utorok, 30 január 2018 17:03

Bratrstvo růže

Keď sa skutočnosť prepletie s fikciou, môže z toho vzniknúť zaujímavá kniha. Treba to však vedieť.

Knižka Bratrstvo růže na mňa formou, spracovaním, ilustráciami aj veľkosťou písma pôsobila tak, že je určená mladým čitateľom. Takým, ktorí sa zaujímajú o históriu, ale zároveň majú radi otázky typu „čo by sa stalo, keby...“, ktoré v sebe ukrývajú možnosti rôzneho vývoja už známych dejín. Tipovala by som čitateľský vek od 12 rokov, ale vlastne neviem – čítajú slovenské deti v takom veku české knižky?

Historické skutočnosti sa zaujímavo miešajú s autorkinou fantáziou.

Píše sa rok 1362 a čitateľ sa vďaka Renate Štulcovej ocitá v historickej Prahe. Českému kráľovstvu vládne kráľ Karol Luxemburský, ktorý je zároveň aj cisárom Svätej ríše rímskej. Autorka vychádzala z historických reálií, spomínaný kráľ je Karol IV., sedia i mená manželiek a detí, hoci v knihe sa vyskytuje iba časť z nich. Z manželiek, aj z detí. Historický kráľ Karol mal k Českému kráľovstvu vrúcny vzťah a toto ostalo zachované aj v knihe. Práve na tom, na láske k rodnej vlasti, potrebe chrániť ju a jej tajomstvá, je celý príbeh postavený.

„O bezhlavém templáři se vypráví ta pověst, že prý v komendě templářů u svatého Vavrinca byl jeden rytíř pro těžkou vinu odsouzen k smrti a sťat. Byl tak odsouzen podle přísného templářského řádu. Zemřel a s Bohem se nesmířil. Proto je zakletý.“

Panovník Českého kráľovstvá má schopného následníka. Jeho syn Václav, nazývaný aj Vaněk, sa učí v cechu architektov, pretože je obdobie, v ktorom sa stavia Chrám svätého Víta. Jeho základný kameň bol síce položený už v roku 1344, je to však stavba, ktorej ukončenie potrvá roky rokúce. Spolu s Václavom sa tajomstvám architektúry učia ďalší mladí muži z Prahy. Nie sú všetci príslušníkmi horných vrstiev. Najšikovnejším študentom je pekár Matej. S pravítkom a kružidlom narába rovnako dobre ako s múkou a jej produktmi.

Pekár Matej narába s pravítkom rovnako dobre ako s múkou.

Princ Václav, ktorý otca občas zastupuje a učí sa vládnutiu, je vykreslený ako sympatický mladý muž, rovnaký ako jeho „spolužiaci“. Spolu sa učia, spolu sa zabávajú a napokon budú spoločne chrániť tajomstvo svojej krajiny. Pretože o to ide.

Jednej noci sa na oblohe objaví tajomná žiara, prestanú fungovať hodinky, magnety strácajú svoju silu, mestom cvála bezhlavý rytier. Čo sa to deje? Vaněk, Matej a ďalší ich priatelia sa to pokúsia zistiť. Sú zasvätení do najstráženejšieho tajomstva v krajine, takého vzácneho, že o ňom vie len pár vyvolených ľudí. Podstatné je zachovať tento stav, čo sa stane náročným v momente, keď sa rozprúdi boj medzi svetskou (kráľ Karol) a cirkevnou (pápež) vládou.

„O výpravách křižáků se šeptaly hrozné zvěsti a ti, kteří se těchto výprav zúčastnili, vše zapsali do kacířských knih, jež král Karel uchovává, aby se pravda neztratila. Pravda o tom, jak papežští bijící ve jménu víry, naděje a lásky země drancují, celé města vybíjejí, zajatce surově pálí na hranicích. Vše, co dobudou, zabírají. Ani pláč za nimi nezní, neboť kudy vojsko křižáků projede, tam po něm nezůstane živáčka.“

Legendy zakrývajú skutočné tajomstvo Českého kráľovstva.

Kráľovstvu hrozí, že sa stane cieľom križiackej výpravy, čo by pre Čechy a Moravu znamenalo takmer zánik. Cieľom vzniknutého Bratstva ruže je presne tomu zabrániť. Niekedy môžu pri ochrane skutočného tajomstva pomôcť legendy a rozprávky, ktoré od neho odvedú pozornosť. Mladí muži, ktorí chránia aj svojho kráľa, musia niečo vymyslieť.

Musím na knihe oceniť predovšetkým nápad. Renata Štulcová vsadila na výbornú myšlienku. Skutočné dejiny svojho štátu doplnila o fiktívne udalosti, čím svojmu príbehu vytvorila dôveryhodný rámec. Alebo ktovie, či na tom nie je aj kúsok pravdy a ona sa nám svojou „legendou“ snaží len zastrieť oči... Príbeh mal premyslenú výstavbu, sympatických predstaviteľov a nechýbali ani humorné situácie či lásky, ktoré dej obohatili.

Problémom však boli pre mňa cudzie slová. Český jazyk za cudzí nepovažujem, čítam v ňom rovnako ako v slovenskom, tu však boli použité dobové výrazy a pri ich pochopení mi niekedy nepomohol ani slovník pojmov nachádzajúci sa na posledných stranách knihy. Z kontextu sa však zmysel slov (hoci možno len približný) pochopiť dal. Otázne ale je, či by to nerobilo problém práve tej vekovej kategórii, o ktorej predpokladám, že jej je dielo určené. Fiktívny román zasadený do skutočného historického pozadia je však výborným počinom, ktorý ocenia najmä ľudia zaujímajúci sa o históriu. A tých ostatných môže práve k histórii priviesť.

• Meno autora: Renata Štulcová
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: JaS