nedeľa, 23 jún 2013 18:44

Glamour Paríža

Hľadáte nezáväzné literárne potešenie? Siahnite po tejto knihe, ktorá je ako dovolenkový flirt. Pritiahne vás svojím obalom a za chvíľu ste spolu v izbe alebo na pláži. Samotný akt má rýchly priebeh, sľúbené vyvrcholenie dosiahnete ešte v tú noc. Na druhý deň si toho síce nebudete veľa pamätať, avšak to neprekáža. Príjemne ste sa pobavili, relaxovali a o to predsa na dovolenke ide či nie?

Glamour Paríža nie je žiadny literárny skvost. Nezahniezdia vám v hlave žiadne ťažké filozofické otázky a nebude vás nútiť premýšľať nad každou vetou. Súčasne vás ani vašu knižnicu neurazí a vôbec sa nebudete musieť hanbiť za to, že ste si ju kúpili. Ľubomírovi Jančokovi sa podarilo napísať ľahké, oddychové dielo, ktoré je primárne určené tým, ktorí radi cestujú a fascinuje ich predovšetkým Francúzsko. Dozviete sa, do akých spoločenských skupín sa delia Francúzi a Francúzsky, aké frázy a taktiky použiť, keď s nimi chcete flirtovať, ako ich pobúriť či naopak potešiť.

Autor síce nie je skúsený spisovateľ, napriek tomu je ale výborný pozorovateľ. Vďaka tomu, že v krajine slimákov a vína žil niekoľko rokov, môže sa podeliť o veľa autentických zážitkov. Jedným z nich je aj život na zámku, kde pracoval ako au-pair. V knihe tak prináša rozhovor s grófkou o kastovníckom systéme a o tom, ako žije aristokracia. Z hľadiska informácií ide určite o zaujímavý prínos. Na druhej strane ale miestami kostrbatá a neobratná štylizácia rozhovoru uberá knihe na kvalite. Autorove spisovateľské medzery však úspešne vypĺňajú užitočné a niekedy i vtipné pozorovania. Dozvieme sa tak rôzne „pikošky“ o francúzskej spoločnosti ale i tom, ako sa vo Francúzsku šoféruje.

„Riadny cirkus a zábava. Kvôli nim vlastne ide skutočný parížsky šofér do ulíc, keď sú najviac zaplnené! Prostredník, úsmevy, trúbenie a v neposlednom rade: Parížan je človek, ktorý nič nerobí tak ako ostatní. Ostatní pochopili, že auto je na šoférovanie, a preto on musí konať opačne. Čistí si za jazdy nechty, telefonuje, číta noviny, vŕta si v nose, fajčí cigaretu...a občas si je možné vychutnať pohľad na to, ako si žena za volantom vylepšuje v zrkadielku svoju externú eleganciu. Pravý parížsky šofér zároveň trúbi na socialistov!“

V knihe ma zaujala aj analýza francúzskeho vysokoškolského vzdelávania a jeho porovnanie s tým slovenským. To, že náš univerzitný systém ďaleko zaostáva za vyspelejšou časťou Európy, vie každý, ale v čom sú Francúzi lepší? Možno v tom, že sa miesto memorovania faktov skôr sústredia na budovanie vlastných postojov a predovšetkým sa neboja tieto postoje aj prezentovať. Nie nadarmo sa hovorí, že francúzskym národným športom nie je len jedenie a pitie vína, ale i štrajkovanie. Kritizuje tu totižto každý a všetko.

„Dovolil by som si tvrdiť, že pokiaľ ide o sebakritickosť a schopnosť uťahovať si zo seba samého, Francúzi nemajú konkurenciu. Nikto sa nevyhne kritike, čím idete vyššie, čím ste lepší, zanietenejší, militantnejší, tým viac si vás podajú. Zvyknite si! Ak vo Francúzsku nekritizujete, nie ste NIKTO!“

Ak by som po vzore Francúzov chcela byť veľmi kritická, napísala by som, že Glamour Paríža je priemerná kniha, v ktorej veľmi cítiť autorovu štylistickú neobratnosť a jeho "filozofovanie" je niekedy nudné až otravné. Ale možno Jančokovým zámerom ani nebolo vyhrať literárnu cenu. Možno sa chcel len podeliť o svoje zážitky a postrehy, a to sa mu podarilo. Knihu preto považujem za užitočnú sprievodkyňu, ktorú by som si pred cestou do Francúzska určite prečítala a pribalila si ju i do kufra.

• Meno autora: Ľubomír Jančok
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 173