štvrtok, 17 september 2015 17:21

Ploštice

Ak ste si niekedy v živote hľadali byt do prenájmu alebo ste si ho chceli kúpiť, viete si predstaviť, čo všetko to obnáša. Nachodené či najazdené kilometre, nehnuteľnosti, ktoré už na prvý pohľad nezodpovedali inzerátom, i také, ktoré vás síce očarili okamžite, no vašu peňaženku vôbec nie.

Aj Susan a Alex v knihe Ploštice od spisovateľa Bena H. Wintersa si hľadajú byt. Potrebujú väčší, aby mali svoj priestor tak oni, ako aj ich dcérka Emma. V momente, keď nájdu krásny veľký byt za rozumnú cenu na Cranberry street, rozmýšľajú iba chvíľku. Oni aj čitateľ sa do bytu nachádzajúcom sa na ulici s krásnym názvom Cranberry street jednoducho zamilujú.

Susan zožierajú výčitky, že nepracuje a neprispieva do rodinného rozpočtu.

Susan a Alex vyštudovali umenie. V reálnom živote sa od neho obaja čiastočne odklonili, hoci Alex sa živí komerčnou reklamnou fotografiou a tak sa dá povedať, že má k umeniu stále blízko. Susan však odišla z práce, aby sa mohla venovať maľovaniu, ktoré ju kedysi veľmi napĺňalo. Zatiaľ však o maľovaní iba rozpráva. No i skutočnosť, že nový byt má okrem iného aj maličkú izbietku ako stvorenú na ateliér, prispela k tomu, že sa presťahovali. A Susan si rozložila svoj stojan s maliarskym plátnom. Zožierajú ju výčitky, že nepracuje a neprispieva do rodinného rozpočtu. Ani o dcéru sa počas dňa nestará, pretože majú opatrovateľku. Čo vlastne robí? Hľadá sa...

„Z monitora na ňu stále zlovestne svietili tie slová. Nie všetky ploštice sú si rovné, už nikdy mi nepíš.“

Byt postupne odhaľuje svoje nie práve príjemné tajomstvá.

Byt, ktorý bol najmä pre Susan láskou na prvý pohľad, postupne odhaľuje svoje nie práve príjemné tajomstvá. Ako všetko kúpené rýchlo, aj on má chyby pri zbežnom pohľade prehliadnuteľné. Práve ateliér – bonusová miestnosť, je evidentne niečím, čo Susan presahuje. A postupne ovláda. Susan ten byt chcela najviac, ale prečo potom iba ona zažíva to, čo zažíva? Vidí veci, ktoré iní nie. Prenasledujú ju čoraz horšie vidiny a predstavy. Spať nemohla poriadne ani predtým, no teraz ju spánok takmer úplne obchádza. Berie čoraz väčšie množstvo tabliet na spanie a je jasné, že to na ňu nemá priaznivé účinky.

„Položila škatuľu na zem a ešte raz opatrne začuchala, ale hneď zase cúvala a rukou si zakryla ústa. Rozhodne to bol moč, odporný, hustý mrak močového smradu, ktorý sa vo vlnách valil z miestnosti. Ako je možné, že predtým som ten zápach necítila?“

Z milej, usmievavej ženy sa postupne stáva vydesená hysterická osoba

Ploštice, reálne alebo nie, ohrozujú Susaninu psychiku. Z milej, usmievavej ženy s bežnými starosťami o domácnosť sa postupne stáva vydesená hysterická žena, ktorá sa všetkým odcudzuje. Nik nevidí to, čo ona. Problém je v tom, že ona ploštice nielen vidí, ona cíti aj ich štípance. Čo z toho je len v jej hlave a čo sa deje aj naozaj? Uverí jej niekto? Alebo sa Susan, nikým nepochopená, zblázni? Zúfalstvo z toho, že ani najbližší jej neveria, je také nesmierne, že... viac však neprezradím.

Len konštatujem, že Ploštice sú dobre napísanou knihou. Nie najlepšou vo svojom žánri, ale v podstate nesklamú. Horor to nie je, báť sa nebudete, ale atmosféru kniha má. Je skôr dobrodružným thrillerom. Susan budete určite držať palce a budete chcieť, aby to dobre dopadlo. Pozitívom knihy je aj to, že ja som si, ako pravidelne, vytvorila teóriu, ktorá vysvetľovala to, čo sa jej deje. Čuduj sa svete, netrafila som sa. A to je vlastne dobre, lebo keď kniha prekvapí a vy jej záver neodhadnete, je to vlastne príjemné. Je fajn, ak je spisovateľ krok pred čitateľom. V tomto prípade to síce bol len taký myšací krok, ale bol tam. Knihu preto odporúčam najmä tým, ktorí radi odhaľujú tajomstvá.

• Meno autora: Ben H. Winters
  • Knihu vydalo: Fragment
  • Počet strán: 206