pondelok, 17 august 2015 19:50

Železný polmesiac

Ak ste si obľúbili knihy Juraja Červenáka, mali by ste zbystriť pozornosť. Tentoraz nám ponúka mocenský boj „prasožrútov“ a „obrezancov“ na pozadí jedného z najkrvavejších konfliktov na našom území. Hor sa teda na štvrté dobrodružstvo kapitána Báthoryho.

Vypálené dediny, povraždení nevinní, povolávanie do zbrane, súperenie mocných, plnenie starých sľubov, vyplácanie dávnych dlhov – to je len malá ochutnávka toho, čo nás v najnovšom pokračovaní príbehov kapitána Kornélia Báthoryho čaká. Po únose syna, galejach, tureckom otroctve a dobrodružstvách na chorvátskom území sa kapitán Báthory konečne vracia domov a dozvedá sa nečakanú správu – jeho syn Michal je stále nažive.

Kapitán Báthory sa teda so svojím súpútnikom Stjepanom Voroninom rozhodne Michala vypátrať. To sa im podarí hneď v úvodných kapitolách. Na Michala narazia v pravý čas, keďže jeho zbojnícka minulosť ho začína dobiehať. Okrem neho nájdu aj mladú vdovu, ktorú zachránia pred tureckým háremom. Ak predpokladáte, že teraz začnú všetci šťastne žiť, až kým nepomrú – hlboko sa mýlite. I keď to s tým pomretím vyzerá reálne, keďže na juhu sa zmráka pod tureckým polmesiacom a všetci sú povinní narukovať, brániť vlasť a kráľa pred mohamedánmi. Báthory sa zapletie do bitky o Parkán (dnešné Štúrovo), ktorá povedie k zdrvujúcemu obliehaniu Újváru – Nových Zámkov. Kapitán sa tak stretá nielen s tými, ktorí mu vďačia za život, ale aj s tými, ktorý ho o život takmer pripravili. Nehovoriac o tých, čo nie sú z mäsa a kostí...

Na juhu sa zmráka pod tureckým polmesiacom...

„Lenže práve to ma najviac desí. Tá rýchlosť, s akou sa z mysliacej a cítiacej ľudskej bytosti stane bezduchá vec, len akási hŕba kostí ovešaných tuhnúcim mäsom v čudne tvarovanom mechu kože. V jednej chvíli na mňa volal a hľadel divokými, planúcimi očami, a potom... Len čo mu guľka roztrieštila lebku, oči zhasli.“

Vždy, keď vezmete do rúk knihu Juraja Červenáka, máte zaručené, že nepochybíte. Autor sa vyzná, na papier dáva hodnotný príbeh, ani slovko nie je zbytočné a sála z neho akcia. Nuda vám nehrozí. Predchádzajúce knihy o kapitánovi Báthorym zaznamenali úspech, preto sa od Železného polmesiaca čaká, že za nimi nebude zaostávať.

V konečnom dôsledku je to pravda, hoci treba priznať, že nielen kapitán, ale aj samotná kniha miestami stráca dych. U kapitána sa tomu nemôžeme diviť, toľko úspešných bitiek, víťazných akcií, konfliktov s nepriateľom – to nie je len tak. Ak sa k tomu pridá vek (hoci v knihe sa spomína, že dovŕši len Kristove roky) a nespočetné množstvo zranení, už len to, že za súpermi nezaostáva, môžeme považovať za zázrak. Ale zo slov, ktoré mu autor vkladá do úst, je jasné, že chýrny šermiar a strelec už toho všetkého má po krk a najradšej by sa usadil na svojom (pred pár rokmi vypálenom) statku.

Nielen kapitán, ale aj samotná kniha miestami stráca dych.

Milo ma prekvapila postava Michala – kapitánovho syna. Tej sa v predchádzajúcich tituloch nedostalo veľkého priestoru, v podstate nás s ňou bližšie zoznamuje až teraz. Napriek jeho veku a niekoľkomesačnej zbojníckej skúsenosti, je to stále nevinný mladík, ktorému zbrane a zbytočné krviprelievanie, či už v mene Boha, alebo v mene Alaha, nič nehovorí. Čiže úplný protiklad otca. Niežeby sa ten v braní životov vyžíval, to nie, ale berie to ako nevyhnutnosť. Zabi, aby si prežil.

Železný polmesiac je pútavé čítanie, napínavé, dych berúce svojou surovosťou a naturalistickými opismi vraždenia nevinných. Tie sú natoľko reálne, že sami budete vidieť oheň z vypálených príbytkov, nariekajúce matky a hoci to vyznie bezcitne, aj novorodencov napichnutých na tureckých kopijach.

Pútavé čítanie, napínavé, dych berúce svojou surovosťou a naturalistickými opismi vraždenia nevinných.

„To všetko k vojne patrilo. Aj vyvražďovanie celých dedín či chotárov, deti a bezmocných starcov nevynímajúc. Báthory počul tie najpríšernejšie vojnové historky – vrátane tých o hádzaní novorodencov hladným psom či na hroty kopijí, ba aj do masových hrobov, zaživa, k postrieľaným a posekaným rodinám, veď načo plytvať strelivom či namáhať ruku so šabľou, veď hlina už decko zadusí, prípadne ho rozkmášu potkany.“

Osobne ma pobavili Červenákové zvraty, ktoré vyznievali vtipne, ale zase neboli trápne a silené: „stojíte ako vtáky pred bordelom“ alebo „...šteklí ťa pod pásom?“ Rovnako skutočne pôsobí aj výber slovnej zásoby a vhodne použité turecké výrazy. To len dodáva celému príbehu vyššiu mieru autentickosti.

Štvrtý príbeh len potvrdzuje kvalitu a životaschopnosť Červenákových románov. Železný polmesiac sa končí pred bránami nedobytnej pevnosti Nové Zámky, čo dáva tušiť, že ďalšie osudy Báthoryho a ďalších osôb budú pokračovať a zavŕšia sa v piatom pokračovaní – v Hradbe západu, ktorá by mala vyjsť koncom apríla budúceho roka. Verím, že sa máme na čo tešiť a že Juraj Červenák nám opäť nadelí správnu dávku napätia a akcie.

• Meno autora: Juraj Červenák
  • Počet strán: 336
  • Žáner: dobrodružné