nedeľa, 04 november 2018 18:09

Pieseň zajtrajška

Každý človek sa rodí s tým, že raz musí zomrieť. Od okamihu počatia sa nám odpočítava čas. Všetci ho máme presne vymeraný, no nikto nevie, na ako dlho. Niekedy nám možno napadne myšlienka: „Koľko rokov sa dožijeme?“ Ale chceli by ste to skutočne vedieť? Sú ľudia, ktorí to však majú spočítané už odmalička a v tejto desivej skutočnosti musia žiť.

V knihe sa zoznámime s Alice a s jej rodinou. Majú medzi sebou skvelé vzťahy, jej rodičia tvoria až neuveriteľne dokonalý pár, brat ju zbožňuje a pomáha jej, keď treba. Proste idylka. Možno by to tak však nebolo, keby Alice do vienka nedostala cystickú fibrózu. Ochorenie, o ktorého existencii ešte dnes veľa ľudí nemá ani tušenia, no ak ho má niekto v rodine, zamáva so všetkými členmi a prevráti im život naruby. Je to zriedkavá choroba, no žiaľ, o to závažnejšia a nezvratná.

Ochorenie zamáva so všetkými členmi a prevráti im život naruby.

„Mohla som spomenúť, že som podstúpila operáciu, pri ktorej mi vzali časť vnútorností, v skutočnosti odtránili možno tri štvrtiny čriev. Som štíhla, lebo nemôžem poriadne stráviť jedlo, okrem toho stále kašlem a dýcham len s veľkou námahou, takže každá sekunda môjho života spáli tisícky kalórií.Nie som štíhla preto, lebo fajčím alebo chrumkám surový zeler.“

Alice spoznávame ako 26-ročnú. Autorka pripomína prostredníctvom denníka Alicinej matky dôležité míľniky v jej živote a rovnako Alice si spomína na nezabudnuteľné chvíle. V tom veku, do ktorého nás prenesie príbeh, sa venuje modelingu, pretože vďaka cystickej fibróze je ako prútik. Práca ju však nenapĺňa. Odjakživa sníva o spievaní a o sláve. Rozhodne sa, že skúsi zabojovať a osloviť svojou hudbou a spevom hudobného producenta. Jej cesta je neľahká, no nevzdáva sa.

Kariéru komplikuje jej ochorenie. Každý deň musí inhalovať, odhlieňovať sa a vykonávať množstvo rôznych činností, o ktorých nemá bežný človek ani potuchy. Všetky spomínané nevyhnutnosti ukrajujú takto chorým ľuďom voľný čas a znepríjemňujú im život. Oni ale nemajú na výber, ale to berú ako samozrejmosť, keďže sú na to zvyknutí odmalička.

Každý deň musí inhalovať, odhlieňovať sa a vykonávať množstvo rôznych činností, o ktorých nemá bežný človek ani potuchy.

„Tom zatúžil vraziť päsťou do steny. Keby to nebolo také smutné, bolo by to zábavné. Čo je to s ním? Nikdy predtým sa takto nesprával. Nalial si druhý pohár vína. Pri kočke ako Alice ani čo by sa zablokoval. Ľudí jej zdravotné problémy desia a s hanbou si priznával, že patrí medzi tých ľudí. Znova ľutoval, že si kúpil tú knihu a pozeral si CF na internete. Keby radšej nič nevedel o transplantáciách alebo predpokladanej dĺžke života...“

Veľmi zaujímavá a dojemná je v tomto príbehu dejová línia ľúbostného vzťahu Alice a Toma. Spoznávajú sa pri náhodnom stretnutí v galérii pri výstave jej brata Jacka, potom sa nejakú dobu nevidia, až kým ju Tom nevypátra pri jednom z jej nemocničných pobytov. Namiesto toho, aby ho odradilo Alicina choroba, namotávajú sa na seba čoraz viac. Tom si dokonca kúpi knihu o tejto diagnóze. Chlapec je miestami zmätený a nevie, ako ďalej. Tu je tiež priestor pre čitateľa na zamyslenie sa, či je správne zachovať sa ako charakter a neopustiť chorého, alebo rýchlo zutekať a nestrácať dôležité roky života neperspektívnym vzťahom...

Pri všetkých tých vymyslených príbehoch, čo na nás chrlia vydavateľstvá, je táto kniha vítanou zmenou, pretože je o skutočnej žene, ktorá sa s diagnózou cystická fibróza narodila. Zdravý človek si nevie ani predstaviť, aké má šťastie, že môže žiť tak, ako žije – bez obmedzení, bez liekov a rôznych prístrojov, že môže robiť prakticky všetko, na čo si trúfa a na čo má fyzické predpoklady. Človek s cystickou fibrózou si musí dať pozor aj na to, čo je, čo dýcha... Alebo musí myslieť na to, aby mal stále nablízku niekoho, kto zvládne privolať záchranku, keď dostane neidentifikovateľný záchvat kašľa zo zahlienenia alebo nebodaj začne z ničoho nič krvácať.

Kniha je o nezlomnom duchu a o vytrvalosti, o dôvere vo vlastné schopnosti a v neposlednom rade o láske a súdržnosti rodiny.

„Ach nie, prosím, len to nie... Stŕplo mi rameno. Stŕpla mi polovica tváre. V ústach som zacítila chuť krvi. Toto som neplánovala. Skutočne musím ísť do nemocnice? Pre ľudí, ktorí sa na to dívajú, je to asi horšie, premýšľala som a usilovala som sa nevšímať si, že takéto fóriky sa mi stávajú čoraz častejšie a že strácam nebezpečne veľa krvi.“

Autorka si veľa vecí v príbehu vymyslela, no hlavná dejová línia a osoby v ňom vystupujúce sú skutočné. S hlavnou hrdinkou Alice sa síce nikdy osobne nestretla, no komunikovala s ňou písomne a aspoň takto mala možnosť nahliadnuť do jej komplikovaného, niekedy bolestného, inokedy i radostného života.

Odporúčam čítať najmä v období, keď potrebujete nakopnúť, keď sa vám nedarí a máte pocit, že je všetko na figu. Alice vie, aký je jej zdravotný stav vážny, vie, aké má vyhliadky, koľko času jej približne ostáva... A napriek tomu ide za svojím snom, chce preraziť so svojou hudbou, nevzdáva sa. Táto kniha nie je len o chorobe, je o nezlomnom duchu a o vytrvalosti, o dôvere vo vlastné schopnosti a v neposlednom rade o láske a súdržnosti rodiny. Pri čítaní zabudnete na každodenné malichernosti a máte možnosť získať pocit vďačnosti za svoj obyčajný priemerný život.

• Meno autora: Alice Petersonová
  • Počet strán: 384
  • Dátum vydania: utorok, 22 máj 2018