utorok, 17 september 2013 12:18

Rok kohouta

Ľahla som si, ale nedokážem zaspať. Každú chvíľku mi po tvári stečie slza. Čo mám urobiť so svojím životom?”

Sterilita druhého stupňa. Diagnóza, s ktorou sa máloktorá žena dokáže vyrovnať. Tereza Boučková, známa česká autorka a dcéra spisovateľa Pavla Kohouta, sa však rozhodla vziať svoj osud do vlastných rúk. Keď si po neúspešných terapiách do domčeku v osade Záhrabská s manželom priviezla dvoch rómskych chlapcov z kojeneckého ústavu, zdalo sa, akoby jej život dával novú šancu a adoptovaným chlapcom veľkú nádej.

Možno aj vďaka tomuto odvážnemu činu sa Tereze neskôr naplnila aj jej túžba po vlastnom dieťatku. K dvom adoptovaným deťom zrazu pribudlo tretie, vlastné. Na chvíľku tak vyzeralo všetko ideálne.

Opak bol však pravdou. Až čas ukázal, ako veľmi sa Tereza vo svojom nadšení pre adopciu rómskych detí mýlila. Akoby tých sedemnásť rokov s inými deťmi zrazu nehralo žiadnu rolu…

Čo som sa ja nahľadala zmiznutých vecí, kým som zistila, že sú ukradnuté... Všetky sladkosti, ktoré nakúpime, Lukáš hneď v noci zje. Keď ich neskôr hľadám tvrdí, že on nič neurobil. Keď chcem, aby nám nejaké zásoby vydržali až do víkendu, musím ich rovno zamknúť do našej izby, do skrine nad posteľou. Musím ich zamknúť. Musím našu izbu zamykať kvôli peniazom, kvôli jedlu, pekným veciam, ktoré by sa nebodaj dali speňažiť, kvôli neustálemu sklamaniu, pretože Lukáš kradne pri každej príležitosti. Nechce sa ani trošku obmedzovať. Riadi sa heslom: Čo mi chutí, zjem, pretože mi to chutí. A čo sa mi páči, si vezmem, pretože sa mi to páči. To mám pred ním schovávať aj topánky?”

Ako vyriešiť nezvládnuteľnú situáciu? Na pozadí rodinných problémov sa navyše odvíja príbeh spisovateľky, bojujúcej s vlastnou tvorivou krízou. Tereza Boučková si vo svojom románe Rok kohúta kladie pochybovačné otázky, na ktoré sa len ťažko hľadá odpoveď.

Táto tematika určite nie je príjemným, veselým ani pohodovým čítaním. Nečakajte, že si pri tomto príbehu oddýchnete – práve naopak. Terezino rozprávanie vás prinúti zamyslieť sa nad zásadami a piliermi, ktoré vytvárajú váš každodenný svet: Antidepresívum zatiaľ nezabralo. Je to márne. Som si úplne protivná. Mám strašne silný pocit, že môj život je úplne zbytočný. Niekedy si prajem dostať rakovinu, až tak sa rúham… Vždy som bola žena činu, tak prečo nič nerobím? Prečo som ako chromá? Prečo už ďalej nemôžem?”

Rok kohúta, autobiograficky ladený román v zápiskoch, je vo svojom jadre drásavo úprimnou spoveďou ženy, ktorej rodinný život sa rozpadáva na kusy. Hľadajúc silu, s ktorou by ho znova dokázala poskladať dohromady, sa navyše brodí tvorivou krízou. Tereza si však napriek trýzni a všadeprítomnému zúfalstvu zachováva láskavý humor, a preto je jej kniha ako kompas, ktorý by mal svietiť v najhlbších tmách ľudskej duše.

Rodičia majú byť ako luk. A deti sú šípy. Luk má šípy vystreliť do sveta, keď príde správny čas.”

• Meno autora: Tereza Boučková
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Odeon
  • Počet strán: 332
  • Dátum vydania: utorok, 01 január 2008
  • Žáner: autobiografický román
  • Poznámka: Tereza Boučková je tiež autorkou scenára k celovečernému filmu Smradi (2002), ktorý je inšpirovaný jej životným príbehom – adopciou dvoch rómskych chlapcov. Film bol nominovaný na cenu Český lev v siedmich kategóriách.
Čítané 1851 krát