utorok, 19 apríl 2016 15:16

Sheldon vidí nebo

Sheldon Bonippo je iný. Vo svete, kde sú všetci ovládaní Liekmi, je jediný, ktorý si nevypestoval závislosť na tieto látky. Aspoň tak si to doteraz myslel. Vydajte sa so Sheldonom na dobrodružnú cestu a odhaľte tajomstvo čierneho vlaku a skazeného sveta.

Žáner young adults si vo svete vybojoval svoju pozíciu už pred niekoľkými rokmi a vyzerá to tak, že z rebríčka popularity sa tak rýchlo odísť nechystá. Bohužiaľ, na slovenskom trhu je autorov venujúcich sa tomuto žánru ako šafranu. Túto dieru sa šikovne rozhodol využiť mladý začínajúci spisovateľ Tomáš Lintner. Vo svojom debute nás zavedie do sveta, ako ho nepoznáme a dúfajme, že ani nikdy nebudeme mať tú možnosť spoznať ho.

„Spev a trepotanie krídiel vtákov, či praskanie vetiev na zemi pod kopytami lesnej zveri sa stratilo pred mnohými rokmi, tak dávno, že Sheldon to už nezažil.“

Jeho domovom je les a nekonečné nebo, ktoré, ako si doteraz myslel, môže vidieť iba on.

Ľudia žijú v kolóniách, kde sú zatvorení 24 hodín denne. Ich najväčšou starosťou je, aby sa skryli pred slnkom. Na jeho východ každodenne upozorňujú ohlušujúce a všadeprítomné sirény. Ich druhou prioritou je nezaujímať sa o nič a o nikoho, a najmä nevybočovať z radu. Obyvatelia kolónií vedú monotónny život, čas zabíjajú ničnerobením. Nepracujú, a dokonca ani nejedia. Nikto sa s nikým nerozpráva, cudzí ľudia zdieľajú jeden byt bez povšimnutia. Všetko podriadili jednej jedinej veci, a to Liekom. Lieky sú ich každodennou mannou a nebezpečne rýchlo vyvolávajú závislosť. Tých, ktorí sa jej dokázali zbaviť, môžeme spočítať na prstoch jednej ruky.

novela rýchlo naberá spád a vďaka jej krátkosti ju stihnete prečítať skôr než pricestujete zo Žiliny do Bratislavy

Ako protiklad tejto letargickej spoločnosti je tu Sheldon Bonippo, mladý chlapec žijúci mimo hlučných sirén a Liekov. Jeho domovom je les a nekonečné nebo, ktoré, ako si doteraz myslel, môže vidieť iba on. Jedlo si chodí brávať do kolónií, kde ho aj tak nik nepotrebuje. Aby ostal nespozorovaný, neustále sa presúva od jednej kolónii k druhej. Aké je jeho prekvapenie, keď nájde chlapca, ktorý rodičom odporuje pri podávaní Lieku. Sheldon je taký prekvapený, že sa rozhodne porušiť svoje pravidlá, a v kolónii ostane o trochu dlhšie. Náhoda dvoch chlapcov zvedie dohromady a od toho momentu sa Sheldonovi zmení celý život. Dozvedá sa, že nie je jediný, kto nepodlieha moci Liekov a vydáva sa na dobrodružnú cestu, aby spoznal sám seba.

„Každý, kto raz ochutná červenú guľôčku, skôr či neskôr záchvat dostane.“

Kniha nie je žiadnym románom, ale skôr kratučkou novelou nabitou množstvom napínavých situácií. Napriek pomalšiemu začiatku, novela rýchlo naberá spád a vďaka jej krátkosti ju stihnete prečítať skôr než pricestujete zo Žiliny do Bratislavy.

Tomáš Litntner sa vo svojej prvotine zhostil neľahkej úlohy vytvoriť celkom nový svet. Tejto výzvy sa chytil s originalitou, a čo je najdôležitejšie, bez zbytočných komplikácií. Výrazne sa odlišuje od autorov, ktorí sa venujú podobnému žánru. Nehodnotí a nekritizuje antiutopickú spoločnosť, kultúru a sociálny dopad, skôr sa sústredí na jednotlivca a jeho boj so samým sebou a vyrovnávanie sa so svojou minulosťou. To, že pravdepodobne ste jeden z mála, ktorý nemá vymytý mozog, je len takou vedľajšou maličkosťou na okorenenie príbehu.

Napriek malému počtu strán otvára autor množstvo polemizujúcich otázok, ich riešenie však necháva na samotnom čitateľovi. Nejednoznačný a otvorený koniec priam vyzýva k pokračovaniu a podrobnejšiemu opisu Sheldonovho sveta po tom, čo sme spolu s ním odhalili temné tajomstvá z jeho rodinnej minulosti.

„Muž vkĺzol rukou do tašky a v ruke sa mu zaleskla striekačka plná sýtočervenej tekutiny. Nepochyboval o tom, že je to ten istý Liek, ktorí tak dobre poznal, len v inej podobe.“

Nejednoznačný a otvorený koniec priam vyzýva k pokračovaniu

Autor sa vyhýba akýmkoľvek podrobnejším opisom postáv či okolia, čo je len logický krok, keď sa zváži dĺžka novely. V týchto detailoch dôveruje vyspelosti a predstavivosti svojho čitateľa, čo je veľmi lichotivé.

Napriek tomu, že autor nedáva žiadnu nápovedu k tomu, ako pochopiť metaforu antiutopickej spoločnosti, ktorú vytvoril, čitateľ sa nevyhne hľadaniu podobností s dnešným svetom. Za Lieky si stačí doplniť všetky existujúce sociálne siete a blikajúce obrazovky. Zrazu nie je až také náročné pochopiť túto kompletnú odovzdanosť ľudí, niečomu, čo im malo na oko uľahčiť život, no na druhej strane ich o neho oberá.

Tomáš Lintner zvládol neľahkú úlohu - ponúkol niečo nové, a to rovno všetkým typom čitateľov - niečo pre milovníkov dobrodružstva a napätia, niečo pre ľudí, ktorí v knihách radi hľadajú hlbší význam a v neposlednom rade sa mu iste podarilo aj prilákať čitateľov, ktorí sa nechajú ľahko odradiť dĺžkou kníh.

• Meno autora: Tomáš Lintner
  • Knihu vydalo: Coolart
  • Počet strán: 124