pondelok, 05 máj 2014 20:29

Mala som 12 rokov, vzala som bicykel a šla som do školy

Občas sú niektorí z nás nútení dospieť skôr, zabudnúť na bezstarostné detské časy a oboma nohami vhupnúť do sveta dospelých. Možno v tom má prsty osud. Možno naši blízki. Alebo niekto, koho sme v živote nevideli, no on si povedal, že nám náš život zruinuje.

Sabine dospela v momente, keď sa ocitla v tmavej a tesnej pivnici. Prečo sa tam dostala? Odpoveď je jednoduchá, no nie ľahko stráviteľná – skrížila cestu psychicky chorému človeku. V jedno ráno sa ako dvanásťročná vydala do školy a skončila v bielej dodávke s dvomi mužmi, ktorých nepoznala. Tí ju omámili drogami a odviezli na neznáme miesto. Nakoniec sa dostala do rúk psychopata, ktorý ju balamutil rečami o tom, že ju zachraňuje pred šéfom svojej skupiny, ktorý ju chce zabiť. Reťaz na krku, osobná hygiena raz za týždeň, minimum jedla, spánok na plesnivom matraci, znásilňovanie – iba malá ukážka toho, s čím bola Sabine vo svojom veku konfrontovaná.

„Búchal päsťou do stola a už len pri pohľade naňho som vedela, že je schopný toho najhoršieho. Bol čudný: niekedy bol celkom milý, inokedy sa bezdôvodne rozzúril. Napríklad keď som odmietla zjesť plesnivý chlieb alebo vypiť skysnuté mlieko, vtedy sa nazlostil, kúpil ho pre mňa, a ja som ho nechala skysnúť...“

Myslím, že nikoho neprekvapím, ak prezradím, že Sabine z toho pekla napokon vyviazla. Kniha tak okrem jej väzenia zachytáva aj zaradenie sa do bežného života a priebeh súdneho procesu. Práve tam vyjde na povrch niekoľko otrasných skutočností. Ak ste dovtedy necítili na koži zimomriavky spôsobené hrôzou, v momente, keď sa dozviete, čo je Sabinin únosca vlastne zač, vás tie zimomriavky obsypú celkom určite.

„Som jedna z mála, čo prežili a podarilo sa im vrahovi uniknúť. Musela som o tom začať rozprávať, aby ľudia na mňa konečne prestali čudne hľadieť a vypytovať sa. No ak som nazbierala odvahu prežívať svoju utrpenie znova, urobila som tak najmä preto, aby už nijaký sudca nepustil bez potrebných opatrení z väzenia pedofilov ,za dobré správanie´ potom, čo si odpykali polovicu trestu. Niektorí z nich sú inteligentní a sú zodpovední za svoje činy.“

Kniha, ktorá vás zavalí mnohými emóciami. Pocítite celú škálu pocitov – od hnevu a ľútosti, cez bezmocnosť až po strach a hrôzu. K Sabine budete cítiť zvláštnu náklonnosť a držať jej palce, aby sa dokázala vyrovnať s minulosťou. Slabšie povahy túto knihu nedočítajú a aj tí, čo sa vedia od písmeniek odosobniť, možno budú musieť isté pasáže preskočiť. Sabine však všetky svoje zážitky opísala s nesmiernym citom a najväčšie zvrhlosti, ktoré prežila, spomenie len minimálne. Keďže pri písaní predpokladala, že sa jej dielo dostane do rúk jej rodičom a súrodencom, zámerne sa vyhýbala drastickým detailom.

Tento smutný príbeh o nikdy sa nevzdávajúcej mladej dievčine sa najviac dotkne práve tých, ktorí sa zaujímajú o životné osudy druhých a v knihách najradšej nachádzajú len pravdivé udalosti. Vekovú kategóriu by som v tomto prípade nevymedzovala. Kvôli skutočnosti, že hlavnou hrdinkou a rozprávačkou je mladé dievča, ktoré v príbehu figurovalo ako dvanásťročné, si k nej nájdu cestu aj jej rovesníci. Je dosť možné, že všetky hrôzy precítia ešte intenzívnejšie ako dospelí.

Áno, viem, takýchto kníh je na trhu veľa a bolo by to skutočne na rozsiahlu diskusiu či každá z nich má pre knižný svet špecifický prínos. Ukradnutý život od Jayce Dugardovej, spoveď známej Natashe Kampusch alebo mnoho, mnoho ďalších titulov... Myslím, že ich autorky vnímali písanie svojej knihy ako očistu a terapiu. A my ostatní, ktorí žijeme svoj život podľa svojich predstáv a nik nás nikam nezatvára, by sme sa vďaka ich spovediam mali zamyslieť. Nad ľudskou beštiálnosťou, nad spoločnosťou, nad vlastným šťastím.

• Meno autora: Sabine Dardennová
  • Národnosť: belgická
  • Počet strán: 176