štvrtok, 02 máj 2013 17:43

Etiópia - Vysoká škola neočakávania

S láskou k „Paľkovým“ písmenkám, slovám a vetám som si pekne sadla a pustila sa do ďalšej z jeho knižiek. Veľmi ma zaujímalo, ako vyzerá cestopis v jeho réžii, vlastne, ako taký cestopis vôbec vyzerá (ešte som nemala s týmto žánrom tú česť).

Keďže mi stále pretrváva akási infantilná obľuba v obrázkoch v knihách, už len samotné prelistovanie Etiópie ma potešilo. Stránky sú priam zaplavené množstvom autorových fotografií tvoriacich akési barličky k vernejšiemu predstaveniu napísaného. Do knihy tiež vložil dôležité informácie o Etiópii, aby si čitateľ mohol urobiť ešte komplexnejší obraz o krajine.

Nejde však len o obraz, ale aj o pocity, ktoré mi autor cez svoje vety interpretoval. Často bolo v riadkoch cítiť poklesy nálady, úbytok energie, časté vyčerpanie a cnenie za domovom spôsobené naozaj ťažkými podmienkami, ktoré by podľa toho, čo Hirax opisoval, zvládol málokto (štípanie bĺch, hmyzu, špina, kadejaké zvláštne domáce jedlá a pod.) Aj napriek tomu sa však autor snažil zahnať tieto myšlienky do kúta a snažiť sa prijímať to, čo mu Etiópia dáva a vziať si z toho len to najlepšie.

Skutočne oceňujem autorov prístup k tomu, čo ho postretlo, no ako neskôr spracovanému dielu tomu miestami chýbal spád, nejaká akcia alebo situácia, pri ktorej sa začnem nehorázne rehotať či krútiť hlavou. Blúdila som očami po riadkoch a čakala na moment, kedy ma knižka konečne vcucne a nepustí. Dočkala som sa! V poslednej časti, kde si autor vzal pod mikroskop ekonomiku, životný štýl Slovákov a Európanov a porovnával ich. Nebudem však prezrádzať detaily, bol by to asi taký istý hriech, ako keď sa prezradí, ktorého muža si nakoniec slečna nerozhodná vyberie.

Odkazom tejto knihy je samotný podnázov: „Vysoká škola neočakávania“. Ako sa aj sám Baričák v jeho rozprávaní vyjadril:

„Etiópia ma celkovo učí žiť v prítomnom okamihu, nič neočakávať, pretože tu neplatí nič, čo by ste očakávali.“

Nemajú tam ani pätinu z toho, čo v našej krajine považujeme za samozrejmé. Nepoznajú význam slova demokracia. Určite poznáte Maslovowu teóriu potrieb. Zatiaľ čo my sa zaoberáme potrebou sebarealizácie, priemerný Etiópčan je rád, keď si splní tie základné.

• Meno autora: Pavel Hirax Baričák
  • Knihu vydalo: Hladohlas
  • Počet strán: 208