piatok, 11 december 2015 20:20

Bohovia Olympu - Znamenie Atény

Stará historka hovorí, že existuje dôvod, prečo Gréci Rimanov nemôžu ani cítiť. V dávnych časoch, keď Rimania dobyli Staroveké Grécko, zmocnili sa niečoho dôležitého. Legenda tvrdí, že odvtedy deti Atény pátrajú po tejto veci a na ceste do Ríma ich vedie nejaké znamenie... znamenie Atény.

Výprava gréckych hrdinov z Tábora polokrvných „vyplávala“ na svojej lodi Argo II na palube s jej konštruktérom Leom, nepísaným šéfom výpravy Jasonom, večne zamyslenou kráskou Piper a napokon aj s ich „intelektuálnym zdrojom“, bojovníčkou Annabeth. Namierené majú do svojho rímskeho náprotivku, Tábora Jupiter, aby sa tak naplnila prvá časť proroctva o siedmich polobohoch, bojujúcich bok po boku pri Bráne smrti. Obavy z neprijatia vystrieda búrlivá radosť zo stretnutia s Percym, tak dlho strateným a nevideným. Výprava sa však u svojich rímskych kolegov nedočká žiadnej pompy ani oslavy, práve naopak, beztak krehkú dôveru naštrbí nečakaný útok z Arga II.

Vedomí si strašného omylu, a možno aj nejakej tej mágie, sa celá posádka, obohatená o Percyho a jeho rímskych kamarátov, Hazel a Franka rýchlo prace z Nového Ríma a bez pomoci Tábora Jupiter sa snaží dostať na starý kontinent. Bude sa plaviť po nebezpečnom Mare Nostrum (Stredozemnom mori), musí vstúpiť do Ríma, kde ich čaká hneď niekoľko úloh. A, samozrejme, na ceste do cieľa aj nepreberné množstvo prekážok. Bohyňa Gaia síce ešte spí, no jej myseľ ovláda všetky obludy, poštvané na Percyho a Jasonovu výpravu.

Gaia ešte spí, no jej myseľ ovláda všetkých nepriateľov.

Naši hrdinovia budú mať opäť plné ruky práce. Pokúsia sa zistiť príčiny tisícročnej nenávisti medzi Rimanmi a Grékmi, pokiaľ to bude možné – zmieriť oba tábory, hľadať znamenie Atény, ktoré im pomôže uzamknúť Bránu smrti, musia zachrániť Hádovho syna – Hazelinho brata, ktorý jediný vie, kde sa Brána smrti nachádza, pokúsia sa odvrátiť útok na Tábor polokrvných... Majú toho celkom dosť, čo poviete? S týmito čiastkovými úlohami súvisia aj „súkromné výpravy“ celej posádky Arga II. Annabeth musí sledovať znamenie Atény, Leo sa bude snažiť nemyslieť na slová bohyne Nemezis, Frak sa stále bude obávať o svoje drievko, Hazel bude chcieť zistiť, čo ma spoločné Leo s jej starou láskou Sammym, Piper budú trápiť vidiny v dýke Heleny Trójskej... No a Percy s Jasonom? Obaja sú silní, synovia najvyšších bohov, takže sa tešte na vzájomné prekáranie, verte, budú lietať (nielen) iskry, a to doslova. Nájdu sa tu aj romantické vzťahy medzi Percym a Annabeth, Jasonom a Piper, no i tínedžerský ľúbostný trojuholník Leo-Hazel-Frank.

Olympskí bohovia sa zmietajú v ťažkej schizofrénii.

Dej nám aj v tretej časti Bohov Olympu určujú a ovplyvňujú sny, vidiny i proroctvá. Bohovia sa svojim deťom veľmi neprihovárajú, celá táto záležitosť s Gréckom a Rímom a útoky Gaie spôsobili, že sa olympskí bohovia zmietajú v ťažkej schizofrénii medzi svojou gréckou a rímskou podstatou. Najťažšie to znáša asi bohyňa Aténa, Annabethina matka. Tá svoju dcéru poverí smrteľne nebezpečnou úlohu, ktorú ešte doteraz žiadne Aténino dieťa neprežilo. Preto je aj ťažiskom celého príbehu práve statočná Annabeth, usilujúca sa nesklamať, pomôcť kamarátom, splniť úlohu a... prežiť. Bude čeliť svojmu najväčšiemu strachu a bude si vedomá, že jej najväčšou zbraňou je práve jej dar múdrosti.

„No fajn, pomyslela si Annabeth. Z jej matky, najrozumnejšieho Olympana, sa stala nepríčetná zlomyseľná zmätkárka v metre. A zo všetkých bohov, ktorí by im mohli pomôcť, zostali grécko-rímskym rozkolom nepoznačení iba Afrodita, Nemezis a Dionýzos. Láska, pomsta, víno. To im veľmi nepomôže.“

Nečakajte, že všetci siedmi budú celý čas pri sebe a ruka v ruke bojovať proti všetkým nástrahám. Práve vďaka ich počtu a najmä ich silným prednostiam, a aby nezanikli ich individuálne charaktery, Rick Riordan rozdelil hrdinov do niekoľkých skupiniek. Navzájom sa miešajú, pomáhajú si na čiastkových výpravách, preto každá strana bude znamenať iné dobrodružstvo, aby sa napokon spojili do jedného uceleného. Ako to nakoniec dopadne, nechajte sa prekvapiť. Ak však už máte predchádzajúce diely za sebou a poznáte štýl písania autora, neprekvapí vás, ako jednoducho s problémami vybabrú, ako ľahko sa veci dokážu skomplikovať a aké ťažké obete musí celá výprava priniesť.

Vyplní sa sen o krvi polobohov?

„Veľmi rád by sa vrhol na každú obludu, boha alebo obra, aby ochránil priateľov. Ale čo ak na to nemá? Čo ak to má urobiť niekto iný? Pripustiť si to bola strašná drina.“

Autor sa cielene vyhol chaosu z množstva scén a postáv, preto udalosti rozpráva jednoducho, opakuje, približuje. Nebudete tápať a otáčať strany dozadu. Priestor jednotlivých postáv je vyvážený, nebudete ukrátený o to, že vaša obľúbená postava sa v knihe len tak mihne, resp. nebude hrať prím. Záver vás bude držať v napätí a po skončení poslednej kapitoly vo vás zanechá otázku: Vyplní sa sen o krvi polobohov?

Rick Riordan aj v Znamení Atény pokračuje v našliapnutom trende. Sága nestráca na napínavosti, na akcii, zväčša dej nenaťahuje, len prilieva olej do pomyselného ohňa nášho očakávania veľkolepého zavŕšenia celej pentalógie. Ak ste s Bohmi Olympu začali, nehrozí, že by ste po prvej či druhej, nebodaj tretej knihe prestali.

• Meno autora: Rick Riordan
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 536