štvrtok, 14 máj 2015 11:30

Druhá šanca

Mike Hasson je mladý chalan, ktorý má smolu, má svalovú atrofiu. Chorobu, ktorá ho pripútala na lôžko bez možnosti, že sa niekedy postaví na vlastné nohy. Keď však stretne Toma, dostane šancu začať znova. A byť zdravý. Ako to už ale býva... Bude to mať malý háčik.

Bude musieť zabudnúť na celý svoj doterajší život. Vytvoriť si novú identitu a pridať sa ku komunite podobných chlapcov na vojenskej škole. Tu bude trénovať, aby sa časom mohol stať tajným záchrancom ďalších ľudí. A tak jedného dňa Mike Hasson zomrie a zrodí sa George Pierce.

...jedného dňa Mike Hasson zomrie a zrodí sa George Pierce...

„Počul som hlasné tresknutie dvermi, takže moji rodičia asi nakoniec odišli z izby. Po pár sekundách ticha sa mi prihovorí Tom. ,Mike, ja viem, že ma počuješ. Nebojuj s tým, musíš teraz len zaspať.´ Keď dohovoril, okamžite som prestal bojovať s tým liekom. Nechcel som vedieť, čo sa bude diať ďalej.“

Druhá šanca je prvotina mladého slovenského autora Michala Škombára. A hoci nie je bezchybná, s pokojným svedomím ju môžem zaradiť medzi to vydarenejšie, čo v poslednom čase na Slovensku vyšlo.

Zo začiatku som sa zľakla. Ak niečo na slovenských autoroch neznášam, je to, ak zasadzujú dej do „exotiky.“ Čiže keď som po otvorení knihy zbadala cudzokrajné mená a dej odohrávajúci sa v anglickom prostredí, takmer ma vystrelo. Dobre však, že len takmer, pretože keď som sa viac začítala a ponorila do deja, zistila som, že v tejto knihe to vôbec neprekáža. Postavy aj miestne reálie na mňa pôsobili dôveryhodne a nemala som pocit, že autor len kecá, kecá a tápe naslepo. Pár detailov by sa síce našlo (neviem, či sa na anglickej svadbe podáva slepačí vývar a pečená kačica), ale tie boli zanedbateľné.

Námet príbehu je však naozaj zaujímavý.

„Už od narodenia trpím chorobou, ktorá spôsobuje, že mi prestali rásť svaly. Takže ako som rástol, bol som čoraz slabší, lebo moje svaly boli stále rovnaké. Vôbec sa nezväčšovali, aj keď lekári skúšali všetko možné.“

Pri čítaní knihy ma rušili tri veci. Prvou bolo to, že mi až tak celkom nesadol štýl autorovho písania, ktorý mi prišiel príliš jednoduchý. Na štýle knihy bolo snáď najviac cítiť, že ide o autorovo prvé dielo. Pôsobil na mňa „nevypísano“, často odbiehal od jednej veci k druhej, a k tej prvej (podstatnej) sa vrátil až o zopár odstavcov neskôr. Áno, aj ja rada čítam oddychovky a knihy, pri ktorých nemusím myslieť na nič a nechať sa len tak príjemne unášať dejom, avšak v knihe Druhá šanca mi v tom bránili opisy – prekážajúca vec číslo dva. Mala som pocit, akoby boli všade. Na každej jednej strane. Čo bolo na škodu, keďže tým značne utrpela dynamika deja.

Cieľová skupina Michala Škombára by mal byť mladý čitateľ. A ten očakáva od dobrodružnej knihy akciu. Veľa, veľa, veľa akcie a málo vaty. Viac „strieľačiek“ a menej „aké obkladačky sú na školskom WC“. Skrátenie knihy o tieto zdĺhavé a častokrát aj nezáživné časti by síce malo za následok tenší rozsah knihy, ale stala by sa z nej jednohubka, ktorú by ste zvládli prečítať za jeden večer. Tretia rušivá vec boli dialógy postáv, ktoré boli často chaotické. Tam, kde mali byť vtipné, som sa nesmiala, a niektoré „vážne“ rozhovory ma pobavili oveľa viac. Príklad – chcem si zapáliť, ale nemám oheň. Čo by som v takejto situácii urobila ja? Prišla za niekým kto fajčí a povedala: Ahoj, nemáš oheň? A čo v takejto situácii povie hlavný hrdina? „Dobrý večer. Nechceme vás zbytočne dlho zdržovať. Ide nám len o to, či nemáte zhodou okolností pri sebe zapaľovač. Potrebovali by sme si zapáliť cigarety.“

Kniha je určená primárne mladému čitateľovi

Námet príbehu je však naozaj zaujímavý a na knihe bolo vidieť, že autor mal veľmi dobre premyslený aj dej. Vytvoril hlavného hrdinu, ktorý je vcelku sympatický, množstvo vedľajších postáv (ktorých bolo na môj vkus až príliš veľa a niekedy som mala problém sa zorientovať v tom, kto je kto), dokonca sa pri konci objaví neočakávaný zvrat (ktorý som si takmer pre množstvo opisov nevšimla) a záver, ktorý mladého čitateľa navnadí na ďalšie pokračovanie.

„Keď som mal devätnásť rokov, bojoval som s rakovinou posledného štádia. Zostávalo mi už len pár týždňov života, ale vtom sa objavil jeden doktor, ktorý mal rovnakú čiapku, akú mám teraz ja, s rovnakým znakom. Povedal mi, že ma už dlhšie sleduje a môže mi pomôcť. Mal vraj liek, ktorý ma vylieči. Háčik bol v tom, že ak som chcel byť opäť zdravý, musel som ísť na špeciálnu školu a nechať svoj starý život za sebou.“

Druhá šanca je kniha určená primárne mladému čitateľovi.

Dobrodružná young-adultka, ktorá v rámci svojho žánru o veľa nezaostáva za svojimi „západnými“ sestrami. Ak autor v ďalších pokračovaniach pridá deju trocha dynamiky a uberie vaty, jeho ďalšie knihy sa rozhodne v rámci svojho žánru nestratia. Talent aj fantáziu na to určite má.

• Meno autora: Michal Škombár
  • Knihu vydalo: GD Identity
  • Počet strán: 483