streda, 06 november 2013 12:19

Mrcha na koni

Vyrozprávať kamarátke svoje pikantné a prísne tajné tajomstvá, to je také, hm... ženské. No vytrúbiť do sveta všetky kamoškine zážitky a mierne ich pri tom ešte aj prifarbiť, je v dnešnej dobe, žiaľ, ešte ženskejšie.

Po predchádzajúcich trpkých skúsenostiach s priateľkami zostala Diana trochu opatrná a ďalšie spriaznené ženské duše si radšej nehľadala. S problémami v manželstve sa tak nemala komu poriadne zveriť. O pár rokov neskôr, keď boli všetky manželove excesy zamlčané a špina statočne zamietnutá pod koberec, sa na tréningu svojho syna stretáva s Alenou. Padnú si do oka, začínajú sa navštevovať, jedna druhej vraví to, čo by inak nikomu nepovedala. Alena sa po čase ukáže ako pekný kvietok, ktorý nemá problém sa poriadne odviazať v žiadnej oblasti života. Strhne so sebou aj Dianu a ukazuje jej, že nevera nemusí byť len na strane muža. Keď to medzi Dianou a jej novým milencom začína iskriť, Alena si pustí ústa na špacír, a tým pochováva Dianin usporiadaný život.

„Nezabudnem na moment, keď som ju prvýkrát zbadala. Stála na opačnom konci jazdiarne, krásna tmavovlasá žena, tridsiatnička, no vyzerala na dvadsaťpäť. Pozorným okom sledovala svoje decká, ako jazdia. Pokrikovala na ne, čo majú robiť, kam si majú dať ruku, ako majú mať nohu, že sa majú vystrieť a kam majú pozerať. Ostali sme stáť rovno oproti nej, delila nás šírka jazdiarne, vysypanej špeciálnym pieskom.“

Prvých sto strán som si knihu iba začudovane obzerala a premýšľala, či som si nekúpila knižný nepodarok a do papierovej obálky mi nebola zabalená úplne iná kniha. Veď tam predsa sľubovali skutočný príbeh ženy, ktorej život bol zruinovaný jej zlomyseľnou kamarátkou. Namiesto toho som čítala o tom, ako sa Diana spoznala so svojím manželom Vladom, ktorému nejaký čas trvalo, kým sa v manželstve upokojil. Ten dlho očakávaný moment prišiel až v tretine knihy a potom sa čítanie stalo o niečo znesiteľnejším.

Autorka od tejto chvíle rovnomerne stupňovala dej a čoraz viac odhaľovala skryté povahové črty Aleny. Stávala sa z nej mierne šialená, prehnane sebavedomá a uštipačná osoba. Keď ju pobláznená Diana začala v niektorých veciach napodobňovať, kniha nabrala bláznivo rýchle tempo, čo však hodnotím ako veľké plus.

„Aj ja mám nárok byť zamilovaná. Aj ja mám nárok na dávku vášne, keď mi ju už môj muž nedáva. Všetko som to pekne-krásne hodila na Vlada. Hovorí sa, že žena si milenca nenájde, ak je v manželstve stopercentne spokojná. Niečo mi teda chýbať muselo, opakovala som si v tej svojej hlave donekonečna. Tak vidíš, Vlado, bola to proste tvoja chyba. Trochu sa mi chce s odstupom času zo seba grcať.“

Myslím, že primárnym marketingovým ťahom zo strany vydavateľstva, je svojimi knihami mierne šokovať a dosiahnuť tak, aby sa o nich hovorilo. Mrcha na koni toto kritérium svojím obsahom pomerne dobre spĺňa. V príbehu bolo pár momentov, ktoré mi od prekvapenia otvorili oči dokorán a donútili zamyslieť sa nad istými okolnosťami. V každom prípade by som knihu zhodnotila ako jednu z tých lepších oddychoviek. Nebyť pridlhého úvodu a miestami ostrejšieho slovníka, povedala by som, že bola skvelá na spestrenie dlhej chvíle.

• Meno autora: Zuzana Homérová & Danica Haláková
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 319