Chyba
  • JUser: :_load: Nemôžem načítať užívateľa s ID: 581
  • Go to Perfect Ajax Popup Contact Form configuration panel and correct your site errors.

sobota, 10 január 2015 10:10

Fucking, loving Ireland

Chcela som znovu ochutnať Guiness, nasadnúť na modrý doubledecker a nechať sa trochu pokropiť ihličkovým dažďom. Chcela som sa aspoň na chvíľu vrátiť do Írska, a preto som pichla nos do Fucking, loving Ireland. Namiesto oživenia mojich krásnych spomienok som skočila rovno do mláky depresie a série nevydarených a ,spackaných´ zážitkov mladej českej trojice.

Karolína, Marek a Ondrej sa rozhodli privyrobiť si cez leto v Írsku. Takže zbaliť ruksaky, vziať našetrené peniaze a hurá úžasné dobrodružstvo. Tak o tom mladí snívajú, keď sa nadšenie mieša so vzrušením. Ale realita vyzerá trochu inak. Trochu ako katastrofa za katastrofou v cudzej krajine, ktorej nerozumiete.

Bývanie – problém, cudzia reč – problém, nájsť si prácu – problém. Ale milí moji mladí a nevzdelaní, s týmto všetkým ste mali rátať skôr, ako ste si kúpili pršiplášť s menovkou Írsko. Neviem nakoľko autorka preháňala, ale moje skúsenosti z Írska boli trochu odlišné.

Bývanie – problém, cudzia reč – problém, nájsť si prácu – problém.

„,Hello, I´d like to ask you for a job.´ Huby už jsme měli tak ošoupané, že jsme konverzaci mezi sebou zredukovali na nezbytné minimum. A nervstvo natolik na pochodu, že od rozchodu či bratrovraždy nás dělil maximálně jeden culící se Číňan, který se dušoval, že naše životopisy OF COURSE předá svému nadřízenému. Pfff.“

Decká si začnú pomaly zvykať, že život v cudzej krajine nie je lízanie medu. Prišli si zarobiť, musia zatnúť zuby a poriadne zamakať. Postupne začnú upršanému Írsku prichádzať na chuť. Kniha je zbierkou spomienok a skúseností na Dublin, preto nečakajte nejaké zložité opisy ľudských vzťahov alebo charakterových vlastností. Hlavné postavy sú iba sprostredkovatelia osobného kontaktu s niečím novým, čo v 99% prípadoch opisujú ako niečo negatívne a nespravodlivé. Napriek tomu zostávajú a bojujú ďalej.

„Poptávka po práci několikanásobně převyšovala nabídku. Kapesné se nám dramaticky ztenčovalo a co nevidět nám hrozilo squatování v jednom z místních parků.“

Hlavné postavy sú iba sprostredkovatelia osobného kontaktu s niečím novým, čo v 99% prípadov opisujú ako niečo negatívne a nespravodlivé. Napriek tomu zostávajú a bojujú ďalej.

Počas čítania som si neobľúbila ani jednu postavu, dokonca si po dlhšej dobe nespomeniete ani na ich mená. Jediné, čo zostane, je sivý obraz ich reality. Kniha je plná vyčerpávajúcich pracovných šícht, ciest do práce alebo nekonečné hľadanie vyhovujúceho bývania, ktoré by si mohli dovoliť. Vyskytnú sa aj návštevy príbuzných, pamätihodností alebo krásnych prírodných úkazov ako Cliffs of Moher.

Knihu som si vybrala iba kvôli svojej nekonečnej láske k tomu očarujúcemu ostrovu, ale čítanie ma skôr znechutilo. Takto to nie je, chcelo sa mi vykríknuť takmer po každej strane. Prišlo mi nefér, že niekto haní moju srdcovku, ale potom som si uvedomila, že keby sa aj mne dialo všetko, čo hlavným predstaviteľom, tiež by som asi nebola bohvieako nadšená.

Príbeh je postavený na opise krajiny a situácií, nehľadajte dlhé dialógy alebo zamyslenia. Jazyk je prirodzený, nevyšperkovaný, ba priam obyčajný až strohý. Sem tam môžete nájsť zaujímavú metaforu, ale aj otrepané klišé. Anotácia knihy sľubuje aj humor, ale mne sa nezdalo, že by boli hlášky výnimočne vtipné, skôr len také šplechy, ktoré naši českí susedia radi používajú. Žeby som sa smiala? To sa nedá povedať.

„Bydleli jsme v novém bytě necelý týden, když mě uprostřed noci probudila požární siréna. Zatřásla jsem Markem, který byl dosud v limbu. Tuhle mužskou sluchovou deviaci jsem nikdy nepochopila.“

Ako zle to začne, tak dobre to dopadne a kniha je jasným príkladom toho, ako sa dá zvyknúť takmer na všetko. Ale rovná sa „zvyknúť si“ a „zamilovať si“?

Až vyrostu, chci být Ir!

Fucking loving Ireland sa číta ľahko, knižka je krátka na to, že zachytáva pomerne dlhé obdobie. Je dynamická a zo zvedavosti budete stránky obracať jedna radosť. Môže poslúžiť aj ako návod pre všetkých, ktorí sa rovnako rozhodli skúšať šťastie ako Karolína, Marek a Ondrej. Autorka totiž píše o vlastných osobných skúsenostiach zo svojej mladosti. Aspoň budete vedieť, čo vás čaká a na čo sa viete pripraviť. Na všetko sa však pripraviť nedá. A upozorňujem dopredu, ak tiež patríte k Írskomilom", radšej sa tejto zelenej knihe vyhýbajte. Mohla by spôsobiť emocionálne výkyvy a pocity hnevu.

Čítané 1258 krát