nedeľa, 03 júl 2016 11:33

Magistérium: Železná skúška

O slovo sa hlási mágia! Dobro a zlo v inej podobe, mágia v nás i sila priateľstva. To je škola Magistérium, v ktorej musia traja hrdinovia získavať vedomosti, aby porazili obávaného mága. Nepripomína vám to náhodou niečo?

O tejto knihe sa hovorí, že je ako Harry Potter. Veď posúďte sami: tri hlavné postavy, úplnou náhodou dvaja chlapci a jedno dievča, čarodejnícka škola a ťažký osud jednej, samozrejme, hlavnej postavy. Navyše veľmi príjemný štýl rozprávania zachytávajúci najmä pohľad na dianie jedného z hrdinov. A navyše, čo kniha, to jeden zvládnutý ročník. Dosť veľa indícií na to, aby sme nemuseli byť paranoidní, že nám Magistérium pripomína knihu nášho detstva, keď sme túžobne očakávali list z Rokfortu.

Boj medzi dobrom a zlom nemusí byť vždy navonok ako otvorená vojna...

Povznesme sa nad „náhody“

Ale povedané rovno, priamo a bez obalu: nesúďme knihu podľa spoločných indícií. Neodsudzujme ju a dajme jej šancu. Aj moje pocity sa budem usilovať držať v prísnom odstupe a bez porovnávaní s Potterom. Pretože aj napriek niekoľkým spoločným črtám je Magistérium: Železná skúška prvým dielom zaujímavej story o tom, že boj medzi dobrom a zlom nemusí byť vždy navonok ako otvorená vojna, ale môže smerovať aj do vnútorného sveta samotnej postavy.

„Otcove varovania boli vždy neurčité. Kým tam Call stál, celý oškvŕknutý, krvavý a zmáčaný modrým atramentom a s čoraz väčšou bolesťou v nohe, v duchu sa vracal k otcovým výstrahám. Mágom nezáleží na nikom a na ničom okrem prehĺbenia svojho štúdia. Kradnú rodinám deti. Sú to netvory. Robia na deťoch experimenty. Tvoja mama zomrela kvôli nim.“

Učí sa zvládať svoju mágiu, aby nebol sám pre seba nebezpečný.

Call vie, že je potomok mágov a vie, že pozvánka do školy mágie menom Magistérium je to najhoršie, čo sa mu môže v živote prihodiť. Aspoň podľa jeho otca, ktorý mu vštepuje do hlavy, že pri prijímacom pohovore musí zlyhať, aby si ho žiaden z majstrov nevybral za svojho učňa. Ale samozrejme, že zhoda okolností zaúraduje v plnej sile a Calla si vezme do parády Majster Rufus. A tak sa Call chtiac-nechtiac dostáva do nového prostredia, kde sa učí zvládať svoju mágiu, aby nebol sám pre seba nebezpečný.

Učia sa spolupracovať

Majster Rufus má okrem Calla ešte dvoch učňov a všetci traja musia spolupracovať, navzájom si pomáhať a spoločne prekonávať často nezmyselné zadania od svojho majstra. Všetci traja, Call, Aaron a Tamara, sa dostávajú do problémov, sem-tam sa zasmejú a vybudujú si medzi sebou puto priateľstva, ktoré, zdá sa, prekoná všetko. Ale prekoná aj tajomstvo, ktoré sa Call osebe dozvedel?

„Oheň chce horieť, pomyslel si. Voda chce plynúť, vzduch stúpať, zem spájať a chaos pohlcovať. A Call chce žiť.“

Prekoná tajomstvo, ktoré sa Call osebe dozvedel?

To dobré by sme so seba mali čo najviac dostávať, naopak, to zlé by sme mali potláčať a skrývať. Nie je to tak? Ale boj dobra a zla má rôzne podoby a tak je to aj v tejto knihe. Rozprávanie prebieha plynulo, možno niekedy máte pocit, že sa toho až tak veľa nedeje, ale je to úvodný diel a čitateľ sa do prostredia musí dostať, zabývať sa v ňom a namotať na príbeh, aby chcel čítať aj ďalej.

Autorky vsadili na pozvoľný rozbeh, potom mierne stúpili na brzdu, aby to na konci skúsili s najvyšším rýchlostným stupňom. Vyšlo im to, vďaka nečakanému záveru tu máme naozaj magický príbeh, ktorý sa javí ako celkom dobrá séria.

„Call preglgol. ,Nepriateľ.´
,Nepriateľ nie taký, ako si myslíš.´ Drew zarinčal reťazami. ,Môžeme byť priatelia, Call. Pozorne som si ťa všímal. Nič nám nebráni stáť na rovnakej strane.´“

Neviem sa však ubrániť pocitu, že Call, niečo ako hlavná postava z trojky kamarátov, je nemastný-neslaný. Ničím nevyniká, nie je ani príliš vtipný, až ho ostatné dve postavy v mojom rebríčku takmer prevalcovali a oveľa viac by som si chcela prečítať knihu z ich pohľadu. No možno je to len zámer a v ďalších častiach mi dokáže, že je knižným hrdinom, ktorý mi nedá spať. Záver to mierne naznačuje, ale pravda sa ukáže až po prečítaní ďalších kníh.

• Meno autora: Holly Blacková a Cassandra Clarová
  • Knihu vydalo: Yoli
  • Počet strán: 280