nedeľa, 13 december 2020 11:45

Antarktída

Niekedy nie je nič lepšie, ako sa v horúcom lete schladiť knihou so zimnou tematikou, a naopak, v zime siahnuť po čítaní, ktoré nás zaveje do horúcich krajín. Možnosti sú rôzne, čítacím túžbam nič nebráni v ich naplňovaní.

Mike Horn je objaviteľ, prieskumník (explorátor), ochranca prírody ale aj motivačný kouč. Nemotivuje však premúdrenými rečami, ale svojím životom, prístupom k nemu, tým, že sa nevzdáva bez boja, prekonáva svoje vlastné hranice, objavuje svet a podriaďuje sa silám prírody.

Svoju životnú cestu si chcel vyšliapať sám.

Narodil sa síce v Johannesburgu, najľudnatejšom meste Južnej Afriky, v kolónke štátna príslušnosť si však píše Švajčiarsko, kde sa presťahoval v roku 1990, pretože cítil potrebu zmeniť svoj život. Pričom v Južnej Afrike sa mal dobre, jeho otec bol národný športový hrdina, hráč rugby, reprezentant krajiny, chlapec mal školu, pracovné miesto, všetko. Chcel si však svoju životnú cestu vyšliapať sám.

„Ani vteřinu jsem nezalitoval, že jsem se při svém pokusu o rekord nenechal vysadit letounem. Jak bych mohl litovat toho, že se nacházím v kůží svých hrdinů z dětských let? Co právě prožívám, o tom jsem snil, už když mi bylo osm. Má motivace je stále stejná. Nejpozději za čtyři dny se ze mne stane nový člověk.“

Súčasťou jeho života sa stali expedície a dobrodružné cesty v podstate takmer od momentu presťahovania sa. Prvú absolvoval už v roku 1991: bola to expedícia v Andách, za použitia raftu a paraglidingu. Prešiel napríklad sám juhoamerický kontinent, severný pól, Antarktídu, zliezol päť osemtisícoviek. Jeho posledná výprava mala názov Pol2Pol, trvala dva roky a bola to cesta okolo sveta cez severný a južný pól.

Dobrodružný cestopis o splnenom sne.

Kniha s názvom Antarktída mapuje jeho cestu týmto kontinentom. Je to dobrodružný cestopis o splnenom sne a o dosiahnutí rekordu. O tom, že prejde Antarktídu, totiž sníval od detstva, keď mal 8 a videl dokument o Roaldovi Amundsenovi, prvom človeku, ktorý v roku 1911 dobyl južný pól.

„První krok, pak druhý. Můj bože! Ty saně jsou ale těžké… Ještě těžší než včera. Postroj mi rve žebra z těla. Sníh, který se proměnil v cosi jako hustou polévku, brzdí skluznice mých saní. Tento dodatečný odpor přidává další metrák k původním dvěma stům padesáti šesti kilům. Mám pocit, že táhnu nákladní vlak jen silou kolen.“

Mike Horn sa však rozhodol, že južný kontinent prejde tak, aby vytvoril rekord. Stanovil si niekoľko cieľov: prejsť Antarktídou krížom sám, na lyžiach, za pomoci „šarkanov“ (relatívne nový druh športu, tzv. snowkiting) cez miesta, kade ešte človek neprešiel a za čo najkrajší čas. Vždy mal pri svojich cestách podporu rodiny, manželky aj dcér, no krátko pred touto výpravou jeho manželka zomrela na rakovinu. Takmer to celé vzdal, napokon ho však dcéry presvedčili, aby išiel, keďže to bol nielen jeho sen, ale aj sen ich mamy. Hoci sa sprvu zdalo, že celá cesta skončí skôr ako začne, najmä kvôli byrokratickým obštrukciám, podarilo sa mu vyštartovať.

Za 57 dní prešiel 5100 antarktických kilometrov.

„Kolem mne není flóra ani fauna, ani ta nejmenší známka života, když se ženu trasou, kterou ještě nikdo nikdy nejel. Těžko věřit, že jsem na planetě Zemi. Žádná lidská bytost včetně mne není stvořená pro toto prostředí. Daleko vpředu se slévají obloha a led, obojí stejně bledé. Není tu nic, co by nějakým způsobem přerušilo horizont, a dojem z oné nesmírnosti se zdá ještě zdesateronásobený. Bílo, stále jen bílo…“

Antarktída. 13.12.2016. Len on, zima a sane s váhou 256 kíl. Okrem stanu, variča, hrnca, benzínu kvôli vareniu, spacáku, oblečenia a techniky tam vlastne bolo už len jedlo. Na 90 dní. Pre istotu. Hneď v prvých dňoch si poranil nohu, zlomil lyžu, neskôr stratil varič aj hrniec, takmer jedného šarkana, mal omrzliny, veľa krát škaredo padol a ublížil si, mal omrzliny... No nevzdal sa.

Antarktické kapitoly plné zimy striedali rodinné kapitoly plné tepla. Hlavu mal plnú manželky, so stratou ktorej sa ešte nezmieril a s ktorou sa v duchu stále rozprával, taktiež dcér, s ktorými komunikoval, veľa spomínal aj sníval. Tieto kapitoly boli akýmsi spestrením tej studenej časti. Kniha Antarktída je ale predovšetkým čítaním o obdivuhodnej sile človeka. Jemu sa to totiž podarilo, za 57 dní prešiel 5100 kilometrov. A urobil rekord.

• Meno autora: Mike Horn
  • Národnosť: švajčiarska
  • Knihu vydalo: Kniha Zlín