streda, 03 júl 2013 10:43

Tales from Outer Suburbia

(5 hlasov)

Pamätáš sa na toho zahraničného študenta, ktorý u nás býval na výmenu? Nebol trošku zvláštny? A čo ten deň, keď na dvore u susedov vyplavilo dugonga? Pláž je predsa ďaleko. Kde sa podeli všetky naše texty a básne z písacieho stola? Ja som ich nevyhodil. O koľko dní je bezmenný sviatok? Nikdy nezabudnem na deň, keď sme našli tajnú záhradu v našom dome..."

Ak milujete tajomné príbehy, hĺbku fantastického rozuzlenia v spojení s úžasnými ilustráciami, toto je kniha pre vás. Pätnásť krátkych ilustrovaných príbehov vám vlezie pod kožu tajomnou atmosférou a neočakávaným koncom. Z niektorých budete mať zimomriavky, pri iných sa vám na perách zjaví neprítomný úsmev a nad každým strávite chvíľu v pokojnom zamyslení.

Keďže to zatiaľ vyzerá na recenziu o najnovšej meditatívnej technike - OAP (otvor a prečisti), v preklade „otvor piate oko a prečisti dvanástu vrstvu vlastného energetického kokónu,“ pozrime sa na túto knihu bližšie. Autorom príbehov z konca predmestia je austrálsky umelec, spisovateľ a režisér Shaun Tan. Ako mladý sa zaujímal o chémiu a genetiku, nakoniec vyštudoval anglickú literatúru a výtvarné umenie. To všetko sa odráža aj v jeho príbehoch. Tie sú surrealistickou mozaikou divných udalostí, ktoré sa dejú v bežnom prostredí bližšie nedefinovaného predmestia. Môže to byť Bratislava, Perth, Berlín alebo Pittsburgh. Koho to zaujíma?! Je jasné, že sa to stalo. Taká mocná je sila urban legiend pretavených do Tanových úžasných poviedok.

Je to zvláštne, že dnes, keď má každá domácnosť svoju vlastnú medzikontinentálnu balistickú raketu, už si na ne nikto nespomenie... Okrem toho, je tu kopec možností ako využiť raketu na zadnom dvore aj prakticky. Keď odskrutkujete spodný panel a vyberiete odtiaľ drôty a ostatné veci, môžete využiť voľný priestor na pestovanie sadeničiek alebo na uskladnenie záhradkárskeho náradia alebo dreva na kúrenie."

Vždy je veľkým zážitkom čítať knihu, ktorú ilustroval sám autor. V tomto prípade to platí ešte viac. Ilustrácie dopĺňajú a niekde aj tvoria samotný príbeh. Veď načo opisovať dlhú cestu plnú strastí a nebezpečenstiev, keď to dokážete na pár stránkach nakresliť tak, že sa od nich čitateľ nevie odtrhnúť?

Myslím, že brat sa cítil rovnako. Vždy bol na prechádzkach netrpezlivý, aj teraz bol viac vpredu, a keď som ho dobehol, sedel chrbtom ku mne v strede cesty a nohy mal spustené cez jej okraj do prázdna. „Myslím, že ti dlžím,“ povedal som. „Hej,“ odpovedal. Brat má ešte jednu otravnú vlastnosť, ktorú som zabudol zmieniť: skoro vždy má pravdu."

Krátke príbehy sú predurčené na čítanie pred spaním od piatich rokov až do smrti. Čítanie jednotlivých príbehov trvá asi dve minúty, ale objavovanie detailov na obrázkoch a zodpovedanie miliónov otázok, ktoré príbehy vzbudia, bude trvať aj hodiny. Hodiny príjemne stráveného času v paralelnom fantazijnom svete.

• Meno autora: Shaun Tan
  • Národnosť: austrálska
  • Knihu vydalo: Artur A. Levine Books