pondelok, 01 február 2016 15:25

Sprisahanie mocných

Túžba po moci, peniazoch a vplyve je akoby zapísaná do genetického kódu človeka. Ovládať iných, presadzovať vlastnú vôľu, rozhodovať o dianí okolo seba – schopnosti, ktoré väčšine ľudí imponujú. Bolo tomu tak vždy, v každej dobe, pokiaľ siaha pamäť ľudstva.

Uplatňovanie vplyvu a túžba po presadení seba samého však často kontrastujú s tým najhorším, čo v človeku je. Bezohľadnosť, sebastrednosť, lakomstvo, arogancia, bezcitnosť, klamstvo, podvody, vydieranie, násilie, vraždy... Toto všetko môžeme nájsť v historickom románe Sprisahanie mocných.

Carlo A. Martigli je taliansky spisovateľ, o ktorom mnohí hovoria ako o talianskom Danovi Brownovi. Musím povedať, že s týmto prirovnaním nemôžem súhlasiť. Rozdiel medzi autormi je pomerne markantný. Martigli nehľadá zázračné prepojenia, nešokuje zisteniami, ani si nepomáha „dôkazovým“ materiálom. Skôr je poctivým autorom historickej prózy, ktorá v sebe spája napínavý príbeh a autentický obraz prostredia.

Martigli je poctivým autorom historickej prózy, ktorá v sebe spája napínavý príbeh a autentický obraz prostredia.

Prináša nám príbeh s udalosťami prešpikovaného počiatku novoveku. Rastúca moc Osmanskej ríše, vrchol úpadku Pápežského štátu, a najmä pápežstva samotného, rozprávkový vplyv peňazí, počiatky reformácie cirkvi i krízy viery, sociálne nepokoje. Toto všetko sa odohráva na pozadí príbehu mladého Taliana Paola M' Artigliho, vlastne Paola de Mola, keďže v záujme vlastného prežitia si musí zmeniť meno a ujsť zo služieb sultána. Paolo je mladík, ktorý dokáže poslúchať nadriadených až do krajnosti. Zároveň je to mimoriadne inteligentný muž, nadaný študent a oddaný služobník. Práve vďaka svojim vlastnostiam sa stane ideálnym vykonávateľom poslania, ktoré mu zverí pápež. Zažíva pritom množstvo dobrodružstiev, spozná zaujímavých ľudí, lásku, sklamanie, zradu i priateľstvo.

Paolo zažíva množstvo dobrodružstiev, spozná zaujímavých ľudí, lásku, sklamanie, zradu i priateľstvo.

Európa sa zmieta v búrkach, ktoré rozpútali mních Martin Luther a Tomáš Müntzer ako reakciu na úpadok rímskokatolíckej cirkvi. Pranierujú všetko, čo je v cirkvi zlé. Od prepychu najvyšších hodnostárov, o ktorých je verejne známe, že bez zábran holdujú zvrátenostiam od výmyslu sveta, cez kupovanie si postov v cirkvi, až po predávanie odpustkov. Z kazateľov sa čoskoro stávajú štvanci, pričom každý rieši vzniknutú situáciu po svojom. Müntzer organizuje sedliacke nepokoje, Luther sa stáva chránencom veriteľa všetkých mocných, bankára Jakoba Fuggera. Jeho životom sú peniaze a vplyv, ktorý vďaka nim má. To, že Luthera chráni, rozhodne nebude nič nezištné. Vníma ho ako prostriedok na upevnenie a rast vlastného vplyvu.

„Teda, keď na čele tej hordy sedliaci zbadali obraz kríža, ako napreduje pohojdávajúc sa na vrchole dlhej tyče, ihneď si predstavili, že ide o bandu žoldnierov zaplatených pražským arcibiskupom, ktorá si prišla nárokovať aj práva biskupa, akoby nestačili tie grófove. Šľachta a duchovenstvo išli ruka v ruke, aby ich ohlodali ako svorka vlkov.“

Martigli čitateľovi plasticky približuje atmosféru doby a charaktery jednotlivých aktérov. Množstvo replík, výpovedí a opisov pochádza z autentických pramenných materiálov, čo napomáha uveriteľnosti rozprávania. Často tak vnímame ako reálne aj úplne vyfabulované pasáže, čo umocňuje zážitok z beztak pútavého čítania. Jeho rozprávanie čitateľa vtiahne a nepovolí až do konca. Dej postupne naberá na intenzite a spáde, čím viac budete čítať, tým rýchlejšie sa budú závažné udalosti diať.

Rozdiel medzi ľuďmi z minulosti a súčasnosti takmer neexistuje.

Počas čítania budete premýšľať nad tým, čo všetko museli prežívať ľudia v minulosti, čo všetko museli stráviť, vytrpieť pre vlastný názor a slobodné zmýšľanie. Prekvapí vás a možno len vo vás utvrdí názor, že rozdiel medzi ľuďmi z minulosti a súčasnosti takmer neexistuje. V každej dobe totiž stojíme pred voľbou medzi dobrom a zlom, medzi tým, či budeme ochotní postaviť sa na stranu vlastného presvedčenia, alebo ohneme chrbát a podvolíme sa. Zároveň sme konfrontovaní so skutočnosťou, že moc peňazí je jedinou silou, ktorá dokáže ovládať každého bez rozdielu.

„,Dal mi aj to, čo má najradšej na svete, peniaze,´ usmial sa, ,a vďaka nemu som pochopil, že sú to práve peniaze, čo všetkým hýbu, ľuďmi a udalosťami.´“

Sprisahanie mocných je knihou, v ktorej na jednej strane nájdete pútavé rozptýlenie a na strane druhej informácie, ktoré vám z faktov nadobudnutých na hodinách dejepisu vytvoria plastickú predstavu a zážitok. Ak vám aj fakty chýbajú, nič sa nedeje, Martigli vás pravdepodobne donúti sadnúť si k internetu a doplniť si ich. Smelo mu to dovoľte!

• Meno autora: Carlo A. Martigli
  • Národnosť: talianska
  • Počet strán: 312