štvrtok, 13 marec 2014 13:34

Sex a iné city 3

Občas berieme život ako zvyk. Zabúdame si vážiť krásu, oceňujeme to, čo si ocenenie mnohokrát nezaslúži. Žijeme rýchlo, žijeme bezcitne a chceme zažiť všetko. Hm, nerobíme chybu?

K hlavnej myšlienke knihy radšej nechcem zaujať žiadne stanovisko. Aby sme zistili, ktorý je ten pravý, musíme ich ochutnať veľa." Ok. Je to vec názoru, vec vnímania sveta, ľudí, vzťahov, lásky a v neposlednom rade aj sexu. Keď chcete, ochutnávajte a riskujte sklamanie, veď risk je niekedy predsa len zisk, keď nechcete, radšej si na vzťahovú delikatesu počkajte. Posolstvo, ktoré táto zbierka poviedok rozosiela do sveta, nechajme tak a pozrime sa, čo v nej vlastne môžeme nájsť.

Nech už je knižka akákoľvek, jedno na nej oceňujem – na nič sa nehrá. Bola propagovaná tak, aká v skutočnosti je. „Pikantné poviedky o vzťahoch z pera populárnej psychoterapeutky." Presne to tu nájdeme. Nič viac, nič menej. Ak nečakáte, že tu bude niečo viac než len trochu humoru a veľa sexu, nebudete sklamaní. Alebo možno aj áno. Očakávania nám občas narobia viac škody ako úžitku. Je tu aj pikantnosť, sú tu aj vzťahy, aj postava bláznivej Alice zo známeho slovenského seriálu. Apropo, keď sme už pri ňom, musím podotknúť, že diváci a diváčky tohto seriálu budú knižku vnímať trošku zrozumiteľnejšie a súvislejšie. Viac pochopia rozprávačku, potešia sa, keď v knihe občas zazrú aj jej dve kolegyne. Mne osobne pomohlo, keď som si približne v strede knižky sadla za počítač a pekne poprosila internetový vyhľadávač, aby mi o Alici povedal viac. Až vtedy som začala všetkému rozumieť a preľaknutie, že sa dnešný svet rúti do záhuby, ma opustilo.

Na čítanie poviedok a príbehov z Alicinho života si nemusíte rezervovať veľa času. Nezaberie vám viac ako hodinku, ak si plánujete dať občas menšiu prestávku, tak nanajvýš dve. Nie sú tu nekonečné opisy prostredia, ale krátke opisy mužských tiel, nenájdete tu hlboké myšlienky, ale stručný Alicin pohľad na danú situáciu. Práve tých situácii je tu celkom dosť. I keď nimi preletíme pomerne rýchlo a zbrklo... No každopádne, aspoň na chvíľu sa zoznámite s Richardom, Rudom, Karolom, Grékom, Barmanom a mnohými ďalšími mužmi, ktorých Alica stihla „ochutnať“. Prežijete s ňou tak niekoľko jednorazoviek, pár vzťahov, ktoré sa tvárili vážne, smutne aj veselo, a tiež aj také, ktoré jej na prst navliekli obrúčku. Jedna poviedka = jedno dobrodružstvo, sexuálna skúsenosť či vzťah.

„Áno, aj sex robil pomaly. Ale nie tak fajnovo pomaly. Tak pomaly, že kým sa dopracoval od predohry k samotnému aktu, ja som už dávno nebola vzrušená. A kým sa mu podarilo dosiahnuť jeho vrchol, ja som mala v hlave jedálny lístok na tri mesiace dopredu...“

To čo tu nájdete, neberte vážne. Pristupujte k tomuto tenučkému „čomusi“ s obrovským nadhľadom, inak budete híkať, budete znechutení, budete privierať oči, premýšľať nad tým či dnes už láska nič neznamená a či sa sex naozaj zaraďuje medzi city. Ako som už spomenula, mne dosť pomohlo, keď som si postavu Alice preštudovala. Štyridsiatnička, posadnutá sexom, výrazný smiech, svojský pohľad na život. Hlavne na sexuálny život...

Myslím (či skôr silno dúfam), že táto kniha je akousi paródiou na dnešný rýchly spôsob žitia. Ak sa posnažíte nájsť tu humor, nadhľad, satiru, nájdete ich. Ak sa neposnažíte, budete pobúrení. A veľmi. Preto je mojou povinnosťou určiť okruh čitateľov. Mladí ľudia – vekom či duchom. Takí, ktorí dokážu akceptovať názory a zmýšľanie iných, aj keď sa diametrálne líšia od spôsobu, akým sa pozerajú na svet oni. A tiež takí, ktorí nemajú na knihy vysoké požiadavky a radi si prečítajú niečo ľahké, trochu prázdne a bez pointy, záveru či zápletky. Jednoducho iba zbierku štipľavejších príbehov.

• Meno autora: Eva Urbaníková & Alica Rosenthal
  • Počet strán: 143
  • Žáner: fiktívna biografia