streda, 10 január 2018 18:13

Sissi – náhodná cisárovná

Môže byt toľkokrát omieľaný príbeh cisárovnej Sissi ešte zaujímavý? Táto verzia vás presvedčí, že áno. Verzia menej romantická, no o to viac opierajúca sa o historické fakty.

Príbeh krásnej rakúskej cisárovnej Sissi som už malo dávno zhltnutý vďaka najznámejšiemu vydaniu série kníh v denníkovej podobe, a to niekoľkokrát. Už v detstve som obdivovala jej odvahu vzoprieť sa v podstate čomukoľvek, čo sa jej nezdalo vhodné. A videla som aj všetky sfilmované verzie. Mohlo by byť ešte niečo, čo ma v tomto príbehu dokáže prekvapiť či zaskočiť? Neverila som tomu, no keďže mám historické knihy rada, siahla som aj po tejto verzii s názvom Sissi - Náhodná cisárovná. A výsledok?

Zbúrala všetky moje predstavy o dokonalej láske Františka Jozefa a Sissi.

Ak som si myslela, že už ma nemôže nič zaskočiť, tak som sa veľmi mýlila. V prvom rade zbúrala všetky moje predstavy o dokonalej láske Františka Jozefa a Sissi. Žiadne prevedenie, s ktorým som sa stretla, ma nepripravilo na to, že ju jeho veličenstvo podvádzalo s milenkami a dokonca na ňu prenieslo pohlavnú chorobu. Ani na to, že Sissi si ku koncu knihy bude užívať s niekým iným. A spomínate si na šťastných manželov a rodičov cisárovnej - Ludoviku a Maxa? Nuž, ani tí neboli takí šťastní, ako nám to predostierali. Ona ho nechcela a o jeho milenkách vedeli všetci, dokonca aj ich deti.

„,Byť tebou, Helena, netešil by som sa na svadobnú noc. František Jozef je cisár, dostane všetko, čo sa mu zažiada. Ako sa vyrovnáš niektorej z jeho skúsených kurtizán?´ Karla povzbudilo, keď videl, ako Sissi myklo. ,A ktovie, Sissi, kto nabúcha teba. Veď ani jedna z vás nevie, ako sa to vlastne deje, alebo áno? Čo myslíte, prečo mama stále spomína, že svadobnú noc preplakala?´“

Pravidlami nezničenou nenútenosťou si získala srdcia takmer všetkých poddaných

Jednoducho, autorka mi zotrela takmer všetky ilúzie. Postava cisárovnej Alžbety sa však až tak veľmi nezmenila. Neskrotná a večne rebelujúca panovníčka si svojou pravidlami nezničenou nenútenosťou získala srdcia takmer všetkých poddaných. Ba dokonca aj neoblomných Uhrov. Nevyšlo jej to akurát tak so svokrou, podľa ktorej nebola nikdy na nič súca.

„Žofiin zamračený pohľad však dával jasne najavo, že túto česť udelila neteri iba nerada. ,Ak sa počas svadobnej noci ukáže, že nie si panna, dozviem sa to, rozumieš? A budem mať poruke kňaza, ktorý anuluje váš zväzok skôr, než si sadnete k raňajkám.´ Žofia pokračovala a vymenovala Sissi zoznam úloh: Do svadby musí bezchybne hovoriť po francúzsky. Musí odstrániť do oči bijúce nedostatky v tanečných schopnostiach. Musí si zadovážiť vyhovujúcu garderóbu. A musí si dať narovnať a vybieliť zuby, inak sa vo Viedni stanú terčom posmeškov.“

Ako veľmi sa autorka opiera o skutočnosť?

Počas celého rúcania mojich romantických ilúzií, sa mi do podvedomia neustále vtierala otázka: Ako veľmi sa autorka opiera o skutočnosť? Pri otáčaní strán som dospela k záveru, že si musím vyhľadať rôzne dostupné pramene, aby som preskúmala aspoň niektoré pre mňa prevratné informácie. Prípadne zistiť, či autorka skutočne dbala na zachovanie historických faktov alebo sa len tak nechala unášať fantáziou. Allison Pataki mi však pátranie zjednodušila, keď v závere odpovedala na niekoľko otázok týkajúcich sa práve boja fantázie s historickými faktami. Uviedla, v čom sa spoľahla na svoju predstavivosť a v čom radšej dala prednosť realite.

Hrúbka knihy môže spočiatku odrádzať, no ak patríte k fanúšikom zaujímavých príbehov o panovníčkach či panovníkoch z histórie, nemôžete sa sklamať. Ako som spomínala, nejde o čisté vymenovávanie faktov, ale ani o rozmarnú fantáziu. Ak dáte knihe šancu, dostanete dokonalé skĺbenie oboch dôležitých súčastí, ktoré spolupracujú ako perfektne fungujúci stroj.

Výhodou knihy je, že sa dej skončil v čase, kedy bola Sissi v najlepšom veku. Autorka navyše záver románu nechala otvorený, takže sa môžeme tešiť aj na pokračovanie. Už aby bolo tu!

• Meno autora: Allison Pataki
  • Počet strán: 472