piatok, 12 december 2014 15:32

Kam si zmizla Bernadette

Dômyselný príbeh, nápadité spracovanie, úprimný a precítený text, neuveriteľný humor, mnohotvárny román, literárny skvost – takýmito prívlastkami častovali kritici knihu Marie Sempleovej. Pridajte k tomu hravú obálku neurčitej farby. Odolali by ste?

Ja som neodolala a s chuťou som sa ponorila do príbehu. Bee Branchová je nadaným dieťaťom so samými jednotkami, teda pardon, so samými Péčkami (prevyšuje vynikajúce vedomosti), za čo jej rodičia pred časom sľúbili čokoľvek na celom svete a ona si želá rodinný výlet do Antarktídy. Ale musí to byť už o mesiac, v čase Vianoc, pretože vtedy je na Antarktíde leto a teda teplejšie ako inokedy. Jej otec Elgie Branch je veľký guru Microsoftu, preto má veľa práce. Jej mama Bernadette Foxová trochu znervóznie, ako sa dozvieme z mailov, ktoré posiela svojej osobnej asistentke do Indie, lebo nemá veľmi vrúcny vzťah k ľuďom. Samotnú asistentku platí za to, že namiesto nej vybavuje administratívne záležitosti, telefonuje zubárovi, rezervuje miesto v reštaurácii, len aby Bernadette nemusela byť v priamom kontakte s nikým okrem manžela a dcéry.

Maria Sempleová ponúka humor i rozbor vzťahov v rodine.

„,Preberáme Antarktídu,´ vyhlásila som. ,Prečítala som všetky denníky prieskumníkov a robím si prezentáciu o Shackletonovi.´ Začala som sa vrtieť na stoličke. ,Nemôžem tomu uveriť. Ani jeden z vás nehovorí nie.´
,Čakal som na teba,´ povedal ocko mame. ,Nenávidíš cestovanie.´
,Čakala som na teba,´ mama oznámila ockovi. ,Musíš pracovať.´
,Panebože! To znamená áno!´ Vyskočila som zo stoličky. ,To je áno.´ Moja radosť bola taká nákazlivá, že sa Zmrzlina zobudila, začala štekať a víťazoslavne obiehať okolo stola.
,Je to áno?´ spýtal sa ocko mamy.
,Je to áno,´ potvrdila mama.“

Našťastie Bernadette nezmizne hneď na začiatku. Autorka ju najskôr nechá predviesť sa a získať si naše sympatie. Bernadette totiž zažila Obrovskú Odpornú Vec, po ktorej sa spolu so svojím manželom presťahovala do Seatllu, kde ich nikto nepoznal. Tam kúpila prapodivný dom na vrchu kopca, kde predtým sídlila katolícka škola pre nezvládnuteľné dievčatá. Celý je obrastený černicami, ktoré prerážajú aj cez prehnitú podlahu. Spovednice, ktoré sú po celom dome, slúžia ako skrine, starý riad zachytáva dažďovú vodu z deravej strechy. Bernadette je na prvý pohľad asociálna čudáčka, keď sa však dozvieme viac o jej minulosti a o Obrovskej Odpornej Veci, dokážeme ju pochopiť. Hoci občas pôsobí svojsky vyšinuto, má svoje čaro. Minulosť predsa formuje každého z nás a nie vždy ideálnym spôsobom.

„Nielenže musíš nájsť miesto na parkovanie (tak veľa šťastia!), ale potom musíš zacúvať do šikmého parkovacieho miesta (toho, kto toto vymyslel, by mali uškrtiť), potom nájsť automat na lístky, ktorý nie je hrozivo obkľúčený ohavnou zberbou, a to si vyžaduje prejsť cez cestu, ale ty si si zabudla dáždnik (čo už s tvojimi vlasmi, o ktoré si sa prestala báť už koncom storočia) a potom strčíš svoju kreditnú kartu do automatu (je to malý zázrak, keď nájdeš taký, do ktorého nejaký naštvaný pubertiak nenalial epoxid), vrátiš sa do auta (prejdeš popri vyššie spomenutej uličke utrpenia, ktorá do teba dobiedza, lebo si im na ceste tam nedala peniaze – ach, a spomenula som, že všetci majú trasúcich sa psov?), strčiť lístok za správne okno (Je to na strane spolucestujúceho pre auto zaparkované šikmo dozadu? Alebo strana pri vodičovi? Prečítala by som si inštrukcie na zadnej strane nálepky, ale nemôžem, pretože KTO SI, DOPEKLA, BERIE SO SEBOU OKULIARE NA ČÍTANIE, KEĎ IDE ZAPARKOVAŤ AUTO?) a napokon sa modlíš k Bohu, v ktorého neveríš, aby si si zapamätala, prečo si vlastne do mesta prišla.“

