nedeľa, 26 august 2018 08:51

Svet za chrbtom

Asi žiaden psychicky zdravý človek si nevie predstaviť prežívanie niekoho, kto trpí akoukoľvek psychickou poruchou či chorobou. Možnosť dostať sa k pocitom ľudí, ktorí toľko šťastia v živote nemali, ponúkajú nám, zdravým, knihy. Často s prekvapujúcim záverom.

Svet za chrbtom je autobiografickou knihou človeka, ktorý trpí bipolárnou poruchou osobnosti. Známou pod starším názvom maniodepresia. V neobvykle dlhom prológu sa Thomas Melle úprimne pokúša nahliadnuť pod pokrievku nevypovedateľného, o objasnenie základných pojmov, a tak trochu aj o zdôvodnenie, prečo píše a prečo takto.

Autobiografia človeka, ktorý trpí bipolárnou poruchou osobnosti.

Samotný príbeh začína v roku 1999, kedy mladý vysokoškolský študent začne robiť nevysvetliteľné a nepochopiteľné veci. Ešte nevie, že je chorý a že u neho práve začala prvá fáza duševnej choroby – fáza manická. Celý život sa cítil sám, neukotvený, akoby len hral nejakú rolu v bábkovom divadle a popri tom stále hľadal impulz, ktorý by ho naozaj oživil. Žil v bubline, ktorú nikto okrem neho nevidel. Aj to bolo jedným zo spúšťačov choroby.

Zdalo sa mu, že celý život iba predstiera, že nič nie je skutočné. V manickej fáze bol presvedčený, že konečne žije, a tak žil naplno. Všetky články v novinách, časopisoch, na internete, každý, hoci aj náhodne začutý rozhovor na ulici, knihy napísané pred desiatkami rokov aj aktuálne reklamné slogany – všetko sa točilo len okolo neho, bolo o ňom, bolo pre neho. Svet tu bol, lebo bol on. On bol, lebo bol svet.

„Paranoja prekvitala, rozrastala sa, všetko pohltila a ja som sa v nej postupne zabýval. Veď čo iné mi ostávalo? Panika sa niekedy menila na vzdor, ktorý som musel vykričať, potom na eufóriu, čo ma vyniesla do výšin. Chvíľami ma hrozne bavilo byť spasiteľom. Necítil som si telo, mal som kúzelné schopnosti, splynul som s prírodnými zákonmi, počul som svišťanie prstencov Saturna a kadencie vesmírnej hudby.“

Zdalo sa mu, že celý život iba predstiera, že nič nie je skutočné.

Knižka Svet za chrbtom je náročná na čítanie a porozumenie, autor sa pokúša vysvetliť zdravému človeku čosi nepochopiteľné. Ako dokáže choroba pozmeniť vnímanie človeka, zmeniť jeho celého. Fázy absolútnej živosti sa striedajú s fázami hlbokých depresií. V mánii si človek neuvedomuje, čo všetko šialené povystrájal, v depresii to na neho plne doľahne, preto si pacienti práve vtedy často siahajú na život. Ich meno je definitívne pošpinené, strácajú priateľov, existenčné záruky, odvracia sa od nich rodina. Tabletky, ak ich človek berie, dokážu fázy utlmiť, nedokážu však zabrániť chorobe v návrate. Ako sa toto dá pochopiť? Aj predstaviť si to dokáže človek, ktorý sa s tým nestretol, len s ťažkosťami.

Melle úprimne píše o troch recidívach. Rok 1999 bol pre neho najhorší v tom, že ho choroba napadla prvýkrát a on absolútne netušil, čo sa deje. Prvé šialené vyčíňania, prvý pokus o samovraždu, prvý pobyt na psychiatrii, prvá hanba. Rok 2006 a rok 2010 boli obdobím, kedy sa choroba vrátila. S ešte horšími prejavmi, hoci by si nikdy predtým nebol pomyslel, že je to vôbec možné.

„Dni ubiehajú pomaly a trýznivo. Depresia nie je citová prázdnota, ako som si vždy myslel, ale neprestajné poníženie, ostrá bolesť bez konca, dezorientácia a smútok.“

Prvé šialené vyčíňania, prvý pokus o samovraždu, prvý pobyt na psychiatrii, prvá hanba.

Pri čítaní nie je možné vyhnúť sa otázkam. Ako to, že to nedokážeme ak nie vyliečiť, tak aspoň korigovať? Ktovie, koľkých ľudí som v duchu odsúdila za ich opovrhnutia hodné správanie – a oni možno boli len chorí? Dokázala by som pomôcť človeku z blízkeho okolia, ktorému by bipolárnu poruchu diagnostikovali? Alebo by som sa za neho a jeho nepredvídateľné správanie v manickej fáze príliš hanbila?

Život ako v koliesku pre škrečka. Nekonečný kruh, z ktorého nemožno vyjsť. Úľava, keď človek prežije obe fázy v relatívnom zdraví a má sa kam vrátiť, strach, kedy to vypukne znova. A vy proti tomu vôbec nič nezmôžete...

Thomas Melle napísal autobiografickú knihu, aby sa so svojou chorobou vyrovnal. Urobil tak však aj v minulosti, je spisovateľom, píše o tom, čo dôverne pozná. Ako ale v závere knihy medzi riadkami sám priznáva, radšej by bol bez talentu, ako keď je jeho literárne nadanie súčasťou duševnej choroby. Svet za chrbtom sa preto čítal ťažko. Snažila som sa do neho vžiť – no nedokážem to. No literárny spôsob vyrovnávania sa s vlastným trápením je možnosťou, ako môžu vnímanie a prežívanie chorobou trpiaceho človeka aspoň trochu pochopiť ostatní.

• Meno autora: Thomas Melle
  • Národnosť: nemecká
  • Knihu vydalo: Odeon