútilo ma pozerať sa na niečo, čo je v niektorých rodinách bežné a my pred tým nemôžeme zatvárať oči. Bodlo ma hlboko do srdca a viem, že jazva tam zostane. Toto je jeden z príbehov, na ktoré človek nezabudne.

nasilie-plac-smutok-znasilnenie-bitka dreamstme 4

• Meno autora: Miroslava Varáčková
  • Knihu vydalo: Evitapress