štvrtok, 30 apríl 2015 08:46

Papierové mestá

Na Papierové mestá sa čakalo dosť dlho. No a ako to je už u Johna Greena zvykom, to čakanie sa veru oplatilo.

Milovníci greenoviek mi určite dajú za pravdu, keď poviem, že tieto príbehy majú vždy niečo do seba a zároveň nesú so sebou akési tajomno. Pretože od prvej strany až po tú poslednú vás nútia uvažovať o tom, čo asi bude nasledovať ďalej. A nech si vymyslíte akýkoľvek scenár, nikdy sa presne netrafíte. Môžete sa snažiť, koľko len chcete.

A nech si vymyslíte akýkoľvek scenár, nikdy sa presne netrafíte.

Papierové mestá sa neotočili Greenovej tradícii chrbtom a tiež priniesli podivuhodný príbeh opäť z prostredia mladých ľudí. Hlavnou postavou je v tomto prípade Kvéčko – mladý chalan, ktorého prvoradým poslaním je skončiť úspešne školu, dostať sa na vysokú a hlavne zbytočne nevytŕčať z davu tým, že by porušoval pravidlá.

„,Och, Bože,´ zhíkla Margo a na niečo ukázala. V tej náhlivosti si Jason zjavne nestihol zastrčiť mužskú pýchu do boxeriek, a tak sa mi ju v celej kráse podarilo zvečniť pre budúce generácie. ,Toto,´ komentovala Margo, ,je asi taký vták, aký je Rhode Island štát. Má bohatú históriu, ale veľkosťou neoplýva.´“

Je záhadná, tajuplná, krásna a čo je najdôležitejšie – je absolútne nepredvídateľná.

Kvéčkovým presným opakom je Margo. Pýtate sa, kto to je? Nuž, Margo je presne ten typ postavy, ktorý sa musí nachádzať v každej Greenovej knihe. Je záhadná, tajuplná, krásna a čo je najdôležitejšie – je absolútne nepredvídateľná. Máte pocit, že pôjde doprava, no ona si to obrovskou okľukou obíde a bude smerovať doľava. Je tou neriadenou strelou, ktorá mi vo väčšine kníh veľmi chýba. Vie vždy prekvapiť, a to nielen nás čitateľov, ale aj svojich knižných spoluhrdinov. Napríklad namiesto toho, aby sa Kvéčko v pohode a pokoji domova dosýta vyspal, vbehne mu Margo cez okno priamo do izby a vezme ho na nečakané nočné dobrodružstvo, ktoré sa nemôže skončiť inak ako prúserom a deficitom spánku.

„,Vedela skvelo pozorovať svet okolo seba, hoci mala ešte asi len trinásť rokov,´ vysvetlil nám Gus.“

Najväčšou špecialitou tejto neriadenej strely sú úteky. Aby to však nebolo úplne bežné a obyčajné, necháva pre pozostalých indície. Tie si však nikto okrem Kvéčka a jeho kamarátov nevšíma alebo nechce všímať, preto sa na vlastnú päsť rozhodnú Margo nájsť. Za sebou zanechávajú nechápajúcich rodičov aj oslavu ukončenia strednej školy. Nastúpia do auta a vyberajú sa v ústrety neuveriteľnému a na minútu načasovanému dobrodružstvu.

Ako sa skončí, to vám rozhodne nepoviem, verte však tomu, že to bude úplne inak, ako si vy budete myslieť. Som rada, že takéto, miestami podivné knihy, vznikajú, a to najmä preto, že dokážu prekvapiť. A to, či v pozitívnom, alebo negatívnom zmysle, nechám na vás. V každom prípade sa však máte určite na čo tešiť. Zápletka i celkový dej môže mierne pripomínať knihu Kam zmizla Aljaška, no aj napriek podobným situáciám, v ktorých sa postavy ocitnú, ide o úplne iný príbeh. Akurát postavy vám budú blízke niečím, čo ani neviem pomenovať, a preto vám to pri čítaní bude ľahšie odsýpať.

autor z mladých nespravil nevychovaných faganov

„Úprimne, bez ohľadu na všetko ostatné som rada, že sa o nej niečo dozvedám. Teda niečo, čo som nevedela. Netušila som, aká je v skutočnosti. Pravdu povediac, vždy som ju brala iba ako krásnu strelenú spolužiačku, čo robí krásne strelené veci.“

Zaujímavý príbeh je doplnený o množstvo poetických citácií či výrokov, ktoré tam vôbec nie sú navyše, práve naopak, do deja sa hodia. Páčilo sa mi, že autor z mladých nespravil nevychovaných faganov, ako to aj v súčasnosti niektorí dospelí tvrdia. Ukázal, že nie je dôležitý vek človeka, ale jeho charakter a aj keď postavy z Papierových miest nie sú dokonalé a majú často bláznivé nápady, sú to bezpochyby zmýšľajúce a dostatočne uvažujúce osoby. Kniha je prednostne určená teenagerom, no nech sa do nej zahryzne ktokoľvek, určite nebude sklamaní. Ak máte podobný typ príbehov radi, nenechajte si ujsť prečítanie tejto Greenovej chuťovky a to čím skôr. V blízkej dobe sa totiž chystá aj filmové spracovanie a ako pri každom takomto počine, tak aj tu je určite lepšie prečítať si najskôr knihu, a až potom sa vybrať do kina.

• Meno autora: John Green
  • Počet strán: 296
  • Žáner: dobrodružné