utorok, 09 jún 2015 15:37

Druhá šanca

Dostal šancu na nový, lepší život. Stratil však možnosť vrátiť sa k starému. Keď to podčiarkneme a zrátame, bude výsledok v plusových či mínusových hodnotách?

Mike Hansson je mladý veselý chlapec, ktorý sa však od svojich rovesníkov odlišuje. Od narodenia trpí zákernou chorobou, svalovou dystrofiou, ktorá mu znemožňuje samostatne sa hýbať. Po tom, čo mu choroba skomplikuje aj dýchanie, dostáva sa do nemocnice, kde sa zoznamuje s mladým lekárom Tomom. Vznikne medzi nimi puto priateľstva, no po odchode z nemocnice Mike dlho márne čaká, že sa mu Tom ozve, ako sľúbil. Po niekoľkých rokoch, keď už na túto udalosť Mike takmer zabudne, mu Tom zrazu napíše. No nejde o nijaké zdvorilostné frázy alebo niečo podobné. Tom má preňho špeciálnu ponuku na druhú šancu. Liek, ktorý z neho urobí normálneho zdravého osemnásťročného chalana.

Liek z neho urobí normálneho zdravého osemnásťročného chalana.

Má to však viac ako jeden háčik. Nástup do špeciálnej vojenskej školy, ktorá z neho vychová vojaka zachraňujúceho životy nevinných, s tým Mike nemá najmenší problém, práve naopak. No navždy sa zrieknuť rodiny, ktorá bola preňho doteraz všetkým, nafingovať vlastnú smrť a prijať novú identitu, to je už druhá vec. Napriek strachu a výčitkám pozná Mike správnu odpoveď už od momentu, kedy Toma spoznal.

„Najhoršie je vymyslieť svoje posledné slová, v ktorých by som chcel povedať toľko dôležitých vecí. Ako napríklad: ,Prepáčte mi za všetko, za toto. Prepáčte, že klamem a nehovorím pravdu. Prepáčte, že dnes budete musieť toľko toho zniesť a hlavne, že to nie je vaša chyba, že dnes zomriem.´ Prehrával som si všetky varianty rozhovorov v duchu sám pre seba, no ani jeden z nich sa mi nehovoril ľahko. “

Snívať o živote záchrancu, takmer superhrdinu, je však jedna vec a realita druhá. V škole Mike... teda George, jeho nové meno je totiž George, zažíva veľa zábavy, nachádza priateľov a učí sa mnohé užitočné a zaujímavé veci, ktoré mu pri skutočných misiách veľmi pomôžu. Bližšie sa spoznáva s Tomom, až sa z nich stanú niečo ako bratia. No naučiť sa namieriť zbraň na človeka a vystreliť, prijať stratu priateľa v boji, či riskovať svoj vlastný život, to sú už tie menej príjemnejšie časti výcviku. Sú však nevyhnutné, keď sa má George napokon postaviť zoči-voči najobávanejšiemu nepriateľovi, Halovi Mosesovi. A nielen raz.

Naučiť sa namieriť zbraň na človeka a vystreliť, to sú už tie menej príjemnejšie časti výcviku...

„Práve stál predo mnou Hal Moses, muž, ktorého túžil zabiť hádam každý, koho som v mojom novom živote stretol. Lenže byť v prítomnosti bezcitného vraha nebol práve najpríjemnejší pocit. Pozeral som sa na chlapa stojaceho v obleku oproti mne. Z mojich modrých očí sršala beznádej.“

Musím sa priznať, že keď som Druhú šancu začala čítať, myslela som, že autor sa vydal v šľapajách v súčasnosti tak obľúbeného Johna Greena a príbeh chce nasmerovať k láske umierajúceho chlapca... Aké bolo moje príjemné prekvapenie, keď som zistila, že to bude úplne inak! Akčný príbeh s prvkami sci-fi, to medzi slovenskými autormi nie je vôbec častý úkaz, preto tlieskam Michalovi Škombárovi, že sa do niečoho takého pustil. Veď keď sa do podobných tém môžu veselo púšťať americkí filmári, prečo nie je aj mladý slovenský autor?

Apropo, mladý autor. Ruku na srdce, to, že ide o jeho prvotinu je trochu vidieť. Rozprávanie mi občas trochu pripomínalo školácky sloh. Je bohatý na opisy, často sú však úplne nepodstatné a nepotrebné a dej len zbytočne spomaľujú. Čitateľa môže trochu znervózňovať, keď hrdina začne hovoriť o niečom, no kým sa dostane k podstate, spomenie pritom opisy všetkého naokolo a niekoľkokrát ešte odbočí k náhodným príhodám z minulosti. Je to milé, občas aj zábavné, no netreba to preháňať.

Ak by som mohla poradiť, príbeh by som určite nechala chvíľku odležať a dozrieť. A editovať. Netreba sa báť trochu škrtať, kvantita by nemala predbiehať kvalitu a o niekoľko strán menej by nielenže zachránilo aspoň jeden strom, ale aj by dodalo dielo trošku svižnejší ráz, ktorý je pre akčné drámy potrebný.

„Bolo mi trochu ľúto, že tu nestretnem žiadne dievča, ale Tom mal pravdu, bolo lepšie, že tu nie sú. Bolo by strašné, keby zabili nejaké dievča. Potom by sa asi každý chalan hnal za pomstou ako zmyslov zbavené a nekontrolovateľné zviera.“

Akčný príbeh s prvkami sci-fi, to medzi slovenskými autormi nie je vôbec častý úkaz, preto Michalovi Škombárovi tlieskam.

Aby som však nekrivdila, je vidieť, ako sa ku koncu knihy v tomto autor zlepšoval. Z pomalého rozbehu a tiež neveľmi rýchlej strednej časti dokázal v závere prepnúť na napínavý šprint, ešte k tomu cez prekážky. Záver bol príjemne neočakávaný, každú chvíľu sa situácia menila a miatla čitateľa. Humor hlavného hrdinu bol prítomný v celej knihe, no až v závere bol skutočne perfektne dotiahnutý a veľmi príhodne umiestnený situačný humor.

Zaujímavým prvkom je, že autor si ako hrdinu svojho diela vybral chlapca, ktorý je vážne chorý. Ako aj sám hovorí v traileri, Mike trpí rovnakou chorobou ako on sám. Je vidieť, že autor do diela vložil kúsok seba, svoje myšlienky, sny a túžby. Predpokladám, že aj niektoré Mikove príhody s rodinou čerpal z vlastných zážitkov, keďže sú opísané naozaj milo a ukazujú pekné rodinné puto. Vidieť, že písanie ho baví a užíva si to a navyše môže byť skvelým vzorom pre mladých čitateľov, ktorí možno nie sú úplne zdraví (ale zároveň aj pre tých, ktorí sú a a toto šťastie si neuvedomujú) – nielen ako samotný autor, ale aj hrdina knihy. Ukazuje, že ani zdravotne postihnutý človek nie je príťažou, ale často človekom, ktorý sám dokáže druhým pomôcť. Iste, nie v takom rozsahu ako uzdravený Mike, ale už len svojou prítomnosťou.

Kniha Druhá šanca nie je bezchybná a svetový bestseller sa z nej zrejme tiež nestane, ale je príjemným ozvláštnením na slovenskom trhu. Prináša napätie, prvky sci-fi, zamyslenie sa, humor a omnoho viac, čo by mohlo zaujať nielen young-adult kategóriu.

stock-footage-revolver-shoots-macro-lens-and-slow-motion-for-times

Čítané 1847 krát