pondelok, 25 máj 2015 19:09

Podfuk na Korzike

Gurmánske orgazmy, litre toho najlepšieho vína a zločinecká zápletka. To je recept Petra Mayla na ideálny dovolenkový román.

Peter Mayle je známy autor, ktorý svet literatúry zaujal hlavne svojím presídlením z USA do Provensálska. Vďaka tejto životnej zmene napísal kultové diela ako Rok v Provence alebo Dobrý ročník, ktorý bol dokonca sfilmovaný. Maylove diela som vždy považovala za akýsi úkaz v literatúre. Nenáročné, ba až jednoduché čítanie. Sadnete si ku knihe a ani neviete ako vám ubehne pár hodím a vy knihu neodložíte, kým ju nedočítate. Pritom sa síce nijak intelektuálne neunavíte, ale stále sa pobavíte inteligentným humorom, svižným písaním a dôvtipnými príbehmi zo života.

Väčšina deja sa odohrávala v Provence a na Korziku si hrdinovia len na chvíľu „odskočili“.

Zápletka sa točí okolo veľkolepého sídla miliardára Francisa Reboula, do ktorého sa zahľadí mafián Vronsky. Ruský magnát, ktorý nie je zvynutý počuť „nie“, sa rozhodne za každú cenu sídlo získať. Vtedy sa na scénu dostáva odvážny Sam Lewitt s očarujúcou partnerkou Elenou, ktorí vymyslia dokonalý plán ako Vronského zahnať tam, odkiaľ prišiel. Spojencami mu majú byť bratia Figatellioví, ktorí si na pomoc prizvú korzickú mafiu.

„Bratři Figatelliovi stále před vchodem do svého baru střídavě se dívali buď na hodinky, nebo na podvečerní promenádu turistů po Rue de la Place. V malé místnosti za nálevním pultem, která sloužila též coby kancelář, stála láhev Clos Capitoro, výborného červeného z Porticcia, kterou již odzátkovali a nechali dýchat. Sam právě volal ze Sainte-Catherine, místního letiště, že pristál a je na cestě. Figatelliovi na něj čekali s netrpělivostí. Pokud se dalo očekávat na základě zkušeností z nedávné minulosi, když Sam dostal jeden ze svých nápadů, o vzrušení nebylo nouze.“

Knihy Petra Mayla som vždy odporúčala všetkým, ktorý mali chuť na tzv. dovolenkové čítanie, ale súčasne na kvalitnú literatúru. Žiaľ, po prečítaní jeho posledného románu mám pocit, že autorovi s vekom dochádza inšpirácia. Predsa len, donekonečna sa asi originálne o Provence písať nedá ani vtedy, keď máte naporúdzi dobré víno.

Kniha nie je zlá a vyslovene neurazí ani náročnejších čitateľov a čitateľky.

Román Podfuk na Korzike je voľným pokračovaním kníh Podfuk ako víno a Podfuk v Marseille. Z posledných spomenutých považujem za najvydarenejšiu prvú knihu z trilógie – Podfuk ako víno. Mala originálny nápad a zaujímavú a napínavú zápletku s drahým vínom. Hneď sa zasnívate, aké by to bolo, môcť sa stratiť v súkromnej vínnej pivnici s dobrými ročníkmi kvalitných vín. Keď sa dej presunul v ďalšom diele do Marseille, román už na originalite niečo strácal, ale zase priniesol zmenu v podobe vydarených opisov známeho gangsterského mesta. A ako inak! Opisy malých zastrčených bistier so skvelým jedlom.

Keď som siahla po Maylovom najnovšom pokračovaní, čakala som, že celý dej bude o Korzike a dozvieme sa veľa o miestnom kulinárstve, víne a mestách. Aké bolo moje sklamanie, keď sa väčšina deja zase odohrávala len v Provence a na Korziku si hlavní hrdinovia a hrdinky len na chvíľu „odskočili“.

Nieže by Mayle už nevedel písať. Stále má svoj typický šarm a dokáže neuveriteľne rozprávať o jedle či víne. Problém vidím skôr v nápade a zápletke. Akosi tomu všetkému chýba „šťava“ a originalita. Nezachraňujú to ani vydarené opisy všakovatých jedál, ktoré hlavné postavy ochutnávajú a detailné vykreslenie ich kulinárskych zážitkov. Na to, aby dobrodružný román bol naozaj dobrodružstvom, potrebuje kvalitné zauzlenie deja, ktorý postupne graduje a nedovolí vám knihu odložiť. A je jedno koľko vína do toho nalejete a aké dobré ročníky použijete. Ak dej dostatočne „nezauzlíte“, pozornosť čitateľov ľahko stratíte a vaše slová dychtivo hltať nebudú. Kniha sa bude len pripito viesť v lenivom tempe občas vytrhnutá z nudy dobrým jedlom.

„Sam jí přikývl a vzhlédl od jídelního lístku. ,Tak tohle je naprosto podle mé chuti. Vidíš to? Mají tu velouté d´asperges- a právě teď je na chřest ten pravý čas. A pak jsou tu kachní prsíčka nadívaná zelenými olivami. Přesně pro mě.´ Odložil jídelníček a pozvedl číši směrem k Eleně. ,Na co by nám byla kuchyně, když tu mají místa jako tohle?´"

Akosi tomu všetkému chýba „šťava“ a originalita.

Napriek všetkým nedostatkom Podfuk na Korzike nie je zlá kniha a vyslovene neurazí ani náročnejších čitateľov a čitateľky. Nie je to však ani literárny skvost, bez ktorého by ste nemohli žiť. Keďže sa však blíži čas dovoleniek a vylihovania na pláži, odporúčam vám si túto knihu pribaliť so sebou.

Čo si budeme hovoriť, väčšina z nás na dovolenke radšej siahne po oddychovke ako po ťažkej literatúre. A keď už oddychovku, tak Mayla. Dajte ale na moju radu a začnite prvým dielom trilógie Podfuk ako víno. Pri čítaní tretieho dielu tak už autorovi odpustíte všetko.

Ja stále dúfam, že Mayle stihne napísať ešte aspoň jednu výbornú knihu. Možno by nemusel vymýšľať romány a zápletky o cudzích ľuďoch. Možno by mohol opäť vytiahnuť pár svojich osobných historiek. Napríklad o tom, ako musel pred veľkým záujmom skalných fanúšikov na chvíľu z Provence zdrhnúť. Predstavujem si, ako žije inkognito v malom vidieckom domčeku schovanom za radou olivovníkov a do mesta vyráža v starom slamáku a ľanovej košeli. V miestnej kaviarni si objedná presso a croissant, alebo na terase popíja príjemne vychladené rosé a užíva si život úplne mimo našej reality.

podfuk jako vino

podfuk v marseille

• Meno autora: Peter Mayle