piatok, 25 september 2015 16:17

Výprava do Měsíčních hor

Predstavte si svet, ktorý sa kvôli zásahu do minulosti zmení. Na konci alternatívneho 19. storočia sa schyľuje k súpereniu veľmocí a veľkej vojne. A tak je kráľov agent vyslaný na úžasné dobrodružstvo naprieč Afrikou, pri ktorom nebudete stíhať otáčať strany.

Výprava do Měsíčních hor je tretím dielom z plánovanej šesťdielnej série. Mark Hodder sériu označuje za voľne nadväzujúcu. Spojnicu príbehov má tvoriť len dvojica hlavných hrdinov – sir Richard Francis Burton a Algernon Charles Swinburne. Obidve postavy vychádzajú zo skutočných historických osobností. Burton bol známy cestovateľ a lingvista a Swinburne bol anglický spisovateľ so sadomasochistickými chúťkami.

Mark Hodder, autor knižky, je Angličan momentálne žijúci v španielskej Valencii. Má rád hlavne britskú históriu od polovice 19. storočia do polovice 20. storočia a šialené vynálezy. Je teda ukážkovým spisovateľom ako stvoreným pre steampunkových fanúšikov. Ak vám steampunk nič nehovorí, zjednodušene sa dá povedať, že ide o podžáner sci-fi. Steampunkoví spisovatelia radi využívajú prostredie alternatívneho 19. storočia plného parných a mechanických vynálezov. Najväčšou inšpiráciou je pre nich viktoriánske Anglicko a britské impérium, ktoré vtedy zažívalo svoj najväčší rozmach.

Steampunk si ako predobraz kladie hlavne retrofuturistické verneovské knižky a knihy H. G. Welsa.

Výprava do Měsíčních hor sa odohráva v roku 1863. Autor nám najprv priblížil bizarný Londýn.

„Střed Londýna se zcela zadrhl a bizarní mišmaš technologií dokonale zablokoval ulice. Byli tu koně táhnoucí vozíky a kočáry, ohromní tahouni zapřažení do obrovských vozů, bryčky i čtyřkolové uzavřené kočáry tažené parokoni, velocipédy a upravení pavoukovci a brouci, jako byli sekáči či folks' wagony, sportovní rybenky a stonožky.“

Výprava do Měsíčních hor je to pravé orechové hlavne pre nadšencov dobrodružných románov.

Zatiaľ čo v prvých dvoch dieloch Hodderovej série sa príbeh odohráva hlavne v Londýne, v tejto knihe sa dej presunie do Afriky, kam sa hrdinovia dostanú v rotorolodi HMA Orpheus. V knihách Podivná záležitost se Skákajícím JackemPřípad mechanického muže sa Burton a Swinburne ocitajú v skoro detektívnom príbehu. Burton sa stáva kráľovským agentom pod vedením lorda Palmerstona a Swinburne mu nápomocne sekunduje. Takto stvoril Hodder ďalšiu detektívnu dvojicu, ktorá sa však stretáva s oveľa zaujímavejšími prípadmi. Pri svojom pátraní prídu na to, že sa svet ocitol v akejsi alternatívnej rovine. Ich poslaním sa teda stáva navrátenie sveta do pôvodnej alebo aspoň podobnej verzie.

Burton musí popritom riešiť aj náročné úlohy, ktoré mu zadáva Palmerston. Sledujúc mocenské záujmy sa snaží chopiť každej príležitosti, aby predišiel vojne so vzmáhajúcimi sa veľmocami. Preto vyšle Burtona na misiu do Afriky, aby predbehol konkurenčnú expedíciu vedenú Prusmi a Burtonovým úhlavným nepriateľom. Aj oni chcú získať posledný z bájnych kameňov nesmiernej moci. Burton sa tak opäť ocitne v Afrike a popri hlavnom poslaní sa pokúsi aj znovu nájsť prameň Nílu.

Priznám sa, že doteraz som knihu odohrávajúcu sa v Afrike nečítala. Hodder ju vykreslil tak živo, až som mala pocit, že čítam skutočné zážitky niekoho, kto dobrodružstvá v Afrike zažil. Je to hlavne vďaka tomu, že autor čerpal zo skutočného historického prameňa, a to z Burtonovho denníka. Aj keď mi zo začiatku chýbal excentrický Londýn, v ktorom sa odohrávali prvé dve knižky, Hodderova Afrika ma dostala rovnako. So zatajeným dychom som prežívala, ako sa expedícia vyrovnávala s najrôznejšími chorobami, hmyzom a domorodcami. Páči sa mi, že hoci v príbehu nie je veľa ženských postáv, vždy sú to silné a nebojácne osobnosti, ktoré ničím nepripomínajú viktoriánsky stereotyp. Jednou z takých žien je aj Burtonova bývalá snúbenica Isabel, ktorá sa stala neohrozenou púštnou amazonkou. Ľúbostné zápletky tu ale nehľadajte. Poriadny dobrodružný román niečo také ani nepotrebuje.

Mark Hodder si vybral zaujímavé postavy z histórie a okorenil ich život o ešte zaujímavejšie dobrodružstvá.

„Proboha, Richarde, už jsem vás viděl naštvaného, poraženého, překypujícího nadšením i ožralého jak doga, ale ještě nikdy jsem vás neviděl nervózního.“

Výprava do Měsíčních hor je kniha typu „keby bolo keby“. Vtiahne nás do svojho deja a už nepustí.

Na konci kníh autor pridáva pár skutočných faktov o svojich hrdinoch alebo historických udalostiach. V tejto knihe nás zavedie do Afriky, ktorá sa má stať miestom stretu veľmocí. Technológie sa vyvinuli úplne iným smerom, a preto tu popri parou poháňaných vynálezoch nájdeme aj zvieratá vyšľachtené pre pracovné účely či mechanických ľudí. Novým výstrelkom sú však vraždiace rastliny.

Kniha Výprava do Měsíčních hor je zo začiatku dosť zmätočná, ale na konci všetko do seba zapadne a bude dávať zmysel. Ak si chcete prečítať zaujímavú knihu s napínavým príbehom, určite po nej siahnite, pretože dobrodružstiev s veľkou dávkou fantázie nie je nikdy dosť.

• Meno autora: Mark Hodder
  • Knihu vydalo: Triton
  • Počet strán: 432