utorok, 08 január 2013 09:31

Bláznivá cesta okolo sveta za 80 dní

Fenomenálneho Julesa Verna vám isto netreba nejako špeciálne predstavovať. Jeho najznámejší román rozpráva príbeh britského džentlmena, ktorý sa stavil o 20-tisíc libier, že obíde svet za 80 dní. Phileas Fogg to nakoniec dokázal, podarí sa to aj jojkárskemu moderátorovi?

Aj Rasťo si so svojimi kolegami z televízie vsadil a do hry vložil to najcennejšie - svoje kučery. Podľa pravidiel nesmie na svojej veľkolepej púti používať žiadne lietadlá a pokiaľ je to možné, mal by sa čo najpresnejšie držať trasy, ktorú pred sto štyridsiatimi rokmi absolvoval obľúbený Verneov dobrodruh. Cestovný plán, ktorý mal lietajúci reportér pripravený na začiatku tohto rozkošného šialenstva, sa niekoľkokrát menil a ak nechce prísť známa tvár o vlasy, ešte sa poriadne zapotí.

Neponáhľam sa. V hlave mi beží film, film z cesty okolo sveta za 80 dní. Vidím zasnežený Londýn 2. februára. Neistota, poriadna dávka strachu a veľký batoh, ktorý sa zarezáva do nenavyknutých ramien. Zadymené kupé vo vlaku do Milána, sladká tvár Barbie, nekonečné púšte Arabského polostrova a bolestivý pocit samoty, škerí sa na mňa kapitán z Fateh Salamat, mŕtvolne bledý Tomi hovorí, že tu obaja zomrieme. Tečú mi slzy šťastia na hrane Grand Canyonu, držím dvere pred hladným grizlym, hrám basket v Bronxe, objímam svoju ženu v Londýne a sadám si na schody pred Reformným klubom. Opäť som v realite."

A na tejto realite nie je zďaleka nič strašné ani odpudzujúce. Naopak, pri čítaní autorových zápiskov máte pocit, akoby ste to všetko spolu s ním videli, ochutnali, natočili, odfotili a cítili na vlastnej koži. Čo je na tom najlepšie, k dobrodružným zážitkom sa vďaka tenučkej knižke denníkového formátu môžete kedykoľvek vrátiť a prežiť tak bláznivú cestu, ako o nej hovorí samotný názov, ešte raz a odznova pokojne aj z pohodlia vašej obývačky.

Hoci tento ľahší žáner zvládnete aj pri nedeľnom vyprážaní rezňov, bola by veľká škoda, keby sme Ekkertov pokus odsúdili doživotnou nálepkou podradnej dovolenkovej literatúry.

Rasťo dal na stránkach svojho titulu šancu aj náročnejšiemu čitateľovi, ktorý si pri čítaní nechce len oddýchnuť, ale má chuť aj čo-to sa priučiť. Vďaka farebným chlievikom, ktoré vás sprevádzajú od začiatku až po koniec knihy, tak získate napríklad pomerne slušný geografický základ o Číne alebo sa dozviete, na akom princípe funguje dátumová čiara.

Bláznivá cesta okolo sveta za 80 dní nie je len obyčajným prvoplánovým cestopisom, ktorý vás násilne vláči po nezáživných kultúrnych pamiatkach. Ide v prvom rade o splnenie jedného veľkého cestovateľského sna, ktorý sa vďaka odvážnemu reportérovi podaril dotiahnuť až do samého konca.

Ste už otrávení z vášho života, no ani zďaleka vás nenapĺňa sladké ničnerobenie a pokojné vylihovanie na jednej z chorvátskych pláží? Ste tak trochu šialený, máte srdce nevyliečiteľného dobrodruha a mierne sklony k exhibicionizmu? Hľadáte niečo netradičné a milujete nové výzvy? V tom prípade sa zbaľte, vybavte si všetky potrebné víza a povolenia na vstup, zoberte si so sebou lieky a pre prípad núdze aj satelitný telefón. Vyrážame!

• Meno autora: Rasťo Ekkert
  • Knihu vydalo: Mladé Letá
  • Počet strán: 184