sobota, 28 jún 2014 20:50

Posledná divočina

(7 hlasov)

Rozprávka pre dospelých, ktorá vás prenesie na miesto, kde takmer všetky zvieratá už nežijú. Záhadná choroba im sfarbí oči do červena a to znamená jediné – ich koniec. Dá sa ich úplné vyhynutie zvrátiť?

Kester je obyčajné dieťa, ktoré prestalo rozprávať. Nezvládol smrť svojej matky i odlúčenie od otca a žije v akadémii pre problémové deti. Okrem toho ani situácia vo svete nie je veľmi ružová. Zvieratá začali záhadne vymierať, pretože podľahli chorobe, ktorá má desivý názov – červené oči, a tak sa ľudia živia akýmsi potravinovým svinstvom, ktoré chutí ako chipsy s krevetovou príchuťou.

Pri obede si Kester uvedomí desivú vec – že k nemu hovorí šváb, jedno z mála zvieracích druhov, ktoré ešte neskončili svoju životnú púť. V noci sa k nemu vlámu ukecané holuby a so švábom, ktorý sa správa ako skutočný generál, si to namieria do divočiny. Tu spoza kríkov na Kesterovo prekvapenie vychádzajú zvieratá, ktoré už dávno mali byť mŕtve, no zatiaľ žijú, aj keď mnohé sú doslova na pokraji smrti. Kester im rozumie, a to znamená jediné – je predurčený, aby divočinu zachránil a našiel liek na červené oči.

„,Si chlapec, ale počuješ nás. Môžeš sa nás zastať a povedať ľuďom, že posledná divočina stále existuje. Potom nám prinesieš liek, ktorý vyvinú ľudské čary.´
Tie však zatiaľ zlyhávajú.
,No ja sa neviem rozprávať s ostatnými ľuďmi.´
,Môžeš sa s nimi dorozumieť mnohými inými spôsobmi. Som si tým istý.´ Vládca skolní hlavu a pokrčí predné nohy, akoby sa mi klaňal. ,Máme iba teba.´“

Začína sa putovanie nemého bojazlivého chlapca spolu s holubmi, švábom Generálom, múdrym jeleňom Vládcom a vĺčaťom, ktoré má prehnané ego a myslí si, že je majstrom sveta. Cieľ je jediný – nájsť Kesterovho otca, vedca, objaviť liek na chorobu, ktorá hubí zvieratá a žiť si šťastne až do smrti. Keďže kniha sa pýši kategóriou dobrodružné, nebude to až také ľahké.

„Jeleň znova zaručí od bolesti. Tučný muž mu prudko zakloní hlavu. Mama mi chytí ruku, v ktorej držím nôž. Zovrie ju tak silno, že zalapám po vzduchu. Zašepká mi do ucha: ,Neboj sa, budeme ho držať.´ Tohto jeleňa by som sa však nikdy nezľakol. ,Podrež mu hrdlo, tak sa to robí.´ Odstúpi a čaká. Naznačí mi, že začať môžem kedykoľvek. ,Vďaka tebe sa dnes všetci dobre najeme. Doprajeme si to, čo sme si roky odpierali.´
Ako som sa mohol tak veľmi mýliť? Jeleň mal pravdu – nedá sa veriť nijakým iným ľuďom. Ako môžete dôverovať niekomu, kto vás chce zjesť?´“

Piers Torday je fanatik do kníh. Číta všetko a preto si povedal, že napíše nejaký príbeh. A keďže sa narodil v kraji, kde je viac zvierat ako ľudí, dej i hlavní hrdinovia boli predurčení. Napísal príbeh o putovaní za nejasným cieľom, kde sa z každého kríku usmieva smrť alebo trápenie.

Zo začiatku mi kniha pripadala ako detský príbeh, akých tu bolo milión, postupne sa z nej vykľulo zaujímavé čítanie. Napätie dýcha z každej stránky. Samotný hlavný hrdina nie je dokonalým vodcom skupiny, naopak, je neistý, bojí sa a najradšej by bol doma pod perinou. Pod vplyvom zvierat si ale buduje autoritu, sebavedomie, aby mohol svoju divočinu viesť, pričom každé zaváhanie trpko oľutuje, veď napokon zákon džungle je neúprosný – silnejší prežije. Aj preto sa stáva sympatickou postavou, so svojimi slabosťami sa vyrovnáva svojsky a tým je autentický pre čitateľov.

Príbeh je prosto iný a po celý čas mi pripadal temný a záhadný, čo ma nútilo pokračovať. Dokonca sa musím priznať, že som si strany listovala aj dopredu, aby som sa uistila, že nikoho nezastrelia zbraňou ukrytou v barle alebo že nezomrú od hladu. Pre detského diváka by bola kniha naozaj zaberák, no dospelý sa do nej zahryzne ako do torty. Veľmi dobré čítanie, ktoré vytrénuje vašu predstavivosť na maximum a ak sa nad príbehom hlbšie zamyslíte, uvedomíte si metaforu s dnešným svetom. A komu táto kniha nebude stačiť, môže si počkať. Má totiž aj druhý diel s názvom Temná divočina.

• Meno autora: Piers Torday
  • Knihu vydalo: Fortuna Libri
  • Počet strán: 320