piatok, 28 november 2014 12:50

Labyrint

Hovorí sa, že pravda je len jedna. Ale hovorí sa aj to, že každý má svoju pravdu. Tak ako je to vlastne? Koľko právd je na svete? A potom aj – koľko tajomstiev?

V knihe Kate Mossovej Labyrint sa prelínajú dva svety. Svet Alais z roku 1209 a svet Alice z roku 2005. Podobnosť mien nie je náhodná. Alice sa zhodou okolností ocitá ako dobrovoľníčka v Pyrenejach, kde v čase svojich prázdnin pomáha pri archeologických vykopávkach. Alais má 17, je čerstvou manželkou, a hoci miluje manžela a ctí si otca, občas rada osamote unikne za múry hradu. Rozprávačom, aspoň spočiatku, je muž, ktorý píše. Muž, ktorý je obetovaný. Úvodné kapitoly sú krátke, nabité informáciami a jednoznačne vzbudzujú zvedavosť, čo bude ďalej, túžbu zistiť, čo majú Alais z 13. a Alice z 21. storočia spoločné.

„V tme číhalo zlo, cítila ho v nozdrách aj na pokožke.“

kapitoly sú krátke, nabité informáciami a jednoznačne vzbudzujú zvedavosť

Historicko-fiktívny román, ktorého pozadie udáva náboženský rozkol vo Francúzsku, križiacke výpravy a ich vyústenie – inkvizícia – sú zlom, ktoré pripraví o život mnohých nevinných. Nezmyselné, nepochopiteľné zverstvá v mene Boha. Aký „boh“ by toto chcel? Príbehu mladých žien nechýba napätie a gradácia. Alice sa o Alais sníva, sny sú živé a čitateľa len utvrdzujú v tom, že životy oboch sú nepochybne prepojené.

„Všetky tie tenké nitky, ktoré križovali ich život ako pavučina, sa jej odrazu vyjasnili. Všetky tie narážky a stopy, ktoré si dosiaľ nevšimla, pretože ich nehľadala.“

Zložité konšpirácie, keď ani spojenci si neveria, vyvolávajú mnoho otázok

Rozvetvený a na postavy bohatý príbeh sa prepletá ľudskými dejinami, aby nám v konečnom dôsledku ukázal, ako môže jedno rozhodnutie ovplyvniť nielen ľudský život, ale celé generácie, celý svet. Zložité konšpirácie, keď ani spojenci si neveria, vyvolávajú mnoho otázok: Je verný sluha naozaj verný? Môže dcéra zradiť otca? Koľko milencov je schopný tolerovať manžel manželke, kým ju zabije? Prečo ľudia uveria akémukoľvek odkazu, ktorý dostanú? A tá najväčšia: Čo je skutočným tajomstvom labyrintu? Jeho znak sa objavuje čoraz častejšie. Alais i Alice riešia síce každá svoje vlastné životy a svoje vlastné problémy, no spája ich neviditeľná, a predsa pevne existujúca nitka.

Čo je skutočným tajomstvom labyrintu?

„Mala silný pocit, že jej niečo stojí pri pleci, akoby sa rozpadávala hranica medzi jej prítomnosťou a niečiou minulosťou.“

Nie celkom jednoznačné charaktery mnohých postáv sú plusom knihy, čitateľa baví odhaľovať ich, možno vopred premýšľať a hľadať si svoje vlastné odpovede na už položené otázky. Napriek zložitosti doby, v ktorej sa odohrával prvý príbeh pred 800 rokmi a napriek spletitosti jazykov, ktoré občas autorka používala, v závere knihy sa jej podarilo zaujímavo a pochopiteľne popísať vnútorné rozkoly Cirkvi a vzájomné boje sprevádzajúce vývin jednotlivých kresťanských odnoží. Príbeh vyvrcholil dramatickým záverom, na ktorý rozhodne stálo zo to počkať si. Labyrint je zaujímavou knihou, príbehom dvoch odlišných, a predsa rovnakých žien, príbehom, ktorý zaujme, a vy chcete vedieť, ako to skončí. Milovníci tajomstiev, hľadači svätého grálu, ale i všetci tí, ktorí majú radi príbehy so zápletkami a zložitým osadenstvom, budú určite spokojní.

„Dejiny píšu víťazi, klamári, tí najsilnejší, najodhodlanejší. Pravda sa často nájde skôr v mlčaní a tichu.“

• Meno autora: Kate Mossová
  • Počet strán: 512