piatok, 22 júl 2016 05:05

Zmŕtvychvstanie

(5 hlasov)

Zradili ho, keď ich najviac potreboval. Navzdory všetkému však prežil a chce sa pomstiť.

Je rok 1823 a Hugh Glass spolu s ďalšími lovcami kožušín cestuje po neprebádaných Skalnatých horách. Putujú nehostinnou krajinou, vzdorujú náročným podmienkam a čelia útokom Indiánov. Hugh je skúsený traper, dokáže vystopovať a uloviť akékoľvek zviera, problém mu nerobí ani plavba v kanoe či rýchla jazda na koni. No napriek všetkým svojim skúsenostiam sa dopustil chyby, ktorá ho mala stáť život. Zadíval sa na hru dvoch medvedích mláďat a neuvedomil si, že tam, kde sú mláďatá, bude i matka. A matka sa veru nepotešila, keď ho pri svojim mláďatách zbadala. A tak sa začal jeho boj o prežitie.

Napriek všetkým svojim skúsenostiam sa dopustil chyby, ktorá ho mala stáť život.

„Samica sa mu zahryzla vzadu do krku, dvihla ho zo zeme a začala ním metať tak prudko, že sa divil, že mu chrbtica ešte drží. Pocítil škrabnutie jej zubov o lopatku. Jej pazúry sa mu opakovane zarývali do chrbta a znova zasiahli aj temeno. Sotva ho samica pustila, zahryzla mu do stehna a znovu ním trhala, pričom ho odhodila na zem takou silou, že hoci bol Glass pri vedomí, nebol schopný viac vzdorovať.“

Pri strete so zúrivou medvedicou sa Hugh predviedol ako skutočný lovec. Napriek tomu, že si ho pohadzovala zo strany na stranu, zachoval si chladnú hlavu. Nepanikáril. A po tvrdom súboji sa mu podarilo medvedicu skoliť. Glass však skončil celý rozdriapaný a duša už skoro opustila jeho telo.

Neviem si ani predstaviť, ako by som zareagovala, kebyže v lese stretnem medveďa. Utekala by som? Vyliezla na strom? V každej príručke sa tvrdí niečo iné. Myslím si však, že najlepšie bude medveďa radšej nestretnúť. Hugh však vedel, čo treba robiť. Počas zápasu s medvedicou ukázal svoju veľkú silu, duchaprítomnosť a túžbu prežiť. Neprestajne bojoval o to jediné, čo mal, svoj život. A neprestal bojovať ani keď ho raneného opustili tí, čo ho mali chrániť. Zistil tak, že traperi nie sú mušketieri a heslo „Všetci za jedného“ na divokom Západe jednoducho neplatí.

Zjazvené nebolo len Hughovo telo, ale i jeho srdce.

„Vyplašený Bridger sa pozviechal na nohy. Pozeral sa, ako Fitzgerald podišiel ku Glassovi, vedľa ktorého ležal celý jeho skromný majetok: kapsa, nôž v zdobenej pošve, sekerka, anstadt a roh so strelným prachom. Fitzerald zastal a zodvihol Glassovu kapsu. Vytiahol z nej kremienok a ocieľku a vsunul si ich do vrecka na prednej strane koženej tuniky.“

Je ťažké pochopiť ako môže niekto opustiť človeka, ktorý sa nedokáže hýbať, rozprávať. Nedokáže si sám zohnať jedlo. Ale už aj keď ušli a nechali ho napospas osudu, mohli mu nechať aspoň niečo na ochranu. Chápem, že predpokladali, že Glass už dlho žiť nebude. Ale aj tak. Život v divokej krajine predsa musí mať nejaké pravidlá. Bridger a Fitzgerald ho úplne odpísali a odsúdili na smrť. A tak nebolo zjazvené len Hughovo telo, ale i jeho srdce, ktoré začalo biť len pre jedno – pomstu. A nezastaví sa, kým ju nedosiahne.

Síce obsahuje akčné zápletky a krvavé scény, je to filozoficky hĺbavý príbeh.

Zmŕtvychvstanie je pútavé rozprávanie o nezdolnej sile vôle a túžbe prežiť. Kniha je plná nádherných scenérií, zálesáckych príbehov, no i krutých súbojov s Indiánmi a bezmocnosti. Autor ma vytrhol z civilizovaného sveta a vhodil do sveta, kde sa ľudia neustále nachádzali v hraničných situáciach a každé rozhodnutie malo dosah na to, či postavy v knihe prežijú. Bolo nesmierne zaujímavé sledovať kroky lovcov a Indiánov a dívať sa ich očami na krajinu spred 200 rokov.

Kniha je napísaná veľmi pútavo a o viac ma bavilo, že išlo o skutočný príbeh. Je to silný príbeh o tom, čo všetko dokáže človek urobiť preto, aby prežil. S vypätím všetkých svojich síl každú minútu z dňa zápasil o svoj život. A tak, aj napriek všetkým akčným zápletkám a krvavým scénam, je Revenant filozoficky hĺbavý príbeh.

Musím sa priznať, že chvíľu som zazlievala Glassovi, že žije len pre pomstu. Že dovolil, aby jeho srdce naplnila zloba. No asi to tak muselo byť. Inak by nedokázal so všetkými tými ranami na tele vstať a bojovať ďalej. Prekonať svoje limity, aby sa znovu narodil.

• Meno autora: Michael Punke
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 259