nedeľa, 17 február 2019 21:02

Druhá Boleynová

Zdravá súrodenecká rivalita nie je nič nezvyčajné. Potreba dokázať si, že ste o niečo lepší, upútať pozornosť rodičov, priateľov, okolia. Ak však prerastie do niečoho hlbšieho, alebo sa stávate posadnutým, či sa bezhlavo ženiete za vaším cieľom, niečo nie je v poriadku.

Philippa Gregory je známou autorkou historických románov, predovšetkým z obdobia vlády Tudorovcov. Jej dielo Druhá Boleynová nadväzuje na úspešnú knihu Katarína Aragónska a dokonca sa stalo predlohou filmu Kráľova priazeň (The other Boleyn girl) s vynikajúcim hereckým obsadením (Natalie Portman, Scarlett Johansson či Eric Bana).

Anna Boleynová – čarodejnica a pobehlica?

Ako už názov napovedá, autorka spracováva osud Anny Boleynovej, ženy, ktorá rozvrátila anglické kráľovstvo. Anglický kráľ Henrich VIII. v roku 1534 Aktom o supremácii ohlásil rozchod s katolíckou cirkvou, ktorá neumožnila rozvod s jeho právoplatnou manželkou Katarínou Aragónskou. Henrich sa stal hlavou anglikánskej cirkvi a oženil sa s bezvýznamnou šľachtičnou, Annou Boleynovou, označovanou za čarodejnicu a pobehlicu. Historická fikcia z pera Philippy Gregory sa však tejto tematike venuje len okrajovo, v popredí príbehu je tá druhá Boleynová, tá menej známa - sestra slávnej Anny, uchvatiteľky trónu i samotného kráľa.

Mary, nenápadná mladá žena, vyrastá od štyroch rokov spolu so sestrou na francúzskom dvore, aby pochytila francúzske vystupovanie, povestný štýl a šarm. Do Anglicka sa vracia ako mladučké dievča, musí sa totiž riadiť príkazmi rodiny a vydať sa. Keďže je napoly Boleynová a napoly Howardová (významné šľachtické rody na dvore anglického kráľa Henricha VIII.), podvolí sa mocenským záujmom svojej nenásytnej rodiny, ktorá ju s cieľom získania vplyvu na panovníka nastrčí do jeho postele.

„,Nič sa predsa nestalo,´ vyhŕkla som zápalisto. ,Nič viac než to, čo viete vy sám, pane. Nič viac, než to, čo rozkázal sám strýko. Prikázal mi učiť Annu, povedať jej, ako má potešiť kráľa. Prikázal jej, aby za každú cenu počala. Prikázal Georgeovi, aby stál pri nej, pomáhal jej a utešoval ju. Robili sme iba to, čo nám prikázal. Vždy sme iba plnili príkazy. Má zomrieť preto, lebo bola poslušná dcéra?´“

Henrich je frustrovaný, nemá mužského dediča.

Henrich je dlhodobo frustrovaný, keďže mu jeho staršia manželka Katarína Aragónska okrem jedinej dcéry nedokázala donosiť dediča. V Mary vidí príležitosť na flirt, ale aj na uspokojenie svojich chúťok. Mary rodinu poslúchne, spolu so sestrou Annou a ich bratom Georgeom usilovne pracujú na tom, aby sa stala kráľovou favoritkou. Maryina ctižiadostivá sestra sa na prudký nárast sestrinej popularity díva s nevôľou, avšak rodina je pre ňu všetko, preto sa jej všemožne snaží pomáhať.

Mary onedlho porodí kráľovi dcéru, ale neskôr aj vytúženého syna Henricha. Postupom času je však z neustálych kráľových nálad a nárokov rodiny unavená, nesníva o ničom inom, len o živote na vidieku po boku svojich detí. Vtedy zažiari ako kométa na dvore Anna. Tvrdohlavá, búrlivá, vášnivá, neodolateľná krásavica. Henricha si natoľko podmaní, až pomaly príde o rozum. Nedokáže sa zastaviť pred ničím, so srdcom kráľa sa zahráva, nepoľaví ani vtedy, keď sa stane neželanou kráľovnou.

Henricha VIII. a jeho šesť žien netreba predstavovať. Poznáme ho ako krutého muža, ktoré svoje manželky zapudil či popravil a nakoniec mal len jedného mužského dediča. Ten však panoval iba zopár rokov. Je iróniou, že jedným z najvýznamnejších anglických panovníkov sa napokon stala jeho dcéra Alžbeta, ktorú mu porodila toľko zatracovaná a nenávidená Anna Boleynová.

Napriek rozsahu knihu zhltnete za pár hodín. Príbeh vás drží, hoci dopredu viete, ako sa skončí. Autorka sa držala historických faktov, avšak čo sa týka života Mary, údajného incestu Anny a Georgea, popustila uzdu svojej fantázie. Mary vykreslila ako to lepšie, čo Boleynovci mali, v skutočnosti to však bola promiskuitná žena, ktorú rodina nakoniec vydedila. To nám však vôbec nemusí prekážať.

Ženu dajú tomu, kto ponúkne viac.

V románe nájdeme veľa podnetných myšlienok. Pekne vykreslenú súrodeneckú súdržnosť, ktorá prekonala aj nenávistné súperenie o kráľa a moc. Darmo, krv nie je voda. Bezútešné bolo však postavenie ženy v spoločnosti – rodina ju predávala ako dobytok – nárok na ňu mal ten, kto ponúkol najviac. Samozrejme, neskutočný bol fakt, čo všetko bol schopný urobiť a obetovať jeden mocný muž, ktorý mal tú smolu, že sa zaľúbil.

„,Povedz Anne...´ Zmĺkla som. Bolo toho veľa, čo som jej chcela odkázať. Mali sme za sebou roky súperenia, potom vynútenej jednoty, no vždy a stále pod tým bola vzájomná láska, pocit, že tá druhá musí byť lepšia. Ako som jej mala toto všetko odkázať jedným slovom, a pritom ešte, že ju stále ľúbim, že som šťastná, že mi bola sestrou, hoci viem, že to doviedla až sem a strhla tam aj Georgea? Že jej síce nikdy neodpustím, čo nám všetkým urobila, no zároveň ju plne, absolútne chápem?“

Pre mňa bola celá kniha dychberúca, vychutnávala som si každú jednu stranu – a že je tých strán požehnane... Téma i prostredie pomerne známe, no v pútavom spracovaní oveľa výživnejšie. Vstupovať do priestorov i životov tých, čo tvorili dejiny je vždy zvláštne. Nemusíte byť historik a môžete si dovoliť ten luxus zabávať sa faktami a so všetkými možnosťami vyplývajúcimi z premisy "čo by bolo, keby". Druhú Boleynovú odporúčam milovníkom anglických dejín, historickej fikcie či biografických románov. Ide o príjemne spracovaný námet, pri ktorom neraz rozmýšľate, ktorá zo sestier Boleynových bola skutočne druhá.

• Meno autora: Philippa Gregory
  • Počet strán: 552
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 2018