utorok, 08 júl 2014 01:49

Útek do divočiny

Mnohí z nás niekedy uvažujú nad útekom. Je jedno, čo si pod týmto slovom predstavíte, avšak aj tak sa väčšina z nás neodhodlá k jeho naplneniu. Jeden chlapec sa však odhodlal. A o ňom je táto kniha.

Hlavný hrdina sa volá Chriss McCandless. Keď mal 22 rokov, zbalil si svoje veci, a odišiel. Niekto to môže vnímať pozitívne, niekto negatívne, avšak objektívny názor si vytvoríte až po prečítaní tejto knihy. Tu totižto nejde o príbeh, ktorý by mal dojať čitateľa a dostať ho na jednu stranu. Cieľom tejto knihy je len pravdivo zdokumentovať udalosti, ktoré sa tomuto chlapcovi naozaj stali. Napriek tomu vznikajú dva druhy ľudí. Tí, ktorí vyčítajú Chriss McCandlessovi trápenie sa jeho rodiny, nevedomosť a ľahkovážnosť, s ktorou pristupoval k svojmu životu, a ľudia, ktorí ho obdivujú pre jeho odvahu a vytrvalosť.

Všetko má však dve stránky. Chriss McCandless, i keď 22 ročný, no rozhodne nie hlúpy a neskúsený, ukončil vysokú školu. Už v mladšom veku začal podnikať dlhšie výlety do prírody, mal rád ľudí, ktorým aj nezištne pomáhal a hoci sám vyrastal v prepychu, na živobytie si vedel vždy veľmi šikovne zarobiť vlastnými rukami. Nedá sa povedať, že by mal práve najhorší vzťah s rodičmi, napriek tomu však boli jedným z akýchsi tŕňov jeho života a on ich napokon, rovnako ako aj nepochybne milujúcu sestru, dokázal opustiť. Ihneď po promóciách si zbalil pár najnevyhnutnejších vecí a všetky svoje peniaze daroval charite.

Vydal sa tak na dlhú a strastiplnú cestu naprieč celou Amerikou, len prostredníctvom stopu, či nákladných vlakov. Jeho cieľom mal byť sever. Krutosť. Divočina vysmievajúca sa márnosti života a ľudskému sa snaženiu. Jedným slovom Aljaška.

„Táto výprava sa mala stať odyseou v plnom slova zmysle, impozantnou cestou, ktorá všetko zmení. Predošlé štyri roky strávil – aspoň tak to videl – plnením absurdnej a obtiažnej povinnosti – vyštudovať univerzitu. Po dlhej dobe bol voľný, oslobodený od dusivého sveta svojich rodičov a vrstovníkov, sveta odcudzení a všemožných istôt a materiálneho prebytku, sveta, v ktorom sa cítil bolestne odlúčený od základného tepu života“.

Táto výprava sa mu však stala osudnou a v auguste 1992, dva roky po odchode z domova, Chriss McCandless zahynul uprostred divočiny v „zázračnom“ autobuse Fairbanks city číslo 142.

Sú to však spomienky ľudí, ktorých životy Chriss McCandless cestou výrazne ovplyvnil, jeho listy a fotografie, ktoré doviedli autora tejto knihy, Jona Krakauera, pátrať po jeho stopách stále viac a viac, až napísal túto knihu. Aj keď kniha z veľkej časti obsahuje aj fakty a porovnania so životom samotného autora a mnohých iných odvážnych ľudí, nie je len bezduchým rozprávaním, ale aj posolstvom pre nás ostatných. Chriss McCandless je človek, ktorý ešte dlho bude rezignovať vo vašich hlavách a jeho myšlienky vás naozaj prinútia zamyslieť sa, ak nie rovno zmeniť vaše životy. Či už to bude tak, alebo onak, samozrejme nemusíte súhlasiť so všetkým, ale jednu a tú poslednú myšlienku mu treba uznať. Šťastie je skutočné jedine, ak je zdieľané.

„Dva roky sa túla po zemi, bez telefónu, bez bazénu, bez svojho psa, bez cigariet. Čistá sloboda. Extrémista. Cestovateľ vnímajúci krásu, ktorého domovom je cesta. Utiekol z Atlanty. Nevráti sa, pretože „západ je najlepší“. A teraz, po dvoch túlavých rokoch, prichádza posledné a vrcholné dobrodružstvo. Stupňujúca sa bitka zabije vnútorné falošné bytie a víťazne dokončí spirituálnu revolúciu. Po desiatich dňoch a nociach na nákladných vlakoch a jazdy stopom sa odstáva na úžasný biely sever. Už nie je ďalej otravovaný civilizáciou, pred ktorou uniká a sám kráča po zemi, aby sa stratil v divočine.“

• Meno autora: Jon Krakauer
  • Knihu vydalo: Columbus
  • Počet strán: 268