nedeľa, 13 september 2020 06:35

Svet je moja kancelária

Viete, čo je digitálne nomádstvo? Kto sa mu a za akých podmienok môže venovať? Kým začnete gúgliť, skúste si prečítať knihu Silvie Púchovskej.

Svet sa mení, o tom niet pochýb. Naši rodičia a starí rodičia často pracovali od školy po dôchodok na jednom jedinom mieste. Dnes pendlujeme, meníme zamestnávateľov i pozície, pracovné skúsenosti zbierame doma i vo svete. Ideálny sen väčšiny z nás je skĺbiť prácu s koníčkom, robiť to, čo nás baví tak, aby nás to aj uživilo.

Ideálny sen väčšiny z nás je skĺbiť prácu s koníčkom.

Svoj sen si splnila Slovenska Silvia Púchovská. Cestuje, spoznáva svet a zároveň pracuje. Je digitálnou nomádkou. Svet spoznáva s notebookom na kolenách, prácu vykonáva online a svoj čas prispôsobuje tomu, aké sú vlny. Pretože miluje surfovanie. O tom, ako sa to dá, kto a čo je digitálny nomád, prezrádza všetky potrebné informácie v knihe Svet je moja kancelária.

„To, že som si našla prvú klientku, museli zaregistrovať všetci v hoteli, pretože som skočila do bazénu a vykrikovala, že sa už nemusím zbaliť a odletieť domov. V tom momente sa odštartovala nová etapa môjho života, po ktorej som veľmi túžila. Začala som pracovať sama na seba a cez počítač a to mi dávalo šancu predlžiť si čas strávený na cestách a vo vlnách.“

Mala v podstate šťastie. Vyštudovala marketing, už počas školy brigádovala v zahraničí a po vysokej sa zamestnala v Dánsku. Výborný štart do života! Nie je však typom, ktorý by dokázal byť zavretý 8 (a viac) hodín denne v jednej kancelárii. K životu potrebuje vzduch, slnko a more. Doslova.

Vlastné skúsenosti kombinuje s praktickými odporúčaniami.

Vo svojej knihe detailne opisuje cestu, ktorou si prešla. Výborné je, že ponúka nielen svoj životopis a skutočne nádherné fotografie, ktoré občas berú dych, ale aj veľmi praktické a užitočné rady. Dozviete sa, aký je rozdiel medzi prácou na diaľku, prácou na voľnej nohe a online podnikaním, aké povolania môžu digitálni nomádi robiť, ako cestovať bezpečne, čo si zbaliť na dlhú cestu, na ktorých stránkach sa môžete zaregistrovať a kde si máte hľadať možnosť uplatnenia.

„Plánujte dopredu: Je vzrušujúce prísť niekam len tak bez plánu a túlať sa. Nezabudnite však, v ktorej časti sveta si takýto luxus môžete dovoliť. Napr. v Latinskej Amerika vám neodporúčam ísť len tak „hocikam“, ale dopredu si pripraviť výskum odporúčaných a najmä bezpečných oblastí. Tiež sa oplatí priplatiť si za skorší čas príletu ako v noci alebo za oficiálny mestský taxík.“

Kniha je skutočne výborným prehľadom pre tých, ktorí chcú skúsiť svoje šťastie vonku, mimo Slovenska, ale nechcú pracovať na jednom mieste pre jednu firmu. Autorka sa nebojí popísať a priznať aj svoje zakopnutia a píše aj o tom, čo jej v tom veľkom a nekonečnom svete najviac chýba. A aj keď cestuje sama, vo svete existujú komunity nomádov, ktorí sa spájajú a vytvárajú si zázemie na zdieľanie pracovných skúseností i na prácu samotnú. Sú pre ňu dôležitým miestom, pretože len iní nomádi dokážu pochopiť strasti a slasti iného nomáda.

Odporúčam jej blog: Unboxing traveller

Kniha Svet je moja kancelária je rozdelená do troch častí. Všetky obsahujú kratučké kapitoly, ktoré sa veľmi dobre čítajú. Autorka si vyskúšala písanie na svojom blogu (Unboxing traveller), kde na základe čítanosti a pozitívnej odozvy vlastne vznikla myšlienka rozšíriť blog do knižnej podoby.

„Tých osem mesiacov na Bali bolo krásnych, ale aj náročných. Bola to zmes inšpiratívnych stretnutí, nových priateľstiev, dobrodružných výletov, nespočetných úsmevov od domácich, ale aj fantastických vĺn. No bojovala som aj s nestabilným príjmom, pokazenou technikou, frustrujúcou premávkou či s tým, že mi chýbal domov.“

Kniha má svojim zameraním šancu osloviť aj ľudí, ktorým vyhovuje pracovať na jednom mieste dlhé roky, nie je prioritne určená len mladým ľuďom, ktorí si svoju cestu ešte len hľadajú. Práve im však môže dať najviac, rady a skúsenosti Slovenky, ktorá si už svoju cestu prešla a môže poradiť tým, čo sa tak ešte len chystajú urobiť. Pretože hoci je kniha zaradená do kategória "biografie", je biografiou len čiastočne. Je totiž zároveň aj poradcom a akýmsi bedekrom.

• Meno autora: Silvia Púchovská
  • Knihu vydalo: Motýľ
  • Počet strán: 280