Miestami sa cítite ako detektív, ktorý zhromažďuje materiál počas pátrania po nezvestnej osobe.

Prvá polovička knihy mi rýchlo zmizla pred očami. Autorka totiž využila niekoľko trikov na to, aby sa vyhla nude. Prvým z nich je členenie textu. Poznáte také tie knihy, kde má jedna kapitola aj 200 strán, minimum dialógov, siahodlhé opisy každého detailu, trýznivé vnútorné monológy hlavnej postavy... že zívate od nudy už len keď si to predstavujete? Rozprávanie o Bernadette je úplne iné. Kniha je logicky rozčlenená do siedmych väčších celkov, ktoré sa venujú vždy určitej zásadnej udalosti. Vo vnútri týchto kapitol je mnoho záznamov poprekladaných úryvkami deja ako takého, všetko starostlivo usporiadané podľa dátumov. Miestami sa cítite ako detektív, ktorý zhromažďuje materiál počas pátrania po nezvestnej osobe. Čítame maily, ktoré si postavy medzi sebou posielajú, hodnotenie žiakov, tajné listy pre rodičov v rodičovskom združení nekonvenčnej školy, správa pre odborníka na odstraňovanie černíc a jeho odpoveď, úryvok zo seminárnej práce, prepis špeciálneho bulletinu o počasí a iné bizarnosti.

Druhým trikom proti nude sú nečakané zvraty v deji uložené presne na tých správnych miestach. K povahe Bernadette totiž patria aj nepríjemnne dlhé a zamotané sťažnosti na život v Seattli, o ktorých tvrdí, že nudia i ju samu. Po jednej tiráde o tabletkách som si v duchu vravela, že už ozaj stačilo, že knihu odložím. Alebo ešte jednu vetu? A práve tá jedna veta ma donútila čítať ďalšiu hodinu.

Tretí trik je celkom prostý a je ním humor, občas aj trochu irónie. Navyše využíva súčasné reálie: veľkým hitom je nakupovanie bio-malín a potom i bio-sprejov na čistenie bio-ovocia, pitie zelených džúsov, Microsoft versus Apple, TED konferencie, neustále googlenie, mailovanie a chatovanie.

Kniha nás zavedie na expedíciu do Antarktídy.

„Keď som sa dostala do roboty, vygooglila som si Bernadette Foxovú. Skontrolovala som si všetky kombinácie jej mena. Ale naša Bernadette, mama Bee, na internete neexistuje. Čo v týchto dňoch je samo o sebe veľká poklona.“

V druhej polovici však kniha stráca dych. Humor ustupuje do úzadia a dobrodružný príbeh sa mení na trochu sentimentálnejší rozbor rodinných vzťahov. Niekoľko pútavých pasáži sa nájde, samozrejme, i tu, nehovoriac o rozuzlení príbehu, avšak maily sú čoraz dlhšie a monológy postáv čoraz vyčerpávajúcejšie.

Takže – Bernadette. Mama, ktorá je najlepšou kámoškou svojej dcéry. Žena, ktorá považuje svoje susedky za hnidy a vychádza z domu iba v najnutnejších prípadoch. Manželka, ktorá síce všetok čas trávi doma, ale rozhodne nespĺňa kritériá starostlivej gazdinky. Architektka, ktorá je tak geniálna, až sa to obracia proti nej. Bernadette zmizne. Budete ju chcieť nájsť?

autorka

• Meno autora: Maria Sempleová
  • Knihu vydalo: Plus