pondelok, 27 júl 2015 15:41

Výnimoční ľudia

Tak trocha Da Vinciho kód a tak trocha Ríša vlkov. Ale pozor! Peter May je spisovateľ, ktorý nemusí kopírovať. Ak ste ale fanúšikmi lovenia záhad vo francúzskych uličkách, jeho Výnimoční ľudia majú veľkú šancu stať sa vašim tohtoročným dovolenkovým čítaním.

Enzo Macleod je vysokoškolský učiteľ a bývalý vyšetrovateľ. So svojimi priateľmi uzatvorí stávku, že vyrieši starý neobjasnený prípad vraždy iba pomocou moderných technológií. A to prípad Jacquesa Gaillarda rozhodne je. Vyšetrovanie jeho zmiznutia síce chvíľu plnilo titulné stránky francúzskych novín, no po čase muselo ustúpiť „dôležitejším“ kauzám a dostalo sa do slepej uličky. Enza spočiatku k odhaleniu Gaillardovho zmiznutia motivuje iba vyhratie stávky. No čím viac sa dostáva prípadu pod pokrievku a rozpletá jeho zložité nitky, tým viac ho pohltí. Vyšetrovanie starej vraždy však nehrá do karát všetkým a Enzovi a jeho blízkym čoskoro začne ísť o život. Najmä po zistení, že indície pre dolapenie páchateľa vedú až do najvyššej francúzskej politiky.

Indície pre dolapenie páchateľa vedú až do kruhov najvyššej francúzskej politiky...

„Obyčajní musia žiť v poslušnosti a nemajú právo prestupovať zákon, lebo sú predsa obyčajní. A výnimoční majú právo páchať akýkoľvek zločin a akokoľvek prestupovať zákon práve zato, že nie sú obyčajní.“

Enzo je postavička viac-menej klišeovitá. Vyšetrovateľ v stredných rokoch s rozvráteným rodinným životom, ktorý až príliš často hľadá riešenie svojich problémov na dne pohárika. Takých sú v dnešných kriminálkach desiatky. Napriek tomu je však sympatický a bystrý a jeho šablónovitosť je mojou jedinou výčitkou v celej knihe. Páčilo sa mi, ako autor pekne raz za radom, myšlienku za myšlienkou, popisoval jeho uvažovanie. Čitateľ tak dostal možnosť nazrieť do Enzovej hlavy a stať sa plnohodnotným účastníkom jeho dobrodružstva. A že to teda bola riadna jazda...

Viac než kriminálny román s hromadou policajtov a vyšetrovacích postupov, sú Výnimoční ľudia dobrodružným románom v štýle lovenia záhady. Niečo na spôsob Dana Browna (ale bez otravného hlavného hrdinu pána všadesombolvšetkoviemnavšetkonájdemriešeniezapäťsekúd Roberta Langdona). Zaujímavosťou je tiež to, že Enzo pri vyšetrovaní nepresedí hodiny v knižnici alebo v starých archívoch. Na svoje pátranie využíva výlučne internet.

Na svoje pátranie využíva výlučne internet

Áno, nie vždy mu všetko vyjde na prvý pokus. Nejedenkrát sa dostane do slepej uličky. A tu a tam má dokonca chuť sa na celý prípad vykašľať a odísť nazad do Škótska. Je to tak. Enzo Macleod nie je žiadny nadčlovek. A práve to mu u mňa ako u čitateľa zaistilo ešte väčšie sympatie.

Autor umne strieda pasáže akčnejšie (týkajúce sa samotného vyšetrovania) a pomalšie (kde Enzo rieši osobný život). Pomer týchto kapitol je však zvolený viac ako dobre. V „pomalších“ kapitolách neskĺzava do nudy, ale poskytuje čitateľovi vždy len čas nevyhnutný na „vydýchanie sa“ a na načerpanie nových síl do ďalšieho pátrania. Plynulému deju knihy značne napomáhajú vedľajšie postavy, ktoré sú opäť – uveriteľné, sympatické, vtipné a ľahko zapamätateľné. Nikto sa mi s nikým nemýlil a každý z nich mal svoje charakteristické rysy, vďaka čomu sa mi poľahky dostali do povedomia.

„Vtom v obývačke zapraskala dlážka a Enzo zbadal vo dverách tieň. Tieň človeka.“

Výnimoční ľudia sú výnimočne dobre napísaným románom.

Výnimoční ľudia sú výnimočne dobre napísaným románom. Ak sa doňho pustíte, rátajte s tým, že Peter May vás vezme na cestu naprieč Francúzskom. Pozrieme si parížske podsvetie (nie mafiu ale katakomby), zistíme niečo nové o oblasti Champagne a o výrobe vína, poinformujeme sa o francúzskych futbalových kluboch a oveľa viac. Autor poukazuje na dve veci. Internetové médium prešlo v posledných rokoch veľkú cestu a kto sa dnes chce niečo dozvedieť, stačí mu pripojenie do siete a niečo v hlave. (Ono zas lovec záhad nemôže byť celom blbý). Druhou vecou je samotná existencia „výnimočných ľudí“, presvedčených o svojej jedinečnosti, neštítiacich sa ničoho. Od zastrašovania, väzenia, až po vraždu.

Záverom by som len pripomenula, že román Výnimoční ľudia je prvou časťou série kníh s vyšetrovateľom Enzom Macleodom. A mňa prečítanie prvej časti rozhodne utvrdilo v tom, že chcem mať vo svojej knižnici aj jeho pokračovania.

• Meno autora: Peter May
  • Národnosť: škótska
  • Knihu vydalo: Plus