pondelok, 26 február 2018 18:17

Diabol v zrkadle

Pokus o atentát vysoko postavenej osoby, sprisahania proti vládnucej vrstve či pretrvávajúce (alebo stupňujúce sa) napätie medzi katolíkmi a protestantmi – toľko lákadlá z dobrodružnej historickej detektívky. Hor sa teda na štvrté pokračovanie série s kapitánom Steinom a notárom Barbaričom.

Juraj Červenák má zvláštnu schopnosť: hneď na začiatku príbehu pevne zovrie čitateľa do svojich rúk, drží ho a horko-ťažko ho pustí až v samotnom závere. Čo má chudák – čitateľ – robiť? Nepúšťať sa do čítania (to by bola, mimochodom, veľká škoda)? Chtiac-nechtiac je nútený poddať sa a začítať do príbehu, ktorý v ňom bude rezonovať aj dlho po zavretí knihy.

Viselec je iba návnadou na odpútanie pozornosti.

Štvrtý príbeh sa začína takpovediac in medias res. Hneď v prvej vete sa dozvedáme, že došlo k útoku na arcivojvodu Mateja Habsburského. Nasleduje bližší popis situácie, za akej sa nečakaný incident odohral. Že bol pri tejto nešťastnej udalosti prítomný aj Stein, Barbarič a, samozrejme, aj kaprál Jaroš, neznamená náhodu. Rovnako ani handrový panák znázorňujúci obesenca, na ktorom sa skvie nápis Teufel Im Spiegel, čiže Diabol v zrkadle. Stein s Barbaričom si rýchlo dajú dva a dva dokopy a hneď odhalia, že „viselec“ je iba návnadou na odpútanie pozornosti. No a potom prásk, zaznie výstrel a arcivojvoda sa zmieta v bolestivých kŕčoch.

Našim trom obľúbencom a známym chlapom z predchádzajúcich Červenákových kníh je jasné, že majú pred sebou ďalšie dobrodružstvo – pátranie po aktérovi či aktéroch atentátu. Postupom času odhaľujú, že vec nie je takou jednoznačnou, ako na začiatku mohla pôsobiť a čoraz hlbšie sa zamotávajú do spleti intríg siahajúcich až na vyššie miesta. Kto môže byť za zradným útokom? Akú úlohu zohráva biskup Khlesl? Čo za úmysly má tajomná dáma z koča so symbolom hviezdy? A nakoniec... prečo sa oplatí pozorne počúvať staré legendy?

Barbarič žije v luteránskom blude.

Stein s Barbaričom sú skvelá dvojka a Jaroš ich prirodzene dopĺňa. Páči sa mi ich vzájomné doberanie sa, ba až prekáranie, pričom zďaleka nejde len o otázku ich odlišných konfesií. Barbarič, žijúci „v luteránskom blude“, to so svojím autoritatívnym katolíckym šéfom vôbec nemá jednoduché, britké odpovede na Steinove poznámky musí neraz prehĺtať. K tomu Jaroš, z ktorého som viackrát mala zimomriavky kvôli jeho chladnokrvnosti a istej surovosti (stretnúť sa s jeho nástrojmi by som určite nechcela) – doslova som sa tešila, keď sa na scéne zjavil on. Skvelo napísané dialógy, premyslene použitá dobová slovná zásoba a vtip na miestach, kde ho ani nečakáte – to je záruka skvelého čítania, ktoré už pri mene Červenák berieme akosi automaticky.

„Vidno, že žijete v jaskyni. Inak by ste vedeli, čo je nové vo svete a čo sú tí dvaja za vtákov. Slúžia arcivojvodovi. Oficiálne sú vyšetrovatelia s poverením pátrať po ťažkých zločincoch. Popravde, už odhalili pár sprisahaní. V skutočnosti sú to Habsburgovi špióni. Boli aj na lodi, keď to schytal. Na prvý pohľad na to veľmi nevyzerajú, ale sú nebezpeční.“

Autor sa v tejto knihe venuje problematickému obdobiu zápasov medzi katolíkmi a luteránmi, motív pomsty a odplaty sa vinie celým dejom, no najviac je hmatateľný v závere príbehu. Často nebudete rozumieť, na čo je toto všetko dobré, kto normálny môže mať osoh zo zabíjania a početných mŕtvol. Rovnako z opustených sirôtok – z nich časom vyrastú zmätení mladí ľudia, neschopní pochopiť krivdu, ktorá ich postavila do neriešiteľnej situácie. Záver románu vôbec nevyznieva optimisticky – budete si klásť otázky, kto je vlastne vinníkom a či sú stanovené tresty skutočne oprávnené.

Vtip na miestach, kde ho ani nečakáte.

„Trefná poznámka, pán kapitán. Ani cez deň tu poctivý človek nie je v bezpečí, najmä ak je oddaný rímskej cirkvi. V poslednom čase tu vyčíňa družina zbojníkov, takí nadrapení holobriadkovia, vraj luteránske siroty z povstania pred dvoma rokmi. Mám pre ich krušný osud veľkú mieru ľudského pochopenia, ale čo je veľa, to je príliš. Sú ako besní psi, ukradnú všetko, čo im príde pod ruku, hlavne ak je to cirkevný majetok. Čo sa nedá uchmatnúť, to zničia.“

Reformačné či protireformačné obdobie patrí medzi tie smutnejšie časti našich dejín. Každý si môže utvoriť vlastný názor, kto bol dobrý a kto ten zlý – dôležité je však nazerať na vec z oboch pólov. Juraj Červenák nám predostiera príbeh postavený na pozadí tohto krvavého obdobia a treba povedať, že mu to jednoznačne vyšlo.

• Meno autora: Juraj Červenák
  • Počet strán: 280
  • Dátum vydania: streda, 26 október 2016