nedeľa, 12 apríl 2015 18:14

Levanduľová izba

Knihy, aromatické jedlá a vína s príbehmi, farby a vône Provensálska, muži, ktorí dokážu opísať svoje pocity, ženy čítajúce klasikov. A láska, láska a ešte raz láska ku všetkým práve vymenovaným ingredienciám. To sú nite, z ktorých je utkaný tento jedinečný dobrodružný príbeh pre romantické knihomoľky.

Držte si klobúky, ideme zo severu na juh! Naša romantická cesta za láskou a sebou samými sa začína v Paríži. Na Seine kotví stará loď prebudovaná na literárnu lekáreň. Prechádzame sa medzi regálmi, pohovkami, mačkami a tematickými kútikmi, vyberieme si knihu, chceme zaplatiť a šarmantný, ale veľmi svojrázny knihovník nám ju nepredá. Fakt nie. Tú knihu by nám nedal ani zadarmo, lebo sa k nám nehodí. Ak sa neurazíme a dáme si poradiť, monsieur Perdu nám vyberie dielo, ktoré nás vylieči, nech už potrebujeme čokoľvek.

Monsieur Perdu nám vyberie literárne dielo, ktoré nás vylieči, nech už potrebujeme čokoľvek.

„...kniha je lekárom a liekom zároveň. Stanoví diagnózu a predstavuje terapiu. Spájanie tých správnych románov s konkrétnymi neduhmi: to je spôsob, akým ja predávam knihy.“

alebo: „To, čo čítate, je oveľa rozhodujúcejšie ako to, koho si vezmete, drahá madam.“

Putovanie za stratenou láskou

Jedného dňa však knihovník monsieur Perdu nájde dávno zabudnutý list a po dvadsiatich rokoch zdvihne kotvy. Spolu s excentrickým spisovateľom Maxom sa vydá na cestu francúzskymi kanálmi a riekami za svojou dávnou láskou. Romantické, však? A to ešte zďaleka nie je všetko, garantujem vám, že jeden balíček vreckoviek vám pri tejto knihe stačiť nebude.

Nielen putovanie svojrázneho knihovníka a príbeh jeho lásky vám prepláchnu slzné kanáliky – dostanú vás aj rozhovory hlavných hrdinov, ktoré síce ľahkým štýlom, ale veľmi múdro, dovolia nahliadnuť do nepoznaných hlbín mužskej duše (podľa tejto knihy niečo také naozaj existuje). Georgeová vo svojom románe objavila dávno zabudnutý druh muža – toho, čo dokáže analyzovať svoje pocity, hľadať ich podstatu a opísať ich s použitím viac ako piatich adjektív. Možno budete smokliť pri dialógoch, možno pri intímnych sebareflexiách hlavných postáv, možno pri tom, že vám sa takýto muž neušiel, ale jedno je isté – táto kniha vás nenechá chladnými.

Garantujem vám, že jeden balíček vreckoviek vám pri tejto knihe stačiť nebude.

Kniha plná krásnych myšlienok

Okrem vreckoviek a tichého miestečka na očisťujúce posmrkávanie si ku knihe prichystajte ceruzku na podčiarkovanie pekných myšlienok. Alebo zápisníček. Ak patríte k tým, ktorí si na stranách so zaujímavými vetami ohýnajú rožky, pripravte sa na to, že ich bude veľa.

„Vieš, že medzi koncom a začiatkom existuje medzisvet? To je ranený čas, Jean Perdu. Je to močiar a v ňom sa zbierajú sny, starosti a zabudnuté plány. V tomto čase tvoje kroky oťažejú. Nepodceňuj prechod medzi rozlúčkou a novým začiatkom, Jeanno. Daj si načas. Niekedy sú takého schody príliš široké na to, aby si ich prekročil jedným krokom.… Aj ty poznáš tento ranený čas?“

Možno aj vy budete potrebovať čas, kým si zvyknete na Georgeovej zvláštny, neuprataný štýl. Najmä v prvej tretine knihy sa to hemží kurzívami, trojhviezdičkami, trojbodkami a samovravou. Ale zvyknete si. Georgová taktiež píše pod pseudonymom Anne West príručky o erotike, láske a sexualite. V Nemecku sú veľmi populárne, len neviem, ako sa takýto druh literatúry kamaráti s autorkiným spisovateľským štýlom. Kam ukladá jednoslovné vety a vymyslené slová ako napr. hviezdosoľ?

Náhľady do nepoznaných hlbín mužskej duše (podľa tejto knihy niečo také naozaj existuje).

Chutné a liečivé bonusy na konci knihy

Pozor: nevynechajte posedné stránky knihy, nie sú to upútavky na iné publikácie vydavateľstva, ale špeciálne bonusy od autorky. Tým prvým sú recepty na francúzske špeciality, ktoré sa v knihe objavujú (pri recepte na levanduľovú zmrzlinu som si ohla rožtek strany :-)), a tým druhým zoznam kníh a neduhov, ktoré liečia. Vrátane nežiaducich účinkov, ktoré sa môžu dostaviť po požití.

Nedajte sa pomýliť odpudivou obálkou slovenského vydania, formátom ani čudnou anotáciou, milé, romantické, trochu intelektuálsky ofúknuté knihomoľky. Levanduľovú izbu vám z titulu rovnakej diagnózy vrelo odporúčam. Bude sa vám páčiť.

P.S. Levanduľová izba má vlastnú facebookovú stránku. Autorka so svojimi fanúšikmi čulo komunikuje a sem-tam nahodí aj fotografie z miest deja – provensálske more s dvadsiatimi siedmymi odtieňmi modrej, napríklad.

• Meno autora: Nina Georgeová
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Remedium