sobota, 04 január 2014 07:50

Kašmírový šál

„India ju šokovala. Mala o nej nejasné predstavy a jej rozloha, brutálna horúčava planín taká silná, až jej sťahovala kožu a oblohu vypaľovala dobiela, davy ľudí, mohutné prívaly monzúnových dažďov, drsné farby a pachy, muchy, zmrzačené telá a surová chudoba, ju takmer pripravili o rozum.“

Bol Prvý sviatok vianočný - 25. december. Za mojím oknom nepadali romanticky snehové vločky a nepočula som vŕzganie snehu. Vonku bolo dvadsať stupňov, svietilo slnko a do izby mi doliehal hluk ulice. Nesedela som s rodinou pri stromčeku a nenapchávala som sa vianočným pečivom. Ležala som v posteli s horúčkou a depresívnymi myšlienkami o samote v Číne. Neschopná akéhokoľvek väčšieho pohybu som sa natiahla na stolík za knihou. Prišla až zo Slovenska, Kašmírový šál od Rosie Thomasovej. Nebola síce o Číne a šál som v horúčke nepotrebovala, zato ale bola pre mňa nasledujúce dni horúcou slepačou polievkou. Zasýtila a pohladila hladnú a smutnú dušu.

Začiatok knihy bol rozpačitý a v duchu som knihe začala vyčítať príliš jednoduchú štylistiku a dej. Ústredná myšlienka sa mi tiež nezdala príliš záživná. Hlavná hrdinka Mair objaví starý kašmírový šál v dedičstve po rodičoch, a tak sa vydá za jeho históriou až do Indie, kde na misii pôsobili jej starí rodičia. Rozvláčny začiatok sa však postupne dostáva k prvej zápletke, ktorá vás úplne pohltí. Ocitáte sa v exotickej Indii a až do posledných strán s napätím sledujete rozuzlenie rodinnej záhady. Mair sa postupne dozvedá viac o osude svojej starej mamy, ktorá odišla z Wales do Indie s manželom, ktorý tam pôsobil ako misionár. Spoznáva nových ľudí s tajomnými príbehmi, ktorí jej od základov zmenia život.

„Vtedy, za starých čias, život veľmi ťažký. Nikto nemať nič. Napriek všetkému to však bolo dobré.“ Starý muž jej vysvetľoval, že Evan Watkins a jeho žena nezažili v Léhu len tie najhoršie útrapy. Našli tu aj šťastie a radosť. Mair tomu rozumela. Potriasla si s nimi rukou. Cering sa zaškeril, biele zuby mu zasvietili v tme. „Vy hľadať históriu svojho šálu. Teraz musíte do Kašmíru.“ „Pôjdem.“ „Šťastnú cestu,“ dodal. Zaželali jej dobrú noc. Keď ich sledovala, ako pomaly postupujú opustenou ulicou, elektrina znova naskočila. Ich pohyblivé tiene sa lenivo kĺzali po starých kamenných múroch.“

„Mair si nemohla pomôcť - pokročila dopredu a vnorila ruky až po lakte do čistej pašmíny. Bolo to ako objímať oblaky, nehmotné a číre a presne takej istej farby. Pamätala si, že kilo mastnej, páchnucej srsti, ktorú videla na začiatku linky, poskytne iba tristo gramov tejto vzdušnej vlny. „Je to zázrak,“ súhlasila.“

Autorka šikovne strieda prítomnosť s minulosťou. Prostredníctvom Mairy zo súčasnosti sa dozvedáte zaujímavé fakty o výrobe pašmíny - kašmírových šálov. Cez postavu starej mamy Nerys zase objavujete Indiu v období Druhej svetovej vojny. Opisy krajiny sú veľmi autentické a je z nich cítiť, že samotná autorka v Indii strávila veľa času.

„Krajina sa vlnila nahor až k nim, nižšie pahorky halili tmavé skupiny jedlí, vyššie žiarili striebristými brezami. V tienistých roklinách ležali dlhé pásy snehu a po nachových skalných stenách ako strieborne pradené stekali vodopády. Hoci obrovskú kotlinu zahmlieval tepelný opar, Nerys aj v tej diaľke rozoznávala pasienky, dozreté polia a zátočiny rieky. Po holej, sivej a hnedej krajine, ktorou práve prešla, jej jemná zmes odtieňov modrej, striebornej a levanduľovej spolu s bledozelenou a so zlatou pripadala priveľmi nádherná, aby to bola skutočnosť. Uprene a dlho hľadela na všetku tú krásu a zdola sa k nej vznášala vôňa úrodnej hliny a sladkej vody. Myrtle nepreháňala. Bolo to najkrajšie miesto, aké kedy Nerys videla.“

Zaujímavé detaily o výrobe kašmíru, prepletené osudy ľudí z minulosti, ktoré sa rozpletajú až po rokoch a farebné obrazy ďalekej krajiny robia z knihy veľmi pútavé čítanie. Navyše, ak rovnako ako ja žijete v zahraničí, vnútorné prežívanie hlavných postáv vám doslova pohladí dušu. Máte pocit, ako keby ste sa niekomu vyplakali na ramene. Pretože nech ste už z ktorejkoľvek časti sveta, smútok za domovom je rovnaký. Síce sa túžite vrátiť, avšak po prečítaní tejto knihy zistíte, že nemáte na výber. Vašou ďalšou cestovateľskou destináciou bude India.

• Meno autora: Rosie Thomasová
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri