sobota, 28 november 2015 11:48

Bohovia Olympu - Proroctvo

Po poslednom veľkom boji na Olympe a porážke Titanov sa bohovia cítia pred smrteľníkmi zahanbení a strápnení. Ich márnomyseľnosť utrpela, necítia sa byť obdivovaní. Zeus rozhodne, že je najvyšší čas vrátiť sa k tradičným hodnotám a získať stratený rešpekt tak, že sa Olymp uzavrie. Čo ak je však dôvod odmlčania bohov iný? Ako s tým všetkým súvisí únos bohyne manželstva a rodiny?

Po veľkom úspechu dobrodružných eposov o hrdinovi Percym Jacksonovi, synovi Poseidóna, prišiel americký spisovateľ Rick Riordan so sériou Bohovia Olympu. Niektorí sa potešili, že sa s Percym nemuseli nadlho, ale ani nie nadobro rozlúčiť, iní boli skeptickí, že autor chce vyťažiť z predchádzajúcej série, čo sa dá.

Keď som začala čítať prvý diel Bohov Olympu – Proroctvo, patrila som do druhej skupiny. Tiež som mala obavy, že autor bude sám seba vykrádať. Hneď prvá kapitola bola totiž recyklovanou verziou Zlodeja blesku. Opäť hrdina, opäť školská exkurzia, opäť kamarát (tentoraz hneď dvaja), opäť boj s obludami atď. Kto čítal Percyho, vie, o čom hovorím. Rozdiel bol v tom, že hlavná postava má 16 a nepamätá si nič z predchádzajúceho života. Pocity zo schematického úvodu som však hodila za hlavu a naplno sa pustila do čítania. A potom ma to chytilo...

Obavy, že Rick Riordan bude sám seba vykrádať.

Olymp má, či si to Zeus pripustí, alebo nie, opäť problém. Hoci sa zdolať Titanov zdalo byť nemožné, oproti tomu, čo ich čaká tentoraz, v podstate takmer o nič nešlo. Héru uniesli Giganti, ktorí sa pomaly začali prebúdzať pod vedením Gaie, prastarej bohyne zeme (pozor, nejde o tú milú starú babičku, ako ju poznáme z niektorých rozprávok) a majú jasný cieľ – zničiť Olymp. Ale nie ten na Manhattane, chcú totiž vykoreniť bohov raz a navždy, a to v ich pôvodnom, starovekom sídle, čiže v samom Grécku. Uväznená a bezmocná Héra rozohrá s hrdinami nebezpečnú hru. Jej výsledkom môže byť výhra, alebo krutá porážka, majúca za následok zničenie sveta. Podľa nej je jediným spôsobom, ako dosiahnuť mier – výmena. Pokiaľ sa však aktéri výmeny neroztrhajú na kusy. Mostom na prekonanie tisícročnej nenávisti má byť Jason. Ibaže ten si nepamätá nič zo svojej minulosti...

Mostom na prekonanie tisícročnej nenávisti má byť Jason.

„Prebúdza sa veľa hrozných vecí. (...) To veľké prebúdzanie oblúd, ktoré začalo Kronom – tvoj otec Zeus si naivne myslel, že sa skončí porážkou Titanov. No je to rovnaké ako predtým. Posledný boj ešte len príde a ten, kto sa zobudí, je strašnejší než ktorýkoľvek Titan. (...) Zem môže vydať množstvo hrôz. Keď už obludy nezostávajú v Tartare a duše sa odpútajú od Háda... má sa čoho Olymp báť.“

Kľúčom k vyriešeniu problémov s Gigantmi je aj dávne proroctvo siedmich. Sedem hrdinov sa má zjednotiť a vo vzájomnej spolupráci s bohmi poraziť raz a navždy (čo je v mytológii relatívny pojem) nepriateľov a zabrániť prebudeniu Gaie. Tá je totiž nebezpečná, aj keď ešte spí. Akú úlohu zohrá Jason, skúsený bojovník a nový obyvateľ Tábora polokrvných? Každému je jasné, že k nim nepatrí, že je aj navonok iný ako všetci ostatní a že bol už dávno určený (čiže sa k nemu jeho božský rodič už dávno prihlásil). Jasona sprevádzajú dvaja kamaráti, živelný (doslova) Leo a trošku zakríknutá Piper. Spolu sa vydávajú naprieč Amerikou likvidovať obludy skôr, ako ich zlikvidujú ony.

Bohovia Olympu sa mi oproti sérii s Percym zdajú byť o čosi vyzretejší, podľa mňa aj vďaka hrdinom. Pravdepodobne Rick Riordan vychytal muchy, aby nám mohol ponúknuť nové dobrodružstvá s ešte väčšou dávkou napätia a akcie. Každá postava má v texte svoju úlohu a dej posúva ďalej. Jason je ten rozvážnejší, neberie nič na ľahkú váhu. Leo je vtipkár, snaží sa nevidieť svet len čierno a Piper je ich spojivom. Prostredníctvom nej sa vysvetľujú dávne mýty a legendy, takže ak vám nebudú hovoriť nič Argonauti, Iáson, Médea a spol., to nič, Piper vám to v rámci príbehu pekne vysvetlí. Samozrejme, ak sa aspoň sčasti orientujete v starých gréckym bájach, a nepletiete si Afroditu s Artemis alebo Aténou, bude to pre vás výhodou. Výhodou môže byť aj to, že máte päť kníh s Percym Jacksonom za sebou, keďže Bohovia Olympu na ne plynulo nadväzujú. Ak nie, netreba si zúfať, autor túto epopeju napísal tak, že sa nemusíte cítiť stratení.

Aj keď sa neorientujete v mytológii, nebudete sa cítiť stratení.

Je sympatické, že v postave Jasona (žeby bola podobnosť so starým Iásonom a jeho Argonautmi čisto náhodná?) sa autor nesnažil nahradiť Percyho. Ten v Proroctve vystupuje ako stratený, nikto o ňom nič nevie, ale je len otázkou času, kedy sa objaví. Oživujúcim prvkom je aj poznanie, že niečo existuje aj za Sanfranciským zálivom, a nie je to zlo, pred ktorým sa majú mať potomkovia gréckych bohov na pozore. Pokiaľ však máte hokej v menách gréckych bohov, v gréckych výrazoch a pojmoch, keď sa objaví rímska strana a Tábor Jupiter... nuž, nemusí vás to z tohto hľadiska potešiť.

„,Trpezlivosť, moja milá,´ potriasla hlavou bohyňa. ,Chcem ti vysvetliť, že láska je najsilnejší stimul na svete. Poháňa smrteľníkov, aby sa stali veľkými. Tie najšľachetnejšie, najstatočnejšie činy sa stali z lásky.´
Piper vytiahla dýku a prezerala si jej lesklú čepeľ. ,Ako keď Helena spôsobila trójsku vojnu?´“

Ak smútite za starými dobrými časmi, keď ste ešte čítali Harryho Pottera a odvtedy vás žiadna séria nezaujala, hneď zbystrite pozornosť. Na knihy Ricka Riordana sa totiž dá veľmi ľahko namotať.

• Meno autora: Rick Riordan