štvrtok, 19 november 2015 16:27

Percy Jackson - Zlodej blesku

(6 hlasov)

Dyslexia, hyperaktivita, porucha pozornosti... Premýšľali ste niekedy nad tým, že by tieto výrazy mohli mať aj hlbší význam? Aký? Čo ak sa písmenká miešajú, pretože sú vyladené na starogréčtinu, hyperaktivita môže súvisieť s impulzívnosťou a bojovými reflexami a v skutočnosti je vnímanie všestranné, zamerané na videnie všetkého? Nepravdepodobné? Tak sa vyberte na Vrch polokrvných!

Percy Jackson má všetky spomínané poruchy a tie mu spôsobujú nemalé problémy. Každý rok chodí do inej školy, pretože v žiadnej dlho nevydrží. Nie je chuligán, nešikanuje, nevyhľadáva šlamastiky... len sa v nich vždy bez vlastného pričinenia ocitne. V akadémii Yancy sa však cíti relatívne v pohode. Má kamaráta Grovera, ktorého chráni pred silnejšími spolužiakmi, a skvelého učiteľa, jediného, čo má o Percyho záujem a nepovažuje ho za problémového niktoša.

„Neznášam, keď ma niekto provokuje. Neznášam, keď ma niekto podvádza. A mám dosť skúseností s gaunermi, ktorí mi s chuťou robili podobné kúsky.“

Percyho život odmalička obklopujú nevysvetliteľné udalosti, no za tie roky si už na ne zvykol. Na čo si však zvyknúť nedokázal, je skutočnosť, že vyrastal bez otca. Ten sa stratil na mori. Nezahynul, len sa jednoducho... stratil. Žiariacou hviezdou na Percyho nebi je milovaná mama, predstavuje celý jeho svet. Milujúca, chápajúca, nekritizujúca. Jediný človek, ktorý Percyho chápe. A keby nežila v absolútne nepochopiteľnom manželstve s Gabom, alebo Smradľavým Gabom, ako ho potajme Percy volá, bol by so svojím životom spokojný.

Dostane sa do konfliktu s takmer všetkými bohmi a obludami.

Konflikt s matematikárkou však spustí celú sériu neskutočných udalostí a od tej chvíle sa Percyho doterajší život otrasie v základoch. Za dramatických okolností prichádza o matku, ocitne sa na Vrchu polokrvných, dozvie sa o sebe úplnú pravdu, objaví svoje schopnosti, získa najlepších kamarátov a predovšetkým sa dostane do konfliktu s takmer všetkými bohmi a obludami, o ktorých sa učil na jedinom zaujímavom predmete v škole – mytológii. Neskutočné? Pravdaže nie, ale stačí len popustiť uzdu svojej fantázii, ponoriť sa do dobrodružného príbehu Ricka Riordana a bude vám to jedno.

Zlodej blesku predstavuje prvú knihu zo série o Percym Jacksonovi. O popularite najmä medzi školákmi svedčí aj rozhodnutie amerických filmárov natočiť sériu filmov, inšpirovaných touto pentalógiou.

Percyho dobrodružstvá môžete zažiť aj vy sami.

Po prečítaní prvého dielu nepochybujem o tom, že školopovinní, a najmä dobrodružstvachtiví čitatelia sa na Percyho dokázali ľahko namotať. Bezpochyby je to aj vďaka prístupnému a sviežemu štýlu, akým Rick Riordan píše. Prihovára sa čitateľovi, vnára ho do príbehu, využíva pripodobňujúci postup, takže aj „obyčajný“ čitateľ si dokáže predstaviť, že Percyho dobrodružstvá môže prežiť aj čitateľ sám. Navyše je aj vtipný, pričom neskĺzava k trápnosti. Aj keď použije zložitejšie výrazy, vzápätí ich vysvetľuje, takže sa v knihe nestretnete s ničím, čomu by ste nerozumeli.

„Na jednej strane je dobré vedieť, že existujú grécki bohovia, pretože máš aspoň na koho zvaliť, že sa ti niečo nedarí. Napríklad keď utečieš z autobusu, ktorý práve napadli obludné babizne a do ktorého udrel blesk, a navyše ešte aj prší. Väčšina ľudí by si pomyslela, že jednoducho majú smolu. Ako polokrvný však chápeš, že nejaká vyššia sila sa veľmi snaží pokaziť ti deň.“

Rick Riordan pomocou Percyho predstavuje a približuje mladým, neznalým čitateľom grécku mytológiu. To je všetko super. Ale na druhej strane si treba s rukou na srdci povedať, že základ toho, čo autor vytvoril, je v podstate už dávno „vymyslený“. Preto ma dokážu zaraziť reakcie niektorých školákov, ktorí Percyho Jacksona poznajú a „žerú“, ale pri zmienke o starých gréckych mýtoch a legendách len vyvaľujú oči.

Zlodej blesku a celá myšlienka dobrodružného fantastického príbehu ma však jednoznačne nadchla. Keďže som však čitateľ, ktorý má viac ako 11, viaceré veci mi v knihe pripadali naivné a privodili veľa úsmevných chvíľ. Takže je viac ako jasné, že bájny Olymp sídli v 21. storočí na 600-tom poschodí budovy Empire State Building, boh vojny sa preváža na Harleyi a boh v podsvetí je v podstate chudák, lebo po svetových vojnách ochudobnel, keďže musel rozšíriť svoju ríšu, platiť služobníkom nadčasy a rozšíriť personál. A, aby som nezabudla, druhá svetová vojna – to bol konflikt medzi Diom a Poseidonom na jednej strane a Hádom na druhej strane. :-)

Boh vojny sa po Amerike preváža na Harleyi...

Hoci pri niektorých stranách som ja len prevracala oči, tie isté záležitosti určite pripadajú mladším deťom nepochybne vtipné. Čo mi však dosť prekážalo, bol schematický postup, akým sa autor vybral. Kompozícia sa totiž neustále opakuje. Hrdinovia sa niekam vyberú, stretnú zaujímavého človeka, nakoniec je to len obluda alebo bytosť, usilujúca sa pripraviť ich o život, zázrakom z toho vyviaznu a s vervou sa pustia do ďalšieho dobrodružstva.

Percy Jacksom vám však určite bude sympatický. Napriek tomu, že je poloboh, má zdravé „smrteľnícke“ zmýšľanie, nekoná zázraky a v podstate zostáva len človekom. Preto oceňujem, že z neho autor spravil z hľadiska ľudskej povahy uveriteľného hrdinu. Čo dodať na záver? Som zvedavá, koľko bude čitateľovi trvať, kým príde na to, ktorý z bohov je Percyho otec. :-)

• Meno autora: Rick Riordan
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 406