utorok, 16 marec 2021 17:37

Posledná k. & k. barónka

Milovala kone, maľovanie a lyžovanie. A ešte: pochádzala zo šľachtického rodu. Výborný predpoklad na sladké čítanie. V tomto prípade sa však žiadna romantika neudeje.

Volala sa Margita Czóbelová a bola barónkou. Jej najbližší príbuzní, rodičia a súrodenci, ju volali Babu. Celý svoj život prežila v kaštieli v Strážkach v podtatranskom kraji, bola vzdelaná, hovorila viacerými jazykmi a milovala. Osud jej však nebol priaznivo naklonený, pretože jej láska ostala nenaplnená a v kaštieli, ktorý kedysi patril jej rodine, po nástupe komunizmu dožívala v podstate ako vecné bremeno.

Historická dráma i fikcia zároveň.

Barónka Margita Czóbelová sa stala centrom záujmu slovenského spisovateľa a dramatika, Silvestra Lavríka. Pomerne rozsiahly román je tak historickou drámou i fikciou zároveň. Babu skutočne existovala, rodinné záležitosti sú pravdivé, čo je autorom dotvorené, aby bol príbeh životaschopný, je jeho autorským tajomstvom. Nie náhodou je preto dielo charakterizované ako doku román.

„Žiadna ideológia ľuďom nepriniesla viac, než im vzala, pokračovala Barónka. A keď sa stala v spoločnosti mierou všetkých vecí, zakaždým borili chrámy, zapaľovali hranice. Stínali, vešali a strieľali ľudí, ktorí sa previnili len tým, že s ideológiou nechceli mať nič spoločné. Ideológia nemá nič spoločné s pokrokom. Ak nepočítame to, že za každých okolností dokáže na pokroku parazitovať.“

Aj keď sa čosi dozvieme aj z detstva dievčaťa, dôležitými sú najmä šesťdesiate a sedemdesiate roky, kedy je Margita Czóbelová zrelou, až staršou ženou. Minulosť a prítomnosť sa tak prelínajú, barónka síce žije teraz, ale na minulosť intenzívne spomína. Oboje je preto tak akosi v rovnováhe.

Minulosť a prítomnosť sa v rozprávaní prelínajú.

Dôležitou postavou je okrem barónky Šlauko Probier. Človek pohybujúci sa kdesi medzi barónkou a predstaviteľmi novej komunistickej moci. Pani barónku si váži, je súčasťou jej (aj jeho) minulosti, ako človek tvárny však cíti potrebu byť zadobre so súčasnými mocipánmi. Od začiatku máme dojem, že chce byť dobrý, čestný, že chce konať správne. Ale – bude?

Jeho úlohou je napokon barónku špehovať a podávať o nej hlásenia svojim nadriadeným. Jedným z nich je Rus, major Kirilenko, druhým kapitán Marcinko – predstaviteľ revolučného národného výboru. Barónka nie je hlúpa, vie, prečo k nej Šlauko chodí. On ale tak trochu dúfa, že tým, že je v tejto pozícii práve on a nie niekto iný, dokáže barónku ochrániť pred novou mocou.

Ostala, hoci by možno bolo lepšie, keby odišla...

„Veľká dávka sebavedomia je potrebná na to, ak sa niekto chce stať kronikárom, spisovateľom alebo hoci aj pisárom. Ja som sa chcel len prešmyknúť medzi včera a dnes a neoškrieť sa pritom. Prečkať neistú dobu, zavŕtať sa niekomu do kožucha a kúsok sa odviezť. Ako keď blcha zo skapínajúceho psa preskočí na prvého, ktorý ide okolo.“

Dielo je bohaté na mnoho osobností, barónka bola napríklad neterou nášho významného maliara, Ladislava Medňanského, ktorý je pojmom sám o sebe. Možno otázne je stretnutie s Vladimírom Iljičom Uľjanovom (dobre známy večne živý Lenin), avšak otázka autentickosti tejto známosti je v rámci románu vlastne nepodstatná. Mne sa páčila predstava, že sa stretli a pri čítaní mi bolo naozaj jedno, či je to pravda. Chcela som veriť autorovi a pre túto knihu som mu to aj verila.

Margita Czóbelová ostala žiť vo svojom rodnom kraji, hoci mala byť deportovaná, hoci mohla odísť, hoci by možno bolo lepšie, keby utiekla. Žena s rodokmeňom, aký bol ten jej, musela byť pre komunistickú vrchnosť personou non grata, ona však ostala. Svoj život prežila na jednom mieste – avšak to miesto bolo pre ňu celým svetom.

Román je naozaj precízne napísaný, bohatý na historické i geografické reálie, na fotografie. Napriek tomu ma prvých sto strán príliš nebavilo, knižke som podľahla až neskôr. Odporúčam všetkým, ktorí majú radi biografie obohatené o schopnosť literárnej nadstavby a fikcie.

• Meno autora: Silvester Lavrík
  • Knihu vydalo: Dixit s.r.o.
  • Počet strán: 456