pondelok, 30 jún 2014 17:22

Plyš

Ako prežiť, keď je všetko choré a od niečoho závislé?

Román Plyš sa odohráva v blízkej budúcnosti. V čase, kedy rodičia svoje deti zištne pomenúvajú ako Nike, Samsung, Volvo či Hilfiger. Hlavný hrdina sa síce volá Irvin Mirský, no ani to nie je v jeho prípade žiadna výhra. Meno totiž nesie po svojom staršom mŕtvom bratovi, v tieni ktorého celé roky žije. Respektíve, prežíva. Po tragickej smrti rodičov a po tom, čo sa ako chlapec stal terčom pedofilných učiteľov, sa uchyľuje k jedinej veci, ktorá ho baví a napĺňa. Lenže problém je v tom, že je to závislosť. Závislosť od sledovania pornografických internetových stránok.

Závislosť od sledovania pornografických internetových stránok.

Po nespočetných pokusoch vyliečiť sa, je jeho jedinou nádejou vybrať sa do sveta. Do sveta nezasiahnutého civilizáciou či technológiami, kde sa, ako dúfa, vylieči už navždy.

„Nahováral som si, že som odpustil sebe a všetkým, ktorých som nemal rád, a oni odpustili mne, tak ako mi to odjakživa opisovali dojemní lekári. Vyliečených všetci ľudia zbožňujú a ja som sa na ten pocit tešil. Našiel som samého seba a som psychicky zdravý, nahováral som si. Myslel som si, že som si ujasnil, čo chcem od sveta a aké nebezpečenstvo som ochotný podstúpiť. Budúcnosť sa mi videla bezpečná, ešte nikdy som sa necítil sebou taký istý. Bol som presvedčený, že nastal ten správny čas vrátiť sa na starý kontinent a žiť konečne medzi ľuďmi. Väčšmi som sa ani nemohol mýliť.“

Na základe fotiek, ktoré počas svojej cesty nafotil, sa Irvin dostáva na stáž do nového hlavného mesta Nemecka, zvaného City. Pri prvom kontakte s počítačom sa mu však situácia vymyká spod kontroly a jeho život sa vracia do starých koľají. Osudové stretnutie s Linou, alias Erikou Erotickou, v deň, kedy v City vypadne prúd, mu vnukne myšlienku, ako sa zo závislosti navždy vyliečiť a začať žiť.

„V okamihoch vrcholiacej krízy sa vraj čas spravidla spomaľuje. Viac než kedykoľvek predtým som si uvedomoval, ako unáhlene a priskoro som premrhal svoje najlepšie roky. Je smutné mať za sebou mladosť bez toho, aby ste ju naozaj prežili.“

Keby túto knihu napísal niekto iný, mohli by ste očakávať, že Irvin a Lina sa do seba zamilujú a on sa razom zo závislosti vylieči, pretože láska dokáže zázraky a budú žiť spolu šťastne, až kým nepomrú...

Keby túto knihu napísal niekto iný, mohli by ste očakávať, že Irvin a Lina sa do seba zamilujú a on sa razom zo závislosti vylieči, pretože láska dokáže zázraky a budú žiť spolu šťastne, až kým nepomrú... Meno Michal Hvorecký však zaručuje, že nič takéto v knihe nenájdete.

Postavy a svet, ktoré tu autor opisuje, si dokážete predstaviť za potreby značnej dávky fantázie. Dokonale opisuje psychiku chorého a závislého človeka. V hlave hlavného hrdinu bojuje na jednej strane snaha vyliečiť sa a na strane druhej, so značnou prevahou, počítač s pripojením na internet ruka v ruke so všadeprítomnou erotikou. Počítač a pornografické prvky sú stredom vesmíru, okolo ktorého pravidelne obiehajú Irvinove myšlienky aj činy. A z tejto obežnej dráhy sa jednoducho odkloniť nedá. Postava Irvina Mirského si je sama vedomá toho, že je ľudskou troskou a autor nevynecháva ani živé opisy abstinenčných príznakov.

V hlave hlavného hrdinu bojuje na jednej strane snaha vyliečiť sa a na strane druhej, so značnou prevahou, počítač s pripojením na internet ruka v ruke so všadeprítomnou erotikou.

Záver knihy je nečakaný, netradičný. Samozrejme, žiaden happy end. Poteší predovšetkým čitateľov, ktorí si na konvencie nepotrpia. Tí, ktorí uprednostňujú klasické príbehy, sa pravdepodobne nedopracujú ani k tretej kapitole.

Michal Hvorecký je jedným zo spisovateľov, ktorí neopisujú to, čo je, ale to, čo by mohlo byť. V čase, kedy sa čoraz častejšie skloňujú mnohé bizarné (a možno už ani nie bizarné) závislosti, akými je závislosť na Facebooku, závislosť na fotení selfies a podobne, to môže dokonca vyznieť ako varovanie. Či prehnaný opis toho, čo sa deje okolo nás, len my pred tým zatvárame oči?

Román Plyš hovorí o mäkkých veciach v tvrdom svete. Vo svete, kde je všetko choré a od niečoho závislé. Stačí sa rozhliadnuť okolo seba.

„Je to osudové rozhodnutie, syndróm, ktorý ma sprevádzal všade. Je to lepšie ako televízia. Je to lepšie ako všetko. Škoda, že je to choroba. Bol to môj spôsob života. Ak by som sa ho vzdal, vzdal by som sa celého môjho života.“

Tak od čoho si závislý ty? Pevne verím, že len od kníh a čítania. ;-)

michal-hvorecky-bez-popisku-1

• Meno autora: Michal Hvorecký