pondelok, 29 február 2016 14:14

Pod horúcim pieskom

Skvelý názov, dobrodružstvo, klamstvo, zrada, exotika, láska. Čo by mohlo takémuto dielu ešte chýbať?

Profesor egyptológie Tobias Vicen je zamilovaný do starovekého Egypta. Exotickú krajinu túži navštíviť už od detstva, no príležitosť sa mu naskytne až s príchodom záhadnej a bohatej Katherin. Múzeu, v ktorom pracuje aj Tobias, sľúbila štedrý príspevok, ak jej zabezpečia kvalitného sprievodcu po Egypte. Tobias sprvu protestuje – rozmaznaná a bohatá Katherine sa mu nepozdáva a tuší, že má za lubom omnoho viac, ako len spoznať krásy Egypta. Má podozrenie, že Katherine chce nájsť svojho strateného strýka a vzácny poklad Oko Egypta.

predvídateľný dej

Nakoniec však Tobiasa prevalcuje túžba spoznať krajinu, ktorej sa venuje celý život a s úlohou sprievodcu súhlasí. Katherine na výpravu vezme svoju priateľku, Tobiasovu kolegyňu, ktorá je do neho tajne zamilovaná. Tobias si ako sprievod berie niekdajšieho spolužiaka, sobášneho podvodníka. Zaujímavo zoskupená štvorica zažíva nebezpečenstvo už na lodi do Alexandrie, kde sa Katherine snaží niekto zavraždiť. Tobias pri tejto príležitosti zisťuje, že Katherine vôbec nie je taká, ako si myslel. Po príchode do Alexandrie ich čaká domáci sprievodca a dobrodružstvo sa začína.

„Benito podráždene vyskočil. Narážky na jeho nie celkom čisté praktiky mu neprekážali, ale ak niekto spochybnil jeho lojalitu voči priateľom, rozdúchal v ňom oprávnený hnev. Schytil Jacquesa za chlopňu kabáta. ,Uveď mi jeden príklad, kedy som nejako uškodil tebe alebo Tobiasovi.´"

Jeden veľký zlepenec"

Myslím si, že veľkou nevýhodou tohto príbehu je neorignálnosť a plytkosť postáv. Celý román je veľkým zlepencov dobre známych filmových príbehov ako Indiana Jones, Múmia a knižnej detektívky od Agathy Christie Smrť na Níle. Samozrejme, každý žáner má isté dejové vzorce, ktorých by sa mal držať. Nevynímajúc ani dobrodružný žáner, do ktorého náš príbeh spadá. Sú to však vzorce, podľa ktorých sa dá jednotlivý žáner identifikovať a viesť, nie ho obmedzovať alebo ho uväzniť v šablónovitosti, ako je to v tomto prípade. Celá kniha, takmer všetky situácie a motívy, sú akoby vytiahnuté a prekopírované z iných diel, či už filmových, alebo knižných. Nechýbajú ani nacisti, ktorí chcú poklad ukradnúť. Dej je tak veľmi predvídateľný a čitateľa sa nudí.

Dobrý potenciál príbehu

Postavy na tom nie sú o nič lepšie. Takisto ako dej sú šablónovité: rozmaznaná boháčka, ktorá nakoniec nie je taká, ako sa zdá, sa zamiluje do introvertného inteligentného profesora, na prvý pohľad chladného cynika, nepoučiteľný grázel – zvodca, naivná dievčina v tieni svojej priateľky, pri ktorej si nikdy nie ste istí, či jej závidí, alebo ju má skutočne rada. Dialógy sú nudné, nepresvedčivé a mnoho ráz kŕčovité, akoby autor písal prvotinu a bál sa pracovať s textom, ktorý mal pôvodne dobrý potenciál. Čo ako vieme, nie je pravda, pretože na konte má niekoľko dobrých kníh.

Keď sa Benito prebudil a chcel sa posadiť, pocítil v hlave tupú bolesť. Chvíľu mu trvalo, kým si spomenul na peknú tanečnicu a surových mužov."

Stretla som sa s argumentmi, keď čitatelia oceňovali autorovu snahu naštudovať si egyptské náboženstvo a dejiny. Musím však konštatovať, že opis pamiatok a architektúry bol rovnako veľmi slabý a málo uveriteľný. Samozrejme, nemusia byť v texte siahodlhé opisy na to, aby autor vystihol krásu a kolorit Egypta a aby nás vtiahol do deja. No ja ako čitateľ som mu neuverila. Tieto pasáže vyzneli ako „len aby boli“. Nestačilo mi to ani ako laickému čitateľovi a ani ako vyštudovanej historičke umenia.

Plytké postavy

Skvelé oddychové čítanie

Avšak, aby som len nekritizovala... Kniha je dobrým oddychovým čítaním pre tých, ktorým nevadí neoriginalita a motívy z iných diel. Príbeh si užije čitateľ, ktorý je nenáročný alebo často nečíta, a preto nebude plytkosť postáv a naivný dej pociťovať ako problém. Román mal určite veľmi dobrý potenciál. Rovnako aj pre to, že na slovenskom trhu sa niečo takéto neobjavuje často. Avšak hodnotiť slabo priemerný román vynikajúco len preto, lebo patrí medzi „prvé lastovičky“ v tomto žánri na slovenskom trhu, by nebolo fér. Román aj tak nevyznie vôbec slovensky. Hlavné postavy sú Angličania, dej sa odohráva najprv v Anglicku a vo Francúzsku. Závan niečoho slovenského tam vôbec nie je. Bezpochyby ide autorovi oveľa lepšie písanie kriminálnych príbehov. Knihy Mesto tieňov I. a II. sú napísané oveľa lepšie a autentickejšie. Tu čitateľ nemá problém vcítiť sa do postáv. Opäť teda platí, že nevyberaj knihu podľa obalu, ktorý je v tomto prípade naozaj veľmi krásny.

„,O Katherine? Pochybujem, že by ma v súvislosti s ňou mohlo niečo prekvapiť. Je to iba rozmaznaná, životom unudená bohatá panička.´
,Je to úplne inak,´povedal Tobias. ,Po celý čas, čo sme na ceste, hrala pred nami divadlo. Rovnako ako my pred ňou.´"

Pre čitateľov, ktorí milujú dobrodružné knihy s nádychom exotiky a lásky, odporúčam tieto veľmi kvalitné romány: Hostinec JamajkaRebeka od Daphne du Maurier alebo skutočnú klasiku, ktorá dobrodružný žáner definovala: Robinson Crusoe, Ostrov pokladov či nesmrteľnú dobrodružnú sériu kníh od Haggarda o dobrodruhovi Quatermainovi, napr. Bane kráľa Šalamúna, ktoré sú aj sfilmované. Ak neviete zabudnúť na krásu Egypta, v knihe Osudný medailón sa zaručene ocitnete priamo v ňom.

• Meno autora: Marek Zákopčan
  • Knihu vydalo: Koruna
  • Počet strán: 269