pondelok, 29 október 2018 15:29

Smäd po živote

Pri poznávaní tých, čo niečo dokázali, niečo znamenali a niečím nás ovplyvnili, môžeme siahnuť po najrôznejších encyklopédiách. Tlačených či virtuálnych. Určite mi však dáte za pravdu, že čítaniu encyklopedických informácií niečo chýba. Niečo, čo sa nás zmocní a my môžeme vstúpiť do života tých, ku ktorým mnohí vzhliadame.

Hneď na úvod sa musím priznať, že Smädu po živote spomínaná schopnosť chytiť čitateľa vonkoncom nechýba. Dokonca na mňa pôsobí dojmom, že ma drzo drží priamo pod krkom a lomcuje mojou mysľou i citmi.

Môžeme mu nazerať cez plece a vnímať jednotlivé etapy, ktorými prechádzal, kým našiel svoj vlastný osobitý umelecký výraz.

Irving Stone, americký spisovateľ, sa preslávil najmä svojimi biografickými dielami o živote najväčších z najväčších. Smäd po živote je práve jednou z týchto biografií. Stone v nej vyrozprával osudy fenomenálneho maliara Vincenta van Gogha. Muža, ktorý otriasol impresionizmom a stanovil základy expresionizmu. Vďaka Stonovej práci, ktorá stavia na konkrétnych faktoch a van Goghovej korešpondencii, môžeme absolvovať všetky peripetie, ktoré Vincenta postretli na ťažkej ceste jeho vlastným životom. Zároveň mu neustále môžeme nazerať cez plece a vnímať jednotlivé etapy, ktorými prechádzal, kým našiel svoj vlastný osobitý umelecký výraz.

„Na Pleine zazrel vo výklade svoj vlastný obraz. V zriedkavej chvíľke jasnozrivosti sa videl taký, ako ho videli obyvatelia Haagu: špinavý, strapatý tulák, skaderuka-skadenoha, ľuďom na ťarchu, chorý, slabý, nemožný a deklasovaný.“

Kniha nám neuveriteľne autenticky približuje jeho osobnosť, povahové vlastnosti, psychické stavy. Zažívame s ním jazdu, počas ktorej netušíte či a dokedy budete stúpať a už vôbec netušíte, kedy sa zrútite na dno priepasti vlastného vnútorného sveta. Van Gogha spoznáte ako muža neustále balansujúceho na často sprofanovanej hrane geniality a šialenstva. Budete žasnúť nad tým, kam až dokáže posunúť ľudské hranice, čo všetko dokáže obetovať pre dosiahnutie svojho cieľa.

„Madam Denisová ho obišla, nazrela mu ponad plece a vykríkla: ,Ale veď vy ste umelec, monsieur Vincent!´ Vincent bol v pomykove: ,Nie,´ odpovedal, ,len sa tak bavím.´ ,Ale je to pekné,´ povedala madam Denisová. ,Vyzerá to skoro tak ako ja.´ ,Skoro, ale nie celkom,´ zasmial sa Vincent. Nenapísal domov, čo robí, vedel, že by právom povedali: ,No hej, Vincenta zase dačo pochytilo. Kedy konečne príde k rozumu a chytí sa niečoho užitočného?´“

Na pozadí van Goghovho života môžeme spoznávať aj často neľahký život obyčajného človeka.

Rozprávanie je rozdelené do viacerých častí. Rámcuje ich hneď niekoľko vážnych skutočností. Predovšetkým sú to zmeny prostredia, ktoré ovplyvňujú van Goghov život, tematiku, techniku či farebnosť, v druhom slede sú to ženy, ktoré Vincentovi vstupujú do života. Od Ursuly, ktorej odmietnutie zásadne zmení smerovanie mladého Vincenta, cez sesternicu Kay, príležitostnú prostitútku Christine, s ktorou istý čas žije v spoločnej domácnosti, až po tragickú lásku Margot. S príchodom a najmä odchodom každej ženy, prichádza a odchádza i naplnenie Vincentovho života a s tým súvisiace sebaspochybňovanie a opätovné utvrdzovanie sa vo svojom presvedčení.

Stone nás však neoboznamuje len s van Goghom, na pozadí jeho života môžeme spoznávať aj často neľahký život obyčajného človeka. Pred očami nám defilujú ľudské tragédie, no na druhej strane môžeme pričuchnúť k bohémskemu životu mladých umelcov. Do deja vstupuje Gaugain, Lautrec, Seurat, Cézanne, Zola a mnoho ďalších. Zo všetkých srší nadšenie a túžba vykonať veľké veci. Kompromis je prehra, čin je to, po čom volajú. K nim všetkým treba pripočítať Vincentovho brata Thea, bez ktorého by nedokázal žiť, ktorý v neho bezhranične veril a všemožne ho podporoval. Obdivuhodné bratské puto.

„,A ty sa cítiš byť umelcom?´ ,Hej.´ ,Nezmysel! V živote si nepredal jediný obraz.´ ,Byť umelcom znamená teda predávať? Nazdal som sa, že to znamená ustavične hľadať a nikdy úplne nenachádzať. Myslel som si, že je to opak slov: , Viem, už som na to prišiel.´ Ak hovoríme, že som umelec, myslím tým: ,Hľadám, bojujem z celej duše.´“

V istom zmysle je to kniha neporaziteľnosti ľudského ducha.

Stonov van Gogh je človek, ktorý vám jednoducho bude sympatický. Vždy znova a znova mu budete držať palce, budete sa s ním tešiť z jeho drobných úspechov a povzbudzovať ho, keď bude vstávať z dna. Predovšetkým však budete žasnúť nad tým, čo všetko dokáže spraviť človek, keď nájde svoj smer. V istom zmysle je to kniha o neporaziteľnosti ľudského ducha. A že onen duch dokáže veľa! Troška štatistiky. Desať rokov tvorby. 900 malieb, 1100 kresieb, nespočetne veľa štúdií, 700 listov bratovi, jeden predaný obraz a jedno odrezané ucho...

Smäd po živote je skvelá kniha skvelého autora o skvelom umelcovi. Prináša nielen životný príbeh umelca, ale aj príbeh európskeho umenia z konca 19. storočia. A nielen to. Pohltí vás svojimi úvahami o zmysle ľudského bytia, hĺbaním o zmysle umenia a snoch. Po dočítaní Smädu po živote zmocnil sa ma smäd iný. Smäd po ďalšej z Irvingových kníh.

• Meno autora: Irving Stone
  • Knihu vydalo: Slovenský spisovateľ
  • Počet strán: 408