utorok, 12 marec 2013 13:47

Príbeh Edgara Sawtella

(6 hlasov)

Amleth sa stal inšpiráciou pre Shakespeara, Hamlet inšpiráciou pre Davida Wroblewskeho. Smutný aj veselý, no rozhodne strhujúci a srdcervúci. Taký je príbeh nemého, ale o to viac vnímavého chlapca Edgara Sawtella.

Musím sa priznať, že aj napriek tvrdeniu „nesúď knihu podľa obalu“ som sa na túto nechala „nalákať“ na základe skutočne krásnej, romantickej obálky, s veľkými očakávaniami. A naozaj, nesklamala ma, naopak, stala sa jednou z mojich najobľúbenejších.

„Boli malá rodina, žili na odľahlej farme, nemali susedov, voľného času ani súkromia nebolo nazvyš. Edgar mal pocit, že ak bude mať iné tajomstvá s otcom, iné s mamou a iné s Almondine, svet bude omnoho väčší.“

Myslím, že tento citát hovorí za všetko. Ako som už v úvode naznačila, Edgar je skutočne veľmi vnímavý a dovolím si povedať, nevýnimočne výnimočný chlapec. Hoci neovplýva žiadnymi nadprirodzenými schopnosťami, jeho činy sú obdivuhodné. Vyrastá na odľahlej farme vo Wisconsine, na farme, ktorá je charakteristická svojou históriu a tradíciami šľachtenia psov. Sawtelovské psy, o ktoré sa Edgar oduševnene stará, vynikajú nielen svojou krásou, ale aj intelektom a disciplinovanosťou.

„...od svojich múdrych matiek sa naučili dívať, od chlapca sa naučili čakať na gestá, ktoré vnášali zmysel do sveta, kde žiadny zmysel neexistoval.“

Neodmysliteľnou súčasťou príbehu je aj Edgarov najvernejší pes Almondine, s ktorým Edgar prežíva krásne detstvo. Tento idylický život však naruší v čase nečakaného príchodu jeho strýka tragédia - smrť jeho otca. V dôsledku toho sa začína dej obohacovať o rozmanité zápletky a udalosti, no po jednej - zásadnej, sa Edgar rozhodne odísť... Vydáva sa na strastiplnú cestu, ktorá je možno únikom a možno len hľadaním šťastia, no predovšetkým nádejou, že nájde samého seba.

Tu si môžete všimnúť nápadnú podobnosť Edgara, ako aj celého príbehu so slávnym Shakespearovým Hamletom. Odrazu vám do seba začne všetko zapadať, no spolu s tým sa na povrch vynára aj veľa nevyriešených otázok. Avšak otázka, ktorá najviac ťažila mňa (a nebola to otázka „byť či nebyť“), mala prekvapivo jednoduché riešenie. Keď Hamlet odchádza, opúšťa svoju milovanú Oféliu... koho môže Edgar takto vrúcne milovať? Koho môže milovať chlapec žijúci tak ďaleko od bežnej spoločnosti? Je to niekto, o kom nevieme? Možno očakávate ľúbostný románik, ako som to spočiatku naivne očakávala ja, ale nie. Je to jeho verný pes Almondine. Jeho podstata, jeho duša...

David Wroblewski dotvára tento už aj tak pútavý dej pasážami písanými práve z jej pohľadu. Mnohým ľuďom to môže pripadať nemožné či smiešne. V niektorých možno predstava na niečo - hocičo opísané z pohľadu zvieraťa, evokuje rozprávku v zmysle „Alvin a chipmunkovia“ a podobne. Nič z toho sa však netýka tejto knihy, pretože postrehy Almondine sú tak zmysluplné, až je ťažké uveriť, že ich písal človek. Sama nepatrím k veľkým „psíčkarom - grínpisákom“, ale tieto pasáže mi vnukli nový pohľad na zvieratá, psy.

Ilúziu farmy, prírody, vône lesov či zápachu, ktorý sa vznáša po stodole, vytvára autor prostredníctvom realistických opisov, čím vytvára neopakovateľnú atmosféru a výnimočné, detailné, proste dokonalé dielo, ktoré nie je len povrchným čítaním, ale aj hodnotnou knihou.

• Meno autora: David Wroblewski
  • Knihu vydalo: TATRAN
  • Počet strán: 